Jump to content

Slureventil på gear HSW800A?


Arejane

Recommended Posts

Erfaring med slureventil?

 

Har en Saga 32, med Cummins 250 HK og Hurt gear type HSW800A. Minste fart er 5,5 knop, og jeg kunne ønske å redusere farten i havner og trange farvann. Også greit ved fiske å ”bakke mot vinden”.

 

Vurderer derfor å anskaffe slureventil til gearet, men har hørt at dette ikke alltid gir vellykket resultat, selv med termostat på oljekretsen.

 

Er det noen som har erfaring med dette gearet og hvor godt slureventilen fungerer?

 

Det er surt å ”kaste bort” nærmere 10.000 hvis det ikke gir ønsket effekt.

 

Mh

Arejane

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Hei, ser du har et gir tilsvarende dette http://www.merequipment.com/Transmissions/...les/ZF_80_A.pdf, hvor slureventil kan monteres. Jeg har et ZF63A gir med slurenvetil og bruker dette nettopp for fisking. Med litt fin hånd kan jeg justure farten forover så sakte jeg ønsker, men ikke bakover da slureventilen ikke er ment å virke på bakk. Etter litt prøving finner man teknikken. F.eks. gå mot vinden forenom tvers med lett ror mot vinden.  Med justering til du finner passe omdreining på propellen, ligger du støtt på og drifter nesten ikke av, samt at du slipper å ratte hele tiden.

 

Sluregiret tåler ikke omdreining, maks 1200 o.p.m., altså brukes kun på tomgang. Har ikke kjent på girkassa om den blir varm da tanken ikke har streifet meg at dette skulle være et problem. Med giret ditt skal du ha rikelig å gå på m.h.t. effekten på motoren din.  Ellers tror jeg ikke det er noen stor operasjon å få montert slureventil, eller er det?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

..... Med giret ditt skal du ha rikelig å gå på m.h.t. effekten på motoren din.  Ellers tror jeg ikke det er noen stor operasjon å få montert slureventil, eller er det?

 

Takk for flott svar. I følge Nogva (som har levert motor og gear) er det enkelt å montere slureventilen. Nåværende ventil erstattes av ny ventil, som har slurefunksjonen. De mener  også at det må montere en termostat på oljeledningen mellom gear og oljekjøler, for å holde gearoljen tilstrekkelig varm, for at sluringen skal fungere (?).

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Hei, har en ZF80V kasse med slureventil......Ellers fungerer sluringen greit, hos meg også akterover.

Det er sikkert min ZF63A kasse som ikke er utstyrt med aktover-funksjonen.  I følge sepsifikasjonenen, er det slik mitt oppsett skal virke.  Ser fordelen med å ha det på aktover også.  Tross alt lettere og stødigere å ligge på vind og strøm med akterenden først.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Heisan, jeg gjorde for en uke siden innkjøp av en NordWest 900 :clap:  aledes flott familie båt, men noe elektrisk arbeid må utføres. Uansett har styreposisjon ute med en spake som ser ut som skal gå til en ekstra arm på giret. Giret er av typen Hurth HSW 800A ( heter vell no ZF 80A?) med opplegg for sluregear/ ventil ser det ut om. Wiren fra spaken er ikke tilkoplet, og armen som den ser ut som den skal være tilkoplet kan lett justeres opp og ned. Dermed så lurer jeg på;

 

" Er det noen her som vet hvordan man kopler wiren til denne armen for sluregir? Og hvilken stilling armen skal stå for å være i nøytral( oppe eller nede)"

 

 På forhånd takk :wink: 

Saab motor, verdens mest driftsikkre motorer!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...