Jump to content

For lav drifts-temperatur?


evenR4u

Recommended Posts

Har en ferskvannskjølt V8 bensin (ja, tenk det, fortsatt noen som synes det er stas å være Konge i kassa på marinaen9.

 

Går raskt opp til ca 60-65 grader på måleren, men uansett om jeg kjører hardt eller rolig eller lenge eller kort så får jeg ikke høyere temp enn omtrent dette.

 

Om måleren stemmer (ja, det er original måler for f v kjølt), har det noen konsekvenser i fht smøring og forbruk å kjøres på 65 grader?  Hvis ikke så gidder jeg antakelig ikke å teste(koke termostat og teste/bytte instrument/giver.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

.

Om måleren stemmer (ja, det er original måler for f v kjølt), har det noen konsekvenser i fht smøring og forbruk å kjøres på 65 grader?  Hvis ikke så gidder jeg antakelig ikke å teste(koke termostat og teste/bytte instrument/giver.

 

evenR4u

Prøv å sjekke temperaturen på en eller annen egnet plass med f.eks et steiketermometer, eller annet termometer for den saks skyld. Du vil allefall få en indikasjon på om tempmåleren din er feil.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har samme problemet på min V6er (ferskvannskjølt volvo penta 170hk).  Tidligere eier sa den hadde vert sånn siden han fikk satt den i for et par år siden.

Jeg skal uansett sjekke opp i det i løpet av vinteren.. båten kommer ikke på vannet før jeg er trygg på at det virker slik det skal.   Jeg skal iallefall teste/bytte termostat,

si i fra hvis du finner ut noe, da..   :lol:

Link to post
Share on other sites

Har en ferskvannskjølt V8 bensin (ja, tenk det, fortsatt noen som synes det er stas å være Konge i kassa på marinaen9.

 

Går raskt opp til ca 60-65 grader på måleren, men uansett om jeg kjører hardt eller rolig eller lenge eller kort så får jeg ikke høyere temp enn omtrent dette.

 

Om måleren stemmer (ja, det er original måler for f v kjølt), har det noen konsekvenser i fht smøring og forbruk å kjøres på 65 grader?  Hvis ikke så gidder jeg antakelig ikke å teste(koke termostat og teste/bytte instrument/giver.

 

 

Motoren bruker jo mer olje og bensin og slitasjen blir større. Men det er jo ingen umiddelbar fare akkurat.  Vil tro det er termostaten som er istykker. Giveren pleier vel sjelden å gi slike utslag. Hvis det er en "termoeletrisk" giver endret eletrisk motstand med temperaturen.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde selv tenkt å stille et temperaturspørsmål, så jeg henger meg på her. I Saga27'en har jeg en 44hp 4JHE Yanmar ferskvannskjølt motor. Normalt går jeg på 3500rpm (max 3800) og vel 7knop, og da viser termometeret 80oC. Men jeg skal ikke mange hundre omdreininger ned før temperaturen synker. Ved 2000 - 2500rpm er jeg nesten nede på 70oC. Og da er ikke hastigheten kommet lenger ned enn til 6knop. Men så synker ikke temperaturen mer. På tomgang er den like oppunder 70oC.

 

Er det noen som kjenner denne motoren som vet om dette er normalt, eller bør jeg begynne å mistenke termostaten? Kjølevannivået er normalt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du saltvannskjølt motor så skal du ikke ha høyere arbeidstemperatur enn det du har!!

Hvis du har høyere temperatur så vil tæringen (saltvann) på motoren øke drastisk og du får en kortere levetid.

 

Har du båten i ferskvann (eller har ferskvannskjøling), så kan du bytte termostat slik at du får en høyere temperatur.

 

60- 65 grader er som nevnt ovenfor ikke en ideel temperatur for motoren.

 

Du har kanskje termostat for saltvannkjøling?

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel to typer termostater - den ene for saltvannskjølte motorer som ikke bør ha særlig høyere temperaturer enn noen å 60 grader pga. saltavleiringer i motoren - den andre for ferskvannskjølte motorer som ligger en del høyere i temperatur. Ut i fra den temperaturen du oppnår så kan det virke som du har termostat for sjøvannskjøling.

 

På en Volvo MB 10A (Marna) som jeg hadde for noen år siden så ble jeg spurt om jeg hadde sjøvannskjøing eller ferksvannskjøling når jeg skulle kjøpe termostat. I følge Marna var det en vanlig feil å bruke feil termostat.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde selv tenkt å stille et temperaturspørsmål, så jeg henger meg på her. I Saga27'en har jeg en 44hp 4JHE Yanmar ferskvannskjølt motor. Normalt går jeg på 3500rpm (max 3800) og vel 7knop, og da viser termometeret 80oC. Men jeg skal ikke mange hundre omdreininger ned før temperaturen synker. Ved 2000 - 2500rpm er jeg nesten nede på 70oC. Og da er ikke hastigheten kommet lenger ned enn til 6knop. Men så synker ikke temperaturen mer. På tomgang er den like oppunder 70oC.

 

Er det noen som kjenner denne motoren som vet om dette er normalt, eller bør jeg begynne å mistenke termostaten? Kjølevannivået er normalt.

 

 

På bilmotorer er de fleste termostater slik at de stiller seg åpne når de er defekte. Dette pga. at motoren ikke skal gå varm. Ikke sikker på om dette gjelder Yanmar'en.

Uansett virker det som du har for lav temperatur på motoren og den bør ikke variere 15 grader.

Link to post
Share on other sites

TAkker for masse tips.

 

I kort har jeg kommet til følgende:

 

for lav temp er med "ikke bra" enn jeg tenkte meg

sjekker tempen med et pålitelig termometer før jeg gjør noe annet

hvis pålitelig termometer viser for lav temp sjekker jeg funksjonen og typen termostat.  

 

Går det an å se på termostaten om den er for Fv eller Sjøvann?

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

dette bør du ta fatt i , :wink:da for lav driftstemp er med på å øke slitasjen på motoren din i tillegg er det ugunstig med hensyn til avleiringer både på fersk og saltvannsiden

Oppfatter dette med slitasje pga feil oljetemp etc.  Drivstoffforbruk er antakelig også litt høyere ved lav temp.

 

Når det gjelder avleiringer er jeg ikke helt med............  Etter hva jeg har oppfatta vil sjøvannsavleiringer bli verre jo høyere temp.  Og ferskvann/frostveske står jo 95% av tida med -10 til +20 grader i systemet.  Vanskelig for å forstå at noen timer med 85grader istedenfor 65grader skulle ha noen betydning for avleiringer av f vann/frostveske (hvilke avleiringer?)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...