Jump to content

Da er jeg igang med motorbytte i Sea Ray 290?n


Kire

Recommended Posts

Da er jeg godt igang med prosjektet motorbytte i vår Sea Ray 290 1996mod. V8 Big block``n ble solgt umiddelbart som komplett installasjon med bravo3 drev og alt tilbehør

Min nye motor er en 2008 mod Cummins/mercruiser 4,2 gått 90 timer.

Motorrom er strippet for alt elektrisk osv. Aggregat og bensintank er også solgt. Har også fjernet alt som har med 110V å gjøre, da nytt Ladac landst. anlegg med lader og alt skal inn. 2 nye tanker er også bestilt, ny varmatvannstank og septik er også klart. Har idag skåret opp med plass til lengre motor og forberedelse til støp av nye motorfester, samt forsterkninger lengsetter i utskjert rom skal støpea md profil ac papprør. Noe sliping gjenstår.

Motorrom styrbord side er ferdig malt og pusset. Siste oppretting og sluttkontroll gjøres av mercruiser forhandler vi handlet hos.

 

dsc_4155.jpg

dsc_4157.jpg

dsc_4159.jpg

dsc_4162.jpg

dsc_4168.jpg

dsc_4165.jpg

dsc_4166.jpg

Link to post
Share on other sites

Har fjernet bensintanken på 499 liter i front av motor rommet og det gir da god plass til nye motoren. Du ser også der det er skåret opp og fjernet skummet, for å gjøre plass til nye motoren som er langre. Får da god klaring i front. Den nye er også 8cm lavere enn V8èrn og vesentlig smalene/slankere, så nå blir det bedre plass egentlig. Tankene vil ligge på hver side i front og på 158 liter hver seg.

Link to post
Share on other sites

Vekten er jeg ikke sikker på faktisk, men en kjenning har samme motoren fra forrige generasjon og den båten ligger litt høyere i vannet enn vår med V8``ern i. Vår båt er vesenlig tyngre med 500ltr tank og aggregat + 120ltr septik bak også. Jeg her fjernet aggregat og får nå som sagt 315 ltr diesel, så litt lettere i hekken vil den blidsc_3705.jpg

 

her fra en lekker plass utenfor perleporten i Risør

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Huff, dette trigger dårlige minner. Jeg skrudde en gammel D-tronic 300 oppi en sånn en gang, og det plasserer seg solid på topp-tre listen min over kjipe motorløft.

 

Hvordan er det med lengden på 4.2'n kontra lukeåpningen? Med sidemonterte tanker i den jeg skrudde, så det ikke ut som det skulle hjulpet å snu motoren tversskips. D-tronicen er jo kubisk +/- et par cm, så der var det lite å hente :-(

Link to post
Share on other sites

dårlige minner med et slikt motorbytte, kan jeg ikke forstå :-) .... finner ingen problemer med lengder hverken langskips eller tvers. Mine nye sidemonterte tanker er 50cm brede og da blir det godt om plass om den ønskes ned på tvers først. Har også fjernet sofa``n som også er litt i veien på lengden når den skal nedi vettu :-)

Hvis du har sett vårt løfte skrev med justering a tilt grad på motoren på vei ned, så er dette enkelt, fritt frem rakst på plass også.

 

Her er et bilde av noe som er virkelig trang skohorn montering (bilbygging her, men viser tilteren som vi bruker) for justering. 2 slike BMW M3 motorer montert i gammel BMW på en kveld, så båten er enkel den, hehe, tror jeg......

 

Dette er det jeg kaller trangt, så jeg er opptimistisk med båten

m0m7b0x3xr7ptdethp5q.jpg

 

Dette er også virkelig trangt

 

rn025o3fubangb8n9apx.jpg

 

Ellers er nye tanker på plass og støping ferdig, samt endel nytt elektrisk. Nytt Ladix landstrøm og lader også. Vært litt still stand nå p.g.a. ferie, samt skade i armen osv. vært litt for kaldt også.

Skal ta noen bilder og legge ut i Julen.

