Rikosjett Startet 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2010 Etter et opphold i Hirtshals setter jeg kursen mot Oslofjorden. Jeg seiler 026 Grader og 55 nautiske mil Avfarende posisjon er N 57 grader og 34 minutter og E 009 Grader og 55 minutter Hvor er jeg?????? Hvordan skal jeg regner ut dette? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Er du på båtkurs hos Poseidon eller? Har ikke dere eget forum? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Kan du ikke bare ta en titt på GPS`n som du sikkert har med deg opptil fler av? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Dette er rett frem phytagoras... Dette er en rettvinklet trekant, siden strøm og vind ikke er satt til 0.. Vinkelen er 26 grader (kursen).. for å beregne nordlig posisjon tar du cosinus til 26 grader om multipliserer med utseilt distanse... Dette gir deg deg 49,43nm som er 49,43 breddeminutt... Du har også beveget deg østlig... som er sinus til kursen... 24,11 nm eller 24,11 bredde minutter.. Så er det summasjon fra avfaredene sted.. Så du er N 058 23,43 min og E010 19,11 min Sånn rundt regnet.... burde kanskje gjort om desimal minutter til sekunder.... men det er vel litt strøm og vind som avdrift også som en burde korrigere for i den virkelige verden.. Redigert 16.Oktober.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Etter et opphold i Hirtshals setter jeg kursen mot Oslofjorden. Jeg seiler 026 Grader og 55 nautiske mil Hvor er jeg?????? Hvordan skal jeg regner ut dette? Avfarende posisjon er N 57 grader og 34 minutter og E 009 Grader og 55 minutter. Jeg seiler 026 Grader Har du holt den kursen hele tiden havnrt du i Strõmstad, men så har du strøm og vind, Avfarende posisjon er N 57 grader og 34 minutter og E 009 og til Ferder er det ca. 87 nm kurs 011,9 grader Du er ca her N58,25,4 E10,41,11 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Hei. Jeg får posisjonen: N58o23,18', E010o40,80' Med WGS84 og storsirkelberegning. Nå har jeg ikke regnet ut dette selv, men brukt en kalkulator på min hjemmeside trudelutt.com som du finner her. Hva som er mest korrekt vet ikke jeg. Å sette seg ned og regne det ut selv, blir for mye når en sitter i båten mett etter en god middag med biff og rødvin Lars H Live video fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Dette blir spennende, flere forskjellige svar her... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
jonn Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Hei Lars H, Husker du meg? Bøfjord gutt. Det er et kjempefint kamera du har i båten, hvordan er dette ordnet? Hva slags utstyr er det du bruker? Mvh Jon, biff og rødvin her å. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Hei. Jeg får posisjonen: N58o23,18', E010o40,80' Med WGS84 og storsirkelberegning. Live video fra båten her Seiler du storsirkel på så nordlig kurs og kort distanse? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Seiler du storsirkel på så nordlig kurs Ja hvis en skal innom polet i Grebbestad Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 En seiler vel ikke storsirkel om en seiler med 026 grader fast kurs. Som var oppgaven slik som jeg mener trådstarter skrev... samt hvordan regner en ut ny posisjonen var spørsmålet... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Halcyon Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Alle svar som ikke sier noe om måten man er kommet frem til svaret gir vell lite matnyttig info til trådstarter... Og siden det ikke er nevnt noe om avdrift eller andre forstyrrelser så stemmer vell utregningen til Sydvesten ganske så bra. Man kan jo prøve å legge linjalen på kartet å teste svaret, regner med man treffer nærme nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Det er et kjempefint kamera du har i båten, hvordan er dette ordnet? Hva slags utstyr er det du bruker? Litt på siden av trådemnet, men jeg bruker et vanlig webkamera koblet til en USB-port på laptop'n. Kameraet er et Microsoft LifeCam HD-5000 med mulighet for HD i 1280x720px til kr. 279,- hos MPX.no. Programmet er et gratisprogram fra YAWCAM. Jeg overfører bildene via mobilt bredbånd fra ICE. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jonn Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 ja, Litt på siden av trådemnet, men takker Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Etter å ha hentet fram kartet og nødvendig materiell. Så er Avfarende posisjon er N 57 grader og 34 minutter og E 009 to mil syd for Hirtshals på for grunt vann. Hvorfor gå først sydover fra Hirtshals når en skal nordover?? Med kurs 026 grader så havner en med stø kurs inn Kosterfjorden og pos. etter 55 mil er N58.23.7 E 10.41 Temmelig likt sydvesten. Kart Parallellforskyver passer og kompassrose i kartet er det en trenger. Redigert 16.Oktober.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Rikosjett Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 brukte middelbredde når jeg regnet ut.fikk nesten samme svaret som sydevesten. nå skal jeg prøve å¨regne loksodromt Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 soory glemte å si takk Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Såvidt jeg kan se går de første milene av denne turen til fots. Vassende langs Tornby Strand. Redigert 17.Oktober.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Høvedsmanden Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Sydvestens utregning blir feil da han sier at avvikningen (utseilt dist x sin(kurs)= 24.11) er det samme som forandret lengde. For å beregne forandret lengde må en ta hensyn til at et lengdeminutt altid er kortere enn et breddeminutt (bortsett for på ekvator). Forholdet mellon bredde og lengdeminutter er lik cosinus til bredden man er på. I tilfelle hvor bredden ikke er konstant, som her hvor avfarende og påkommende bredde er forskjellig, bruker vi middelverdien av de to. Herav uttrykket middelbreddeseilas. I dette tilfellet er middelbredden (avfarende Br + påkommende Br)/2 = (57º34.0' + 58º23.4')/2 = 57º58.7' Forandret lengde blir da: (utseilt dist x sin(kurs))/ cos(middelbredden) = 55 x sin(26º) / cos(57º58.7') = 45.5' Påkommende plass blir: 57º34.0'N + 49.43' = 58º23.4' N 009º55.0'E + 45.5' = 010º40.5'E Redigert 17.Oktober.2010 av Høvedsmanden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 (redigert) Påkommende plass blir: 57º34.0'N + 49.43' = 58º23.4' N 009º55.0'E + 45.5' = 010º40.5'E Velkommen til Baatplassen. Etter å ha spisset blyanten og finsstilt passeren, har du helt rett i at posisjonen N58º23.4' og E010º40.5' er rett, med stø kurs mellom syd og nord merke Syd for RAMSKÂR. Redigert 17.Oktober.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sydvesten Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 I dette tilfellet er middelbredden (avfarende Br + påkommende Br)/2 = (57º34.0' + 58º23.4')/2 = 57º58.7' Forandret lengde blir da: (utseilt dist x sin(kurs))/ cos(middelbredden) = 55 x sin(26º) / cos(57º58.7') = 45.5' Påkommende plass blir: 57º34.0'N + 49.43' = 58º23.4' N 009º55.0'E + 45.5' = 010º40.5'E Er helt enig her.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Rikosjett Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Har kjøpt teknisk formellsamling Står de fleste formler der samt en casio fx-9869 kalkulator der grader skrives inn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.