thomassv Startet 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2010 Hei. Da min gamle Perkins ryker en del og det er diesel i eksosen skal dysene overhales i vinter. Jeg har manualen til motoren, men lurer på om det er noen her inne som kan si noe om det er enkelt å demontere dysene selv - slik at jeg kan levere disse på verkstedet og spare litt penger? PS jeg har ikke spesiellt mye erfaring med å skru på motorer, men er villgi til å prøve :-) Erfaringer, tips og muligens et bilde eller to mottas med takk? mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Ta av diselrøret og de to boltene som holder holdern over dysene og dra de ut. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 (redigert) Jeg holder på å ta ut dydene på min 4.108 da den ryker mye og er tungstartet. Bolter og dieselrør var greit å få løs, men dysene sitter bom fast :-( Tips til å få dem løs? Edit: fikk løs de to bakerste, men de fremste står bom Tenker også å bare bytte innmaten i dysene selv: https://www.parts4engines.com/perkins-400-series-injector-nozzle/ virker til å være en grei jobb? Redigert 14.Mars.2018 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 (redigert) Jeg har ikke erfaring med Perkins konkret, men har prøvd samme jobben på en sammenlignbar gammel diesel (BMC) og sleit veldig. Dersom det er bolter som står ned igjennom "ørene" på dysene, og disse er demontert, kan man jo finne et par bolter med tilsvarende dimensjon men lengre, og sette på en mutter imellom "ørene" og toppen. Skru bolten så langt ned i toppen som det går, og prøv deretter å benytte mutterne til å skru dysene ut ved å bruke boltene som avdrager. Dersom det ikke er bolter, men muttere på pinnebolter, slik det var på min, så er det verre. Det er gjerne lite plass til å få skrudd ut pinneboltene å forsøke ovennevnte prinsipp. Jeg endte opp med å få verkstedet til å dra dem ut, og de hadde også sliti fælt, men fått dem ut med slagtrekker. Redigert 14.Mars.2018 av Grimme Elling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Bytte innmat er greit nok, men de må jo trykktestes og justeres etterpå uansett. Så det er like godt å la verkstedet ta seg av det hele, så vet du at det er helt rett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Morten_L skrev for 2 timer siden: Morten_L skrev for 2 timer siden: Bolter og dieselrør var greit å få løs, men dysene sitter bom fast :-( Tips til å få dem løs? Edit: fikk løs de to bakerste, men de fremste står bom Tenker også å bare bytte innmaten i dysene selv: https://www.parts4engines.com/perkins-400-series-injector-nozzle/ virker til å være en grei jobb? et spett er ok en stor skrutrekker også, det er om å gjøre å få lirket dysa 1mm en vei og 2mm tilbake litt fram og tilbake så kommer den opp. Som "index" sier la et verksted skifte dysene, kjøp nye kopper-ringer til dysene og returrøret.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mort1 Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Hvis det er mulig, så kan det hjelpe å kjøre motor driftsvarm før man begynner å skru. Det kan også prøves å kinne motor når festeboltene/mutter er løsnet 1mm eller 2. Å vri hele dysen frem og tilbake samtidig som den blir spettet opp er ofte effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Takk for gode tips! Forsøker videre og ser om jeg ikke får lurt dem ut Får dessverre ikke startet da det ikke er vann i havna enda og jeg uansett har demontert 2 dyser. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Spray godt med rustløser rundt dysen og la det stå over natten før du prøver. Det kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Forsøkte med spett i dag @Roger jo , men kom ikke ordentlig til for å få noe press. Dynket i rustløser så får vi se om det hjelper. Tenkte å forsøke trikset til @Grimme Elling med bolter og mutter under flensen for å presse opp neste gang jeg er ombord. Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Blyrauva Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Varme er ofte noe som hjelper. Varme toppen og kjøle dyseholder og så prøve å vippe ut dyseholderne. Det hadde vært gunstig å gjøre dette når motoren var driftsvarm, men de andre dysene er vel ute så det er vanskelig å få driftsvarm motor. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Får du ikke tak med hjelp av et verktøy til så du har noe å klemme mot. Har et par ganger fjernet vippearmene for å komme bedre til. Etter bildene å dømme sjekk nøye at det ikke er tæringer i setene, dysene ser veldig stygge ut. Kjøp nye kobber ringer. Litt sent nå, men det er alltid lurt å demontere med varm motor. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Morten_L Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Jeg har helt glemt å oppdatere tråden her. Fikk løs de to siste dysene etter dynking med rystelser først og så riglehardt frem og tilbake med en stor skiftenøkkel som beit over hele dysa. Rengjordeog byttet dysespisser og leverte til verksted for sjekk. Motoren som før var svært tung å få igang starter nå nokså greit etter lang stillstand og veldig greit etter kort stillstand. Samt ryker betraktelig mindre. Men jeg ser at en total overhaling av motoren nok nærmer seg..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.