7 knop Startet 14.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2010 Jeg har 2 stk Paris-Rhone 24v dynamoer,55amp.Begge er koblet direkte til forbruksbatteri med BEP rele til startbatteri. Når forbruksbatteri (2stk 220 AH) er bra nedtappet så lader den ene dynamoen 48A og den andre 46A,når bare en og en motor går Men når begge motorene startes så faller ladingen til 28A på den ene motoren og 10A på den andre motoren.Hvorfor ? Jeg reagerer også på at BEP releet kobler inn innen 1 min.etter at jeg starter motorene uansett hvor nedtappet forbruksbatteri er Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Det første du beskriver er helt normalt. Ladestrømmen er avhengig av 'fyllingsgraden' på batteriene, dvs at den vil være opp mot 55A pr dynamo når de er helt utladet og tilnærmet null pr dynamo når de er helt oppladet. Når begge motorene lader blir totalstrømmen så høy at batterispenningen stiger raskt, hvilket fører til lavere ladestrøm. BEP releet slår vel inn ved 13.7V og hvor lang tid det tar å komme dit er også helt avhengig av fyllingsgraden. Fra minutter til sekunder. Hvis det virkelig tar like lang tid med utladet og oppladet batteri høres det veldig rart ut. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Man trenger en 2-kanal-oscilloskop hvis man ønsker å gjøre det synlig, men antakeligvis ligger problemet som hos så mange: standard-W-regulering av originalregulatoren. Forenklet: Dynamoets egen W-regulering gjør ikke noe annet enn å føle på sin egen uttak, dvs. at den sjekker om noe sørger for noe laver spenning der ved å belaste/"forbruke" energi. Vanligvis er det så at en regulator reagerer saktere enn en annen. Så lenge bare en dynamo jobber er det stabilt. Men ved bruk av mer enn bare en ladekilde lader reagerer første "laderen" på den, siden det nå sendes 2 spenninger på en og det samme fordeling. Også andre regulatoren/dynamoet reagerer på det, og så svinger begge to, mens en er litt saktere enn andre dynamoet. Derfor er det i så fall nesten "alltid" at en dynamo gir mer effekt enn andre dynamoet, hovedsakelig ved lite til middlers belastning. Ladeeffektiviteten er dessuten noe annet, men blir likevel relativert etter bare litt siden dynamoene dine følger spenningen på fordelingen. At BEPen reagerer "tidelig" er antakeligvis det samme. Den ser på spenning og lokker kontaktene så snart spenningen er likt innstillt verdi. Da er det bare spørs hvor lenge at spenningen må være at den lokker, men dette spenning er vanligvis oppnådd rask. Er det et problem for deg? Det skulle ikke være det siden start ikke utlades for "noe" og du likevel lader alle tilsammen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Hei hei Ingar. Morsomt som vanlig, først svarer ingen og så to samtidig. Bedre to enn ingen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
7 knop Svart 15.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Når BEP releet kobler inn vil ikke da dynamoene "sense" på at startbatteriet er full-ladet og derved redusere ladingen, selv om forbruksbatteri er nedtappet,begge bankene er jo da i paralell ? Har det noen betydning hvilken batteribank som er koblet til D+ ? Er det D+ eller B+ som "senser" og justerer ladestrøm ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2010 Et slik relé senser bare på spenningen for "å se" om det finnes noe lading i det hele tatt - enten i fra dynamo eller andre ladekilder -. For det finnes det en spenningsverdi som reléet er justert på. Laver spenning => reléet åpnes Lik eller høyer spenning => reléet / strømkrets lokkes. Men dette kalles normalt ikke noe regulering, det må ikke forveksles. Selve regulatorsensen ligger avhengig type dynamo enten på D+ / B+, eller en egen krets som kan skøtes videre til et batteri for å kompensere på spenningsfall. Det siste er av fordel hvis man bruker skilledioder. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.