Geir Startet 27.September.2004 Del på Facebook Startet 27.September.2004 Har så vidt begynt med (vinter) prosjektene mine, og i den sammenhengen har jeg tenkt å bytte de skruene i vindusrammene som ruster. Det ser ut som om det er brukt en blanding av rustfrie og ikke rustrfrie skruer. Hvordan får jeg ut de skruene som har rustet? Geir Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Prøv med slagskrujern, koster ca. 60 kroner hos Biltema og 100 i en jernvarebutikk. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Jeg har erfaring med at en skrumaskin, kan "riste løs" skruer, når du bruker svakt moment, og maskinen "slurer". Mh Arejane Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
viking87 Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Dersom litt av hodet stikker over kanten, går det kanskje an å komme til med ei grip tang ( sveisetang) Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Og siste utvei er å borre den ut/bort, hvis det er mulig uten å ødelegge noe da. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Hardball Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Bor bort hodet forsiktig slik att bolten/skruen står igjen. Etter att rammen er fjernet påfør skruen rustløser som får stå en time eller to. Skru deretter ut ved å bruke Vannpumpetang eller Sveisetang. Det er viktig å bruke en tang som låser meget godt. Evnt. når rammen er løs, så kan du prøve å varme noe med gass blåselampe. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Ser at du har fått mange forslag, men ikke alle er like go..... Dersom du ikke får skruen løs med ny "bit" så er det bare en måte å gjøre dette på. ---- Borre skruen ut. Dette gjør du ved å borre hode av skruen, deretter tar du karmen av og bruker et verktøy til å skru ut den eksisterende skruebit ut. Husk å bruk en borr som ikke er for stor, men en som akkurat har samme tykkelsen som selve skruen til vindus rammen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bonita Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Ser ut til at den sitter! Jeg ville ha brukt CRC rustløser. La dette virke til i morgen og gjerne fylle på med ekstra CRC et par ganger underveis. Er det mulig å komme til med et eller annet verktøy for å skru, bør du gi bolten/skruen et "godt kakk" først. Dette løsner gjerne litt. Alternativet hvis du ikke kan skru er å lage et hull i bolten og bruke en ekstraktor (grisepikk). Lykke til! Bonita Sitér dette innlegget Link to post
kew Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Ville nok, som foreslått ovenfor, prøvd med en ekstraktor først. Vær obs på at de finnes i to varianter, en kon links-gjenget variant som skrues ned i et hull borret i sentrum av skruen. Hullet du borrer bør være mindre i dia enn gjengetykkelsen på skruen. Problemet med denne typen er at konen gjør at den sprenger ut skruen når du skrur den inn, og kan få skruen til å sitte enda hardere. Den andre varianten er sylindrisk, og ser "stjerneformet" ut når en ser den fra enden. Hullet som borres i skruen skal være lik stammen i utdrageren, og denne "bankes" inn i skruen, som deretter kan skrus ut. "Stjernene" i utdrageren vil holde fast i skruen. Begge varianter kan skaffes av velassortrete jernvarehandlere. Utfordringen din synes å være en relativt tynn skrue, noe som tilsier en tynn ekstraktor. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Nei, dette går ikke, dessverre. Det er bare å kaste båten! Nåvel, nei - det finnes spesialverktøy for dette som du kan bore inn i skruen. Du får det i en velutstyrt jernvarebutikk. Ikke alltid like suksessfullt, men kan være verdt forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Husker at jeg slet mye med de skruene selv når jeg byttet pakninger i et frontvindu. Måtte bruke skrutrekker som passet nøyaktig i sporene, og banket litt forsiktig mens jeg vred det jeg klarte. Da løsnet de, men det var bare syrefaste skruer jeg hadde. De skruene sitter normalt ganske godt, men det er bare akkurat innerst. Når du først får beveget de en millimeter eller så, er de som regel løse. En annen mulighet kan være å bruke en kjørner (eller en veldig liten meisel) med en god spiss på. Bank et lite merke rett inn på siden av stjernesporet, og prøv deretter å vri kjørneren på skrå slik at når du slår på den vil kraften virke mot urviseren. (Du skjønner sikkert hva jeg mener selv om dette kanskje ble litt klønete forklart) Vil også anbefale å prøve å få på noe rustløser på/rundt skruen. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Nei, dette går ikke, dessverre. Det er bare å kaste båten! Tiltredes ! Vurderer å resirkulere båten straks da jeg har et par sånne på det ene luftinntaket. Fordømt irriterende med ruststripe. Men.men. Noe skal en jo irritere seg over også. Men Foreningen For Fornøyde Skilsø Eiere har merket seg holdningen din Fenix!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 27.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2004 Nei, dette går ikke, dessverre. Det er bare å kaste båten! Som Thor skriver, vi er flere i FFFSE, så bare pass deg Forøvrig takker jeg for alle tips. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Det er mange gode forslag for å få ut stridige skruer, og jeg har god erfaring med følgende dersom sporet er slitt og skrujernet glipper. Ta litt slipepasta (eksempelvis den som brukes til ventil-sliping) og smør på tuppen av skrujernet. Disse slipestoffene låser skrujernet til skruen, desto hardere du vrir, desto bedre sitter det. Kan være redningen i noen situasjoner.... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
John_Kr Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Det er mange gode forslag for å få ut stridige skruer, og jeg har god erfaring med følgende dersom sporet er slitt og skrujernet glipper. Ta litt slipepasta (eksempelvis den som brukes til ventil-sliping) og smør på tuppen av skrujernet. Disse slipestoffene låser skrujernet til skruen, desto hardere du vrir, desto bedre sitter det. Kan være redningen i noen situasjoner.... Dette har jeg aldri prøvd, men høres fornuftig ut. Bra tips. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Viksund Bravo Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Må forresten nevne at slipepasta ble brukt på fastnøkkel, da en mutter på flensen var rund, og fastnøkkelen glapp. Ikke like effektivt som på skrujern, men det reddet situasjonen der og da..... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Haakon Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Noen som har erfaring med å få ut små syrefaste skruer som sitter fast? Skulle skifte pakning rundt et vindu og når jeg skulle skru de to siste skruene som satt bomfast knakk hele hodet av skruen, det er helt umulig å bore i disse små syrefasteskruene (hardt som f...)for å bruke en "grisetapp" Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 Dersom du kjøper deg en "kobolt borr" (usikker på hvordan de staves) så er den beregnet til å borre i herdet stål. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
hjalmar Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Kjøp en venstre bor litt mindre enn kjernen til skruen. Som regel løsner skruen før du har borret den ut. Har gjort dette flere ganger med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Skal du borre i syrefast bør du kjøpe borr som er beregnet for dette ved at de er slipt på en annen måte. Du vil umiddelbart oppdage at forskjellen er som dag og natt. Et smøremiddel for eksempel Rocol anbefales på det sterkeste. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Dersom du kommer til kan du bruke et baufilblad til å skjære et spor i skruehodet, for så å bruke et flatskrujern. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.