Jump to content

Ta ut dysene på en Perkins 4.108, enkelt å montere selv?

thomassv

Recommended Posts

Hei. Da min gamle Perkins ryker en del og det er diesel i eksosen skal dysene overhales i vinter. Jeg har manualen til motoren, men lurer på om det er noen her inne som kan si noe om det er enkelt å demontere dysene selv - slik at jeg kan levere disse på verkstedet og spare litt penger? PS jeg har ikke spesiellt mye erfaring med å skru på motorer, men er villgi til å prøve :-)

Erfaringer, tips og muligens et bilde eller to mottas med takk?

mvh

Thomas

• 7 år senere...

Jeg holder på å ta ut dydene på min 4.108 da den ryker mye og er tungstartet. 

Bolter og dieselrør var greit å få løs, men dysene sitter bom fast :-(

Tips til å få dem løs?

Edit: fikk løs de to bakerste, men de fremste står bom

Tenker også å bare bytte innmaten i dysene selv: https://www.parts4engines.com/perkins-400-series-injector-nozzle/ virker til å være en grei jobb?

20180314_095106.jpg

20180314_095120.jpg

Redigert av Morten_L (see edit history)

Jeg har ikke erfaring med Perkins konkret, men har prøvd samme jobben på en sammenlignbar gammel diesel (BMC) og sleit veldig.

Dersom det er bolter som står ned igjennom "ørene" på dysene, og disse er demontert, kan man jo finne et par bolter med tilsvarende dimensjon men lengre, og sette på en mutter imellom "ørene" og toppen. Skru bolten så langt ned i toppen som det går, og prøv deretter å benytte mutterne til å skru dysene ut ved å bruke boltene som avdrager.

Dersom det ikke er bolter, men muttere på pinnebolter, slik det var på min, så er det verre. Det er gjerne lite plass til å få skrudd ut pinneboltene å forsøke ovennevnte prinsipp. Jeg endte opp med å få verkstedet til å dra dem ut, og de hadde også sliti fælt, men fått dem ut med slagtrekker.

Redigert av Grimme Elling (see edit history)
Morten_L skrev for 2 timer siden:

Morten_L skrev for 2 timer siden:

Bolter og dieselrør var greit å få løs, men dysene sitter bom fast :-(

Tips til å få dem løs?

Edit: fikk løs de to bakerste, men de fremste står bom

Tenker også å bare bytte innmaten i dysene selv: https://www.parts4engines.com/perkins-400-series-injector-nozzle/ virker til å være en grei jobb?

et spett er ok  en stor skrutrekker også, det er om å gjøre å få lirket dysa 1mm  en vei og 2mm tilbake litt fram og tilbake så kommer den opp.

Som "index"  sier  la et verksted skifte dysene, kjøp nye kopper-ringer til dysene og returrøret..

image.jpeg.bb34b39f9a1fcdb07b5edc8a1411ddbc.jpeg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Får du ikke tak med hjelp av et verktøy til så du har noe å klemme mot.

Har et par ganger  fjernet vippearmene for å komme bedre til.

Etter bildene å dømme sjekk nøye at det ikke er tæringer i setene,  dysene ser veldig stygge ut.

Kjøp nye kobber ringer.

Litt sent nå, men det er alltid lurt å demontere med varm motor.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 4 måneder senere...

Jeg har helt glemt å oppdatere tråden her. Fikk løs de to siste dysene etter dynking med rystelser først og så riglehardt frem og tilbake med en stor skiftenøkkel som beit over hele dysa. Rengjordeog byttet dysespisser og leverte til verksted for sjekk.

Motoren som før var svært tung å få igang starter nå nokså greit etter lang stillstand og veldig greit etter kort stillstand. Samt ryker betraktelig mindre.

Men jeg ser at en total overhaling av motoren nok nærmer seg.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...