 

Satser på motor montering nærmere Mars/April

Link to post
Share on other sites

dårlige minner med et slikt motorbytte, kan jeg ikke forstå :-)

Helt enig. Dette er spennende, moro og lærerikt. Gjorde det 3 ganger på min første båt og en gang på de to siste...På det første hadde e ikkje Baatplassen til hjelp heller :headbang: Er motoren en 350 hk ? Har du fått laget avtappning på tankene for kondensvann? Lykke til og :santcheer1:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Baatplassen er fantastisk side ja

 

Motoren er en 320hk. Tankene har fløde mellom seg på laveste punkt, så avtapping for skit og kondens blir der :-)

Jeg synes selv dette er gøy og har i mine tidligere år montert litt motorer, samt innredet flere halvfabrikater. Har også restaurert/pusset opp flere båter. Klarer liksom ikke å la være, hehe :blush:

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering på selve julaften :santcheers:

 

Babord side av mottorrom er klar til å motta septiktank bakerst og diesel fremme i hjørmet. Nye septikslanger er lagt klare, samt dieselslanger. Alt elektrisk er trukket klart i kabelgater m/lokk (ikke satt på her) + noen reserve i tilfelle noe ekstra utstyr.

 

dsc_4327.jpg

 

dsc_4328.jpg

 

Styrbord side er sågodt som ferdig, bare feste tankene. Alt elektrisk er her også i kabelgate, så når lokkene settes på er det cleant og ryddig. Jeg har kabelgater oppunder mottorrommet hele veien rundt, samt etpar felles gode jordings punkter på dens vei. Noen reserve er lagt inn også.

 

dsc_4331.jpg

 

Som det synes på bilder er det her noen kabler som ikke er på plass enda og at trim tilt pume IKKE står der den skal og heller ikke er tilkoplet og ferdig. Motor elnet ligger oppunder her og de mes blå teip/markering er uttak for tankmålere og utstyr ellers, som kan tilkopler motors el. nett. Dette blir også skult når lokk settes på

 

dsc_4337.jpg

 

Transom og styring/servo er på plass og ferdig.

 

dsc_4338.jpg

 

dsc_4340.jpg

 

Foran motor vil denne platen innerholde som dere ser: Ladix laderen, lade skille rele, joringsskinne`r, samt annet nødvendige tilkoplinger. Start batteri vil stå som dere ser her. Forbruks batteriene i eget rom i bank ute.

 

dsc_4334.jpg

 

Det var oppdateringene denne gang. Regner med litt stillstand nå i værste kulda, men båten står med litt varme, så det går ann å jobbe der. Har god tid nå, så vi får se.

Så ender det vel som alltid når jeg er ferdig med salg..... :crazy: hehe

 

Sikler på en Riviera 925, men liker også Viksund 340, Sealine F33 er jo også mye båt for pengene.

 

Det vi tenker mest på er om vi vil trives i slik på da vi er veldig glad i konseptet vi har med targa og at man kan dele kalesje bruken slik. En lukket båt blir jo endel annerledes og mere en hytte og ikke minst lunere og varmere?

 

God Jul til alle sammen

Link to post
Share on other sites

dårlige minner med et slikt motorbytte, kan jeg ikke forstå :-)

 

Det er tydelig på bildene at du har erfaring med trange løft, i alle fall. Jeg er nok bare bortskjemt etter for mange store cabincruisere og Nidelv 24'er. Jeg ønsket meg et slikt løfteåk, men sjefen var vond å overtale. Det går an å rigge noe tilsvarende ved å bruke en stropp og en jekketalje i krankroken.

 

EDIT: Etter å ha sett på bildene, er det tydelig at du har en mye vennligere tanklayout. I "min" var det tanker i hele lukas lengde og hele "hyllens" bredde på begge sider.

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, løfteåket er helt genialt og laget av en kompis.

Var trangt hos eg med å få ut Big Block V8``ern, den er jo nær kubisk og ingen hensikt å snu. Den kunne ikke tiltes heller da tanken i front hindret dette. Men med å ta av bakplata og trykkplate gikk det greit. Å få den ut gikk raskt det, fra båten sto i hagen til motor var ute gikk det 1 time og 5 minutter, inkludert inntak av 1 stk pizza.

 

Cummins/mercruiser 4,2``n er jo en meget slank motor og lavere enn V8 Big Block``n, så egentlig får jeg et mye mere trivelig mottorrom nå tror jeg. Steppene ved siden av motoren som er skrå vil få Aludørk, som ligger ferdig tilpasset og knekt. Tror det blir pent.

