Jump to content

Hvordan fjerne skrue som sitter fast?


Geir

Recommended Posts

Bor bort hodet forsiktig slik att bolten/skruen står igjen. Etter att rammen er fjernet påfør skruen rustløser som får stå en time eller to. Skru deretter ut ved å bruke Vannpumpetang eller Sveisetang. Det er viktig å bruke en tang som låser meget godt.

Evnt. når rammen er løs, så kan du prøve å varme noe med gass blåselampe.

Lykke til. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ser at du har fått mange forslag, men ikke alle er like go.....

 

Dersom du ikke får skruen løs med ny "bit" så er det bare en måte å gjøre dette på.

 

---- Borre skruen ut.

 

Dette gjør du ved å borre hode av skruen, deretter  tar du karmen av og bruker et verktøy til å skru ut den eksisterende skruebit ut.

Husk å bruk en borr som ikke er for stor, men en som akkurat har samme tykkelsen som selve skruen til vindus rammen.

 

:headbang:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at den sitter!

Jeg ville ha brukt CRC rustløser. La dette virke til i morgen og gjerne fylle på med ekstra CRC et par ganger underveis. Er det mulig å komme til med et eller annet verktøy for å skru, bør du gi bolten/skruen et "godt kakk" først. Dette løsner gjerne litt. Alternativet hvis du ikke kan skru er å lage et hull i bolten og bruke en ekstraktor (grisepikk).

Lykke til!

 

Bonita

Link to post
Share on other sites

Ville nok, som foreslått ovenfor, prøvd med en ekstraktor først. Vær obs på at de finnes i to varianter, en kon links-gjenget variant som skrues ned i et hull borret i sentrum av skruen. Hullet du borrer bør være mindre i dia enn gjengetykkelsen på skruen.  Problemet med denne typen er at konen gjør at den sprenger ut skruen når du skrur den inn, og kan få skruen til å sitte enda hardere.

 

Den andre varianten er sylindrisk, og ser "stjerneformet" ut når en ser den fra enden. Hullet som borres i skruen skal være lik stammen i utdrageren, og denne "bankes" inn i skruen, som deretter kan skrus ut. "Stjernene" i utdrageren vil holde fast i skruen.

 

Begge varianter kan skaffes av velassortrete jernvarehandlere.

 

Utfordringen din synes å være en relativt tynn skrue, noe som tilsier en tynn ekstraktor.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Husker at jeg slet mye med de skruene selv når jeg byttet pakninger i et frontvindu. Måtte bruke skrutrekker som passet nøyaktig i sporene, og banket litt forsiktig mens jeg vred det jeg klarte. Da løsnet de, men det var bare syrefaste skruer jeg hadde. De skruene sitter normalt ganske godt, men det er bare akkurat innerst. Når du først får beveget de en millimeter eller så, er de som regel løse.

 

En annen mulighet kan være å bruke en kjørner (eller en veldig liten meisel) med en god spiss på. Bank et lite merke rett inn på siden av stjernesporet, og prøv deretter å vri kjørneren på skrå slik at når du slår på den vil kraften virke mot urviseren. (Du skjønner sikkert hva jeg mener selv om dette kanskje ble litt klønete forklart) Vil også anbefale å prøve å få på noe rustløser på/rundt skruen.

Link to post
Share on other sites

Nei, dette går ikke, dessverre. Det er bare å kaste båten!

 

Tiltredes ! Vurderer å resirkulere båten straks da jeg har et par sånne på det ene luftinntaket.

Fordømt irriterende med ruststripe. Men.men. Noe skal en jo irritere seg over også. :headbang::yesnod:

Men Foreningen For Fornøyde Skilsø Eiere har merket seg holdningen din Fenix!!!! :headbang::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er mange gode forslag for å få ut stridige skruer, og jeg har god erfaring med følgende dersom sporet er slitt og skrujernet glipper. Ta litt slipepasta (eksempelvis den som brukes til ventil-sliping) og smør på tuppen av skrujernet. Disse slipestoffene låser skrujernet til skruen, desto hardere du vrir, desto bedre sitter det. Kan være redningen i noen situasjoner.... :cheers:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det er mange gode forslag for å få ut stridige skruer, og jeg har god erfaring med følgende dersom sporet er slitt og skrujernet glipper. Ta litt slipepasta (eksempelvis den som brukes til ventil-sliping) og smør på tuppen av skrujernet. Disse slipestoffene låser skrujernet til skruen, desto hardere du vrir, desto bedre sitter det. Kan være redningen i noen situasjoner.... :cheers:

Dette har jeg aldri prøvd, men høres fornuftig ut. Bra tips.  :confused:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...