evenR4u Startet 27.September.2004 Del på Facebook Startet 27.September.2004 Har en ferskvannskjølt V8 bensin (ja, tenk det, fortsatt noen som synes det er stas å være Konge i kassa på marinaen9. Går raskt opp til ca 60-65 grader på måleren, men uansett om jeg kjører hardt eller rolig eller lenge eller kort så får jeg ikke høyere temp enn omtrent dette. Om måleren stemmer (ja, det er original måler for f v kjølt), har det noen konsekvenser i fht smøring og forbruk å kjøres på 65 grader? Hvis ikke så gidder jeg antakelig ikke å teste(koke termostat og teste/bytte instrument/giver. evenR4u Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Arnstein Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 . Om måleren stemmer (ja, det er original måler for f v kjølt), har det noen konsekvenser i fht smøring og forbruk å kjøres på 65 grader? Hvis ikke så gidder jeg antakelig ikke å teste(koke termostat og teste/bytte instrument/giver. evenR4u Prøv å sjekke temperaturen på en eller annen egnet plass med f.eks et steiketermometer, eller annet termometer for den saks skyld. Du vil allefall få en indikasjon på om tempmåleren din er feil. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
tom-ba Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 dette bør du ta fatt i , :wink:da for lav driftstemp er med på å øke slitasjen på motoren din i tillegg er det ugunstig med hensyn til avleiringer både på fersk og saltvannsiden Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 Hei Har samme problemet på min V6er (ferskvannskjølt volvo penta 170hk). Tidligere eier sa den hadde vert sånn siden han fikk satt den i for et par år siden. Jeg skal uansett sjekke opp i det i løpet av vinteren.. båten kommer ikke på vannet før jeg er trygg på at det virker slik det skal. Jeg skal iallefall teste/bytte termostat, si i fra hvis du finner ut noe, da.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 Har en ferskvannskjølt V8 bensin (ja, tenk det, fortsatt noen som synes det er stas å være Konge i kassa på marinaen9. Går raskt opp til ca 60-65 grader på måleren, men uansett om jeg kjører hardt eller rolig eller lenge eller kort så får jeg ikke høyere temp enn omtrent dette. Om måleren stemmer (ja, det er original måler for f v kjølt), har det noen konsekvenser i fht smøring og forbruk å kjøres på 65 grader? Hvis ikke så gidder jeg antakelig ikke å teste(koke termostat og teste/bytte instrument/giver. Motoren bruker jo mer olje og bensin og slitasjen blir større. Men det er jo ingen umiddelbar fare akkurat. Vil tro det er termostaten som er istykker. Giveren pleier vel sjelden å gi slike utslag. Hvis det er en "termoeletrisk" giver endret eletrisk motstand med temperaturen. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 Hei. Hadde selv tenkt å stille et temperaturspørsmål, så jeg henger meg på her. I Saga27'en har jeg en 44hp 4JHE Yanmar ferskvannskjølt motor. Normalt går jeg på 3500rpm (max 3800) og vel 7knop, og da viser termometeret 80oC. Men jeg skal ikke mange hundre omdreininger ned før temperaturen synker. Ved 2000 - 2500rpm er jeg nesten nede på 70oC. Og da er ikke hastigheten kommet lenger ned enn til 6knop. Men så synker ikke temperaturen mer. På tomgang er den like oppunder 70oC. Er det noen som kjenner denne motoren som vet om dette er normalt, eller bør jeg begynne å mistenke termostaten? Kjølevannivået er normalt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Compromise Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 Hei. Har du saltvannskjølt motor så skal du ikke ha høyere arbeidstemperatur enn det du har!! Hvis du har høyere temperatur så vil tæringen (saltvann) på motoren øke drastisk og du får en kortere levetid. Har du båten i ferskvann (eller har ferskvannskjøling), så kan du bytte termostat slik at du får en høyere temperatur. 60- 65 grader er som nevnt ovenfor ikke en ideel temperatur for motoren. Du har kanskje termostat for saltvannkjøling? /Per Sitér dette innlegget /per Link to post
saga Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 Det finnes vel to typer termostater - den ene for saltvannskjølte motorer som ikke bør ha særlig høyere temperaturer enn noen å 60 grader pga. saltavleiringer i motoren - den andre for ferskvannskjølte motorer som ligger en del høyere i temperatur. Ut i fra den temperaturen du oppnår så kan det virke som du har termostat for sjøvannskjøling. På en Volvo MB 10A (Marna) som jeg hadde for noen år siden så ble jeg spurt om jeg hadde sjøvannskjøing eller ferksvannskjøling når jeg skulle kjøpe termostat. I følge Marna var det en vanlig feil å bruke feil termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.September.2004 Del på Facebook Svart 28.September.2004 Hei. Hadde selv tenkt å stille et temperaturspørsmål, så jeg henger meg på her. I Saga27'en har jeg en 44hp 4JHE Yanmar ferskvannskjølt motor. Normalt går jeg på 3500rpm (max 3800) og vel 7knop, og da viser termometeret 80oC. Men jeg skal ikke mange hundre omdreininger ned før temperaturen synker. Ved 2000 - 2500rpm er jeg nesten nede på 70oC. Og da er ikke hastigheten kommet lenger ned enn til 6knop. Men så synker ikke temperaturen mer. På tomgang er den like oppunder 70oC. Er det noen som kjenner denne motoren som vet om dette er normalt, eller bør jeg begynne å mistenke termostaten? Kjølevannivået er normalt. På bilmotorer er de fleste termostater slik at de stiller seg åpne når de er defekte. Dette pga. at motoren ikke skal gå varm. Ikke sikker på om dette gjelder Yanmar'en. Uansett virker det som du har for lav temperatur på motoren og den bør ikke variere 15 grader. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 29.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2004 TAkker for masse tips. I kort har jeg kommet til følgende: for lav temp er med "ikke bra" enn jeg tenkte meg sjekker tempen med et pålitelig termometer før jeg gjør noe annet hvis pålitelig termometer viser for lav temