Sibelius Startet 27.September.2004 Del på Facebook Startet 27.September.2004 Noen som vet hvor man får kjøpt en minusmåler for bruk ved landstrøm i egen båthavn? Mvh Tor Christian Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Det lokale E-verk pleier ofte å selge brukte målere som kan benyttes som minusmåler. Men den er jo stor da... Har ikke båtforeningen måler på hvert uttak? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Haakon Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Hva med å bruke denne fra Clas Ohlsson: El-energimåler. Viser elkostnad/forbruk for et nettilknyttet apparat/utstyr. Viser Volt, Watt, Ampere samt kostnaden for det aktuelle apparatet på tydelig LCD-display. Programmerbar kilowattpris. Måleområde: Volt; 0-300V, Watt; 0-4800VA (3600W), Ampere; 0,02-16A. 230V, jordet. Drives med 2 stk batterier type SR44 (medfølger). art.nr. 32-3760 kr. 198,00 www.clasohlson.no/ Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 Clas Ohlson sin er ikke særlig praktisk der man skal beregne f.eks pris på forbruk, ved strømbrudd nullstiller den seg. Skal du bruke en gamel e-verks måler, må du passe på å få tak i en 1-fase, regner med at du ikke har 3-fas inn til båten. Elektrogrossistene har en minusmåler på størrelse med en 3-fas automatsikring for montering på skinne, kanskje det kan være noe? Har ellers sett en type måler som brukes i båtforeninger rundt omkring, et telleverk som sitter på en liten kabel med støpsel i ene enden og kontakt i andre. Det går gjerne å forhøre seg rundt i div båtforeninger? Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 (redigert) Må få kjøpt meg en minusmåler, ikke av den "Clas Ohlson" typen, da den resettes om strømmen forsvinner, men jeg ønsker å få tak i en liten 1 fas minusmåler som kan monteres på skott/vegg. ( ikke til DIN skinne). Er det noen som har kjennskap til hvor jeg kan få tak i slik sak? El-verket har av den gamle store sorten, men den er ikke egnet og er alt for stor. Capella. : Redigert 19.Oktober.2005 av Capella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Er det noen som har kjennskap til hvor jeg kan få tak i slik sak? El-verket har av den gamle store sorten, men den er ikke egnet og er alt for stor. Capella. : El-verket har også den nye typen, mye mindre. Har du spurt om å få kjøpe en der? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Hva er en minusmåler? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Antar han mener det som noen kaller en fratrekksmåler, eller en seriemåler. De kan fås i såkalt moduler utgave, slik som automatsikringer er. De må stå i egnet kapsling. Har ikke sett noen som kan monteres rett på vegg. Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Det er batteri i min Clas Ohlson måler og den resettes ikkje om strømmen går. Det er koblingsur på strømtilførselen så strømmen er borte kvar natt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 En minusmåler er en helt vanlig måler. Det er måten den er koblet på som gjør at den kalles minusmåler. Den brukes til å fordele utgiftene etter forbruket, der ikke hver enkelt har et abonnement hos El-verket. En måler som kan resettes er ikke helt god i en slik sammenheng. Da er det jo mulig at den kan resettes ved et uhell. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Litt OT på en tåkete torsdag: Leste i Teknisk Ukeblad for noen år siden om en kar som ville ha en minusmåler fra Elverket... Han ment at etter som det var vekselstrøm i ledningene, ble han lurt av det samme Elverk, fordi DE målte BARE når strømmen gikk den ene veien.... Da han ble forklart at strømmen også gikk slik til alle naboene, blei han sint; Den ene naboen hans drev med griseavl, og han ville ha seg frabedt å få forurenset strøm i ledningene sine!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Nyste Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 El-Energimåleren til Clas Ohlson er helt OK, men trenger nye batteri etter ca. 2 år. Den har 2 stk. LR44 batteri som ligger bak en luke på baksiden. Den resettes til 0 når batterier fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Siden jeg er i bransjen så har jeg minusmålere for montering på DIN skinne, og en mekanisk måler med telleverk (ikke avhengig av batteri) selger jeg til mine kunder fra 871,- + mva og evt. frakt. Dette er målere for industribruk, og ikke Claes Ohlson kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 (redigert) Må få kjøpt meg en minusmåler, ikke av den "Clas Ohlson" typen, da den resettes om strømmen forsvinner, men jeg ønsker å få tak i en liten 1 fas minusmåler som kan monteres på skott/vegg. ( ikke til DIN skinne). Er det noen som har kjennskap til hvor jeg kan få tak i slik sak? El-verket har av den gamle store sorten, men den er ikke egnet og er alt for stor. Capella. : Beklager, jeg så ikke at det var en "veggmontert" måler som var ønsket.En slik som jeg nevnte i en tett (IP55) boks (b=125xh=180xd=106)med gjennomsiktig lokk, selger jeg med måler fra kr. 998,- + mva og evt. frakt. Industrikvalitet (Jeg prosjekterer og selger industriautomasjon) Redigert 20.Oktober.2005 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Til SOM: Vi skal montere strømbokser i havna vår og er ute etter den mekaniske typen jeg ser du har.... Har du bilde / brosjyre? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Som Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 (redigert) Ikke noe bra bilde, det eneste jeg klarte nå i kveld. Den er en 2 modulers, direktemåler, Start strøm 20mA, Temp område -20 - + 60, merkestrøm 30A AC, Kapslingsgrad IP20. Den kan ikke resettes, og har derfor ikke noe batteri som må skiftes. Denne skal jeg levere til en båthavn nå til nyttår (20 målere). Der leverer jeg 2 rustfrie skap (med stativ) på kaien med 10 uttak i hvert og med en måler på hvert uttak. Det blir felles sikring og jordfeilbryter på land, og en kabel ut til skapet. Ca. 12.000,- eks. mva. pr. skap med 10 uttak. Montering på kaien gjør dere selv. På det nevnte anlegget blir hver som ønsker tilknytting belastet med en engangs tilkoblingssum på 1500,- og etter det er det kun forbruk som betales. Det er også lagt ned forbud mot å koble seg inn med større effekter enn ca. 7-800 W. Men pga. at det ikke er montert strømbegrensere, så kan det ved behov tas ut mer i korte perioder. Redigert 20.Oktober.2005 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 (redigert) Hei alle sammen, og takk for svar. "Som" har du mulighet til å legge ut ett bilde av den måleren du kan skaffe i IP55 boks? Capella. Opppsss. jeg såg bildet ditt litt for sent. Takker igjen. Redigert 20.Oktober.2005 av Capella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Her er bilde av IP 55 boksen også, den har plass til 4 moduler, feks. jordfeilbryter og kursautomat. Selv har jeg en slik boks i båten, men med 4 kurser og jordfeilbryter i. Fra den har jeg VVB, Lader og konverter, stikkontakter i pentry og kartbord, varme i cabin og motorrom(vinter) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Hei, Kan noen anbefale meg en billig enkel minusmåler med "ordentlig" telleverk? Gjerne en som man kan få kjøpt i Bergen. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
OT-flyktning Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Minusmåler? Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 hør med e-verket....mulig de har noe liggende.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Er dette off-topic eller er det slike målere som enkelte havner krever under vinteropplag? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Her er det og et spørsmål om hvor du skal bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Det er vel snakk om forbruksmåler til landstrøm. Men det høres litt ut som en måler for innhold på bankkontoen... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2006 Innbiller meg å har hørt uttrykket en gang før. Hva er det for noe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.