Jump to content

K o r r e k s j o n s m a g n e t e r


Far Out

Recommended Posts

Skib O'hoi,

 

Jeg har nå funnet ut at autopiloten min, som vanligvis ikke takler nordlige kurser, virker når jeg flytter kompassenheten litt akterover og snur den bak frem.  Jeg har også identifisert et par magnetiske ting i nærheten av den faste plassen for kompassenheten, så jeg tror jeg må til med et par korreksjonsmagneter for å kurere nord-problemet.  Navigasjonskompasset står omkring en meter høyere samme sted i båten, og der ser jeg at man har montert en langskips magnet på hver side, med samme retning på magnetismen.  Tenkte å prøve noe lignende for autopiloten.  Spørsmålet er da:

 

Hvor får jeg tak i to korreksjonsmagneter?

 

Noen som har et par liggende?

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

I magnet butikken så klart :cryin: Bare tulla,ta deg en prat med en som driver og korrigerer magnet kompass. Skipsagenter vet hvor de holder hus. Kompass justering er ikke for amatører skal du ha et godt kompass.Ellers har jeg bestandig hørt at kompass til selvstyring skal stå så lavt som mulig i båten,og sewlvfølgelig langt unna ting som kan påvirke de.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet faktisk om en "magnetbutikk" i Oslo.  Det er en bigesjeft i en kjøreskole som ligger under Oslo Konserthus mellom Statoil stasjonen og Friskis & Svettis.  Der har jeg kjøpt en kraftig magnet som kan brukes til å fiske opp ting man mister i sjøen.

 

Tror imidlertid jeg prøver ditt forslag når det gjelder kompassmagneter...

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.  Jeg snakket med Terje Edvardsen, som driver med kompasskorrigering i Oslo (firmaet Sjøkaptein Lein gjør det ikke lenger).  Han kunne selge magneter for 150-400 kr/stk.  Det synes jeg var dyrt.  Jeg kjøpte derfor to små avlange magneter og en lang magnetstripe for tilsammen 15 kroner i "magnetbutikken".

 

Autopilotens kompass står aktenfor en magnetisk gass-varmtvannsbereder og er koblet til en MAGNETISK wire fra styremaskinen, som roterer en skive under kompasset.  Wiren tiltrekker seg syd-pilen på lommekompasset mitt.

 

Jeg tror denne wiren som går akterover fra autopilotkompasset gir det sterkeste eksterne magnetfeltet på dette kompasset, så jeg vil prøve å kansellere dette, f.eks. med en magnet på hver side av kompasset.

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...