SIR DAY Startet 16.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2010 (redigert) Så er sesongen over, og skipet er heist opp og hviler ut etter en hektisk sommer. Har kjørt motor (Volvo Penta til en Vindø 32) med utblandet frostvæske, og hatt isopropanol på den fulle tanken. Alle synlige bevegelige deler og kontaktpunkter er sprøytet med CRC. Hva mer er det man BØR gjøre? - En håndbok for Båtførerprøven anbefaler å demontere dysene for kontroll. Hva er fornuftig å gjøre? Redigert 16.Oktober.2010 av Magne Hjelle (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
"Mathilde" Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Hvorfor har du benyttet ublandet frostvæske? Hvis du blander den ut med 50% vann får du jo dobbelt så mye væske, med LAVERE frysepunkt. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Han skreiv jo utblandet, ikke ublandet :) Skjønte ikke hvilken full tank du hadde hatt Isopropanol i da? Redigert 16.Oktober.2010 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 med utblandet frostvæske Les igjen Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
"Mathilde" Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 (redigert) Oj....se det ja. For øvrig ville jeg vurdert å ta oljeskift på motoren nå, men ikke noe must. Har du husket å tømme alt vann i ferskvannsanlegget ditt? Og hva med varmtvansstanken - hvis du har det? Den må tømmes ellers er det bare å kjøpe ny til våren..... (blir jo litt på siden da det er motorkonservering du etterspør, men likevel viktig). Redigert 16.Oktober.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 Eat this: http://www.imprint.no/admin/bokbilder/1806.1dok.pdf :-) Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Draco24styling Svart 16.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2010 En håndbok for Båtførerprøven anbefaler å demontere dysene for kontroll. Hva er fornuftig å gjøre? Hvis motoren går pent, starter lett, ryker lite, har jevn og fin motortempratur ved driftsvarm motor,trenger du ikke og gjøre dette, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Nor-Oles Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Hvordan får en ut alt vann? Jeg har åpnet alle kraner til det sluttet og renne, men det ligger vel litt i slanger osv. Skal kranene stå åpne under vinteren eller stengte? Sitér dette innlegget Link to post
bille Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Hei, Kranene skal stå oppe,og koble fra slangene på pentrypumpa. Åpne overtrykksventilen på varmtvansberederen for å tømme den. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Hvordan får en ut alt vann? Fra ferskvannsanlegget kan du bruke "jolle-pumpa" til å pumpe overtrykk og med det presse ut vannet. Eller du kan suge ut vannet ved bruk av vakuum. Jeg har en stor olje vakuum pumpe som jeg bruker til dette. Selvfølgelig har jeg ren slange som jeg anvender til dette bruk. Pump opp vakuum stikk slangen i en ende av ferskvannsanlegget og la det stå til. Du vil bli forundret over hvor mye vann du får ut av anlegget etter at du kanskje trodde det var tomt. Lar du koblingen til varmtvannsslangen stå montert så suger du også ut vannet fra denne uten noe vannsøl. Ganske praktisk egentlig Så lar du alle kraner stå åpne, demonterer slangen til trykkvannspumpa (kjør den litt etterpå for å være sikker på at den er tom for vann) ...og husk ¨demontere dusjhåndtaket (hvis du har det). Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 (redigert) En håndbok for Båtførerprøven anbefaler å demontere dysene for kontroll. Hva er fornuftig å gjøre? Dette bør du absolutt ikke gjøre, hvis motoren går fint! Helt unødvendig, og han som har skrevet dette i en kursbok. bør heller holde seg til regler og knuter. Hvis det ikke er tatt ut av en annen sammenheng da. Redigert 7.November.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Et alternativ til å "plundre" med trykk og pumping for å få ut rester med vann fra trykkvannsystemte er å kjøpe en dunk med giftfri frostvæske. Da er det bare å kjøre pantrypumpen til tanken er tom, videre så tømmer man ut vannet fra varmtvannstanken. Etter dette så fyller man på oppblandet (blir ca 10 liter) giftfri frostveske i ferskvannstanken for så tømme dette ut i gjennom ferskvannsystemtet. De skvælper som blir liggende igjen i slanger/nederst i tanker vil da være frostsikre, videre kan man samle opp det som kommer ut av kranene slik at man har frostvæske til bruk i WC, dusjsluk og en skvælp oppi kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Jeg bruker vannsuger på blandebatteriene etter at tanken er tømt, og da alle rør tømt for vann Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 om alle kraner står åpne og tanken tømt, skal det veldig mye til for at noe frostsprenger. Med åpne kraner, har det vannet som fryser alle muligheter til å utvide seg så my det vil i slangene og vil ikke lage krøll for året etter. Ang. dyser, vil jeg påstå at all skruing på en gammel diselmotor som funker, er en uting. If it works, dont fix it. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Yahoo3000 Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 "all skruing på en gammel diselmotor som funker, er en uting.".. Word, RSL:) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Det er mange her som anbefaler å tømme trykkvannssystemet til det ikke er en dråpe vann igjen. Det tar tid og plunder å gjøre dette så grundig som det er beskrevet i flere innlegg. Har dere som anbefaler dette erfart at ting frostsprenges? I min 20 år gamle 32 ft motorbåt er det tre steder med vannkraner. Jeg har Shureflo trykkvansspumpe. Båten ligger i sjøen hele året, om vinteren er det av og til tykk is rundt skroget. Først lar jeg vannet renne til det ikke kommer mer ut av vannkranene. Så suger ut jeg litt til fra berederen med en drillpumpe. Lar alle kraner stå åpne gjennom vinteren. Pumpa blir aldri rørt. Har aldri hatt skader i trykkvannssystemet i disse 20 årene. Om våren har alt virket som det skal. Skroggjennomføringer blir fyllt opp med frostvæske. Kuleventiler kan frostsprenges ellers! Etter noen minutters gange med rent ferskvann blir en bøtte med frostvæske sugd inn i motoren gjennom en 3-veis kran og slange stump fra en bøtte. Motoren får til slutt gå en stund med en blanding av 50% olje og 50 % diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.