Jump to content

Minusmåler

Sibelius

Recommended Posts

Hva med å bruke denne fra Clas Ohlsson:

El-energimåler. Viser elkostnad/forbruk for et nettilknyttet apparat/utstyr. Viser Volt, Watt, Ampere samt kostnaden for det aktuelle apparatet på tydelig LCD-display. Programmerbar kilowattpris. Måleområde: Volt; 0-300V, Watt; 0-4800VA (3600W), Ampere; 0,02-16A. 230V, jordet. Drives med 2 stk batterier type SR44 (medfølger).

art.nr. 32-3760 kr. 198,00  

www.clasohlson.no/

Clas Ohlson sin er ikke særlig praktisk der man skal beregne f.eks pris på forbruk, ved strømbrudd nullstiller den seg.  Skal du bruke en gamel e-verks måler, må du passe på å få tak i en 1-fase, regner med at du ikke har 3-fas inn til båten.  Elektrogrossistene har en minusmåler på størrelse med en 3-fas automatsikring for montering på skinne, kanskje det kan være noe?  Har ellers sett en type måler som brukes i båtforeninger rundt omkring, et telleverk som sitter på en liten kabel med støpsel i ene enden og kontakt i andre.  Det går gjerne å forhøre seg rundt i div båtforeninger?

• 1 år senere...

Må få kjøpt meg en minusmåler, ikke av den "Clas Ohlson" typen, da den resettes om strømmen forsvinner, men jeg ønsker å få tak i en liten 1 fas minusmåler som kan monteres på skott/vegg. ( ikke til DIN skinne).

Er det noen som har kjennskap til hvor jeg kan få tak i slik sak?

El-verket har av den gamle store sorten, men den er ikke egnet og er alt for stor.

Capella. :

Redigert av Capella (see edit history)

En minusmåler er en helt vanlig måler. Det er måten den er koblet på som gjør at den kalles minusmåler.

Den brukes til å fordele utgiftene etter forbruket, der ikke hver enkelt har et abonnement hos El-verket.

En måler som kan resettes er ikke helt god i en slik sammenheng. Da er det jo mulig at den kan resettes ved et uhell.

Litt OT på en tåkete torsdag:

Leste i Teknisk Ukeblad for noen år siden om en kar som ville ha en minusmåler fra Elverket... Han ment at etter som det var vekselstrøm i ledningene, ble han lurt av det samme Elverk, fordi DE målte BARE når strømmen gikk den ene veien.... Da han ble forklart at strømmen også gikk slik til alle naboene, blei han sint; Den ene naboen hans drev med griseavl, og han ville ha seg frabedt å få forurenset strøm i ledningene sine!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Må få kjøpt meg en minusmåler, ikke av den "Clas Ohlson" typen, da den resettes om strømmen forsvinner, men jeg ønsker å få tak i en liten 1 fas minusmåler som kan monteres på skott/vegg. ( ikke til DIN skinne).

Er det noen som har kjennskap til hvor jeg kan få tak i slik sak?

El-verket har av den gamle store sorten, men den er ikke egnet og er alt for stor.

Capella. :

Beklager, jeg så ikke at det var en "veggmontert" måler som var ønsket.

En slik som jeg nevnte i en tett (IP55) boks (b=125xh=180xd=106)med gjennomsiktig lokk, selger jeg med

måler fra kr. 998,- + mva og evt. frakt. :sailing: Industrikvalitet :cool: (Jeg prosjekterer og selger industriautomasjon)

:cheers:

Redigert av Som (see edit history)

Ikke noe bra bilde, det eneste jeg klarte nå i kveld. Den er en 2 modulers, direktemåler,

Start strøm 20mA, Temp område -20 - + 60, merkestrøm 30A AC, Kapslingsgrad IP20.

Den kan ikke resettes, og har derfor ikke noe batteri som må skiftes.

Denne skal jeg levere til en båthavn nå til nyttår (20 målere). Der leverer jeg 2 rustfrie skap (med stativ) på kaien med 10 uttak i hvert og med en måler på hvert uttak. Det blir felles sikring og jordfeilbryter på land, og en kabel ut til skapet. Ca. 12.000,- eks. mva. pr. skap med 10 uttak. Montering på kaien gjør dere selv.

På det nevnte anlegget blir hver som ønsker tilknytting belastet med en engangs tilkoblingssum på 1500,- og etter det er det kun forbruk som betales. Det er også lagt ned forbud mot å koble seg inn med større effekter enn ca. 7-800 W. Men pga. at det ikke er montert strømbegrensere, så kan det ved behov tas ut mer i korte perioder.

Bilde:cheers:

Redigert av Som (see edit history)
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...