 

Da skal det tilslutt se ut sånn ca som dette i lengden, men litt bedre i bredden faktisk

 

74_418782451.jpg

Link to post
Share on other sites

Relativt trangt her i min Windy 27. Måtte demontere varmeveksleren for å slippe å bruke løfteåk (eller fjerne dørken) når den skulle ut.

 

p1010264.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båten ble født med to grønne AQAD40B-bamser, så den gamle vannlinja steg jo med 10 cm i hekken da de fornuftig nok ble tatt ut av forrige eier.

Hadde nok passet best med V6 eller V8 diesel der ja, lengdemessig.

Eller helst 2 stk D3-220 hvis det hadde vært gjort før hullene ble plastet igjen = 40-45 knop :rolleyes:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: For håpe ikke dynamo eller vannpumpereim ryker midt under sommerferieturen ombord i den der iallefall. En operasjon som normalt er og etter mitt syn bør være en enkel erfære å ordne. Om bord der nytter vel ikke dette uten å hive ut motor :headbang:

 

Forøvrig er det vel støv fra reimene en ser i forkant av motor som vitner om at jeg hadde solgt før reimbytte bel nødvendighet iallefall :lol:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det mørke i forkant av motoren er nok motorolje fra et motorhavari.. veiva knakk foran fremste rammelager :sad:

 

Men reimskifte er nok ikke så vanskelig som bildet kanskje kan antyde.

Og så er det en inspeksjonsluke i skottet foran motoren for å kunne skifte impeller bl.a.

 

p1010269.jpg

p1010375.jpg

 

Forøvrig pussig at tannhjulet til registeret fortsatt satt fast på veiva selv om sporkilen var borte /(bruddet gikk inn forbi sporet).

Bruddstedet hadde utvidet seg akkurat så mye at tannhjulet fortsatte å snurre, noe som forhindret totalhavari av topper/ventiler/stempler....

Tannhjulet hadde derimot forskjøvet seg en millimeter eller to på veiva, slik at motoren ble tungstartet etterpå. Måtte bruke motoren for å manøvrere inn til havn selv uten reimhjul og reimer i drift og med olje rennende ut av hullet foran der veiva skulle ha vært.

reg2.jpg

 

Ikke for å kuppe tråden da... men :blush:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: For håpe ikke dynamo eller vannpumpereim ryker midt under sommerferieturen ombord i den der iallefall. En operasjon som normalt er og etter mitt syn bør være en enkel erfære å ordne. Om bord der nytter vel ikke dette uten å hive ut motor :headbang:

 

Det så da ikke så ille ut? En del norskproduserte kvalitetsbåter med ekstrem plassutnyttelse er mye verre enn det der, men det pleier å gå an. Man må bare være villig til å ødelegge kroppen sin litt for å få det til.

 

Jeg har heldigvis glemt akkurat hvilken båttype det gjalt, men det var altså den berømmelige gangen vi fikk inn en der tilgangen var så dårlig at forrige servicemann hadde unnlatt å sjekke oljenivået på styreservoen(!) med påfølgende konsekvenser. Den jobben krystalliserte mitt dårlige forhold til skarpe kanter.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei igjen

 

Sea Ray`n vil komme for salg når den er ferdig og alt testet 100%

Skriver det her om noen skulle vurdere å være intr. kan ta båt intil 200 til 250 tusen i inbytte.

 

Ny eber diesel varmer er montert ferdig. Nytt Ladix landstrøm og lader + stikkontakter er ferdig.

I løpet av uken blir tankene på styrbord montert med alle slanger nye. Motor montere da til slutt, når det blir litt mildere

 

Legger ut bilder litt senere i uken

 

Mvh

Erik

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ja, da er siste hand på verket lagt og sjøsetting ble i dag med en liten prøvetur. Alt 100% ok med installasjonen og testturen.

Du verden for en herlig motor dette er og et behagelig lydbilde og for et moment da gitt,herlig å høre turbo kommet og momentet på over 700nm er igang.

 

Bare rett og slett synd at båten skal selges da!

 

Noen bilder fra motorrommet ferdig.

 

dsc_0063.jpg

 

ble vel ryddig dette her vel!

 

dsc_0066.jpg

 

og et til.......

 

 

dsc_0068.jpg

 

og båten det gjelder igjen!

 

dsc_3716.jpg

 

 

Løp og kjøp, inbytte kan vurderes

Link to post
Share on other sites

Uhyre strøkent :thumbsup:

Vil du selge denne da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noen fartsmåling? Propellstørrelse?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...