Jump to content

Vinterkonservering motorer, diesel, - hva MÅ gjøres?


SIR DAY

Recommended Posts

Så er sesongen over, og skipet er heist opp og hviler ut etter en hektisk sommer.

 

Har kjørt motor (Volvo Penta til en Vindø 32) med utblandet frostvæske, og hatt isopropanol på den fulle tanken. Alle synlige bevegelige deler og kontaktpunkter er sprøytet med CRC.

Hva mer er det man BØR gjøre? - En håndbok for Båtførerprøven anbefaler å demontere dysene for kontroll. Hva er fornuftig å gjøre?

 

:sailing:

Redigert av Magne Hjelle (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Oj....se det ja. :blush:

 

For øvrig ville jeg vurdert å ta oljeskift på motoren nå, men ikke noe must.

 

Har du husket å tømme alt vann i ferskvannsanlegget ditt? Og hva med varmtvansstanken - hvis du har det? Den må tømmes ellers er det bare å kjøpe ny til våren..... (blir jo litt på siden da det er motorkonservering du etterspør, men likevel viktig).

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Hvordan får en ut alt vann?

 

Fra ferskvannsanlegget kan du bruke "jolle-pumpa" til å pumpe overtrykk og med det presse ut vannet. Eller du kan suge ut vannet ved bruk av vakuum. Jeg har en stor olje vakuum pumpe som jeg bruker til dette. Selvfølgelig har jeg ren slange som jeg anvender til dette bruk. Pump opp vakuum stikk slangen i en ende av ferskvannsanlegget og la det stå til. Du vil bli forundret over hvor mye vann du får ut av anlegget etter at du kanskje trodde det var tomt. Lar du koblingen til varmtvannsslangen stå montert så suger du også ut vannet fra denne uten noe vannsøl. Ganske praktisk egentlig :wink:

 

Så lar du alle kraner stå åpne, demonterer slangen til trykkvannspumpa (kjør den litt etterpå for å være sikker på at den er tom for vann) ...og husk ¨demontere dusjhåndtaket (hvis du har det).

Link to post

En håndbok for Båtførerprøven anbefaler å demontere dysene for kontroll. Hva er fornuftig å gjøre?

 

Dette bør du absolutt ikke gjøre, hvis motoren går fint!

Helt unødvendig, og han som har skrevet dette i en kursbok. bør heller holde seg til regler og knuter.

Hvis det ikke er tatt ut av en annen sammenheng da.

Redigert av Arvid.65 (see edit history)
Link to post

Et alternativ til å "plundre" med trykk og pumping for å få ut rester med vann fra trykkvannsystemte er å kjøpe en dunk med giftfri frostvæske. Da er det bare å kjøre pantrypumpen til tanken er tom, videre så tømmer man ut vannet fra varmtvannstanken. Etter dette så fyller man på oppblandet (blir ca 10 liter) giftfri frostveske i ferskvannstanken for så tømme dette ut i gjennom ferskvannsystemtet. De skvælper som blir liggende igjen i slanger/nederst i tanker vil da være frostsikre, videre kan man samle opp det som kommer ut av kranene slik at man har frostvæske til bruk i WC, dusjsluk og en skvælp oppi kjølsvinet.

Link to post

om alle kraner står åpne og tanken tømt, skal det veldig mye til for at noe frostsprenger. Med åpne kraner, har det vannet som fryser alle muligheter til å utvide seg så my det vil i slangene og vil ikke lage krøll for året etter.

Ang. dyser, vil jeg påstå at all skruing på en gammel diselmotor som funker, er en uting.

If it works, dont fix it.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
  • 2 år senere...

Det er mange her som anbefaler å tømme trykkvannssystemet til det ikke er en dråpe vann igjen. Det tar tid og plunder å gjøre dette så grundig som det er beskrevet i flere innlegg. Har dere som anbefaler dette erfart at ting frostsprenges? I min 20 år gamle 32 ft motorbåt er det tre steder med vannkraner. Jeg har Shureflo trykkvansspumpe. Båten ligger i sjøen hele året, om vinteren er det av og til tykk is rundt skroget. Først lar jeg vannet renne til det ikke kommer mer ut av vannkranene. Så suger ut jeg litt til fra berederen med en drillpumpe. Lar alle kraner stå åpne gjennom vinteren. Pumpa blir aldri rørt. Har aldri hatt skader i trykkvannssystemet i disse 20 årene. Om våren har alt virket som det skal.

Skroggjennomføringer blir fyllt opp med frostvæske. Kuleventiler kan frostsprenges ellers! Etter noen minutters gange med rent ferskvann blir en bøtte med frostvæske sugd inn i motoren gjennom en 3-veis kran og slange stump fra en bøtte. Motoren får til slutt gå en stund med en blanding av 50% olje og 50 % diesel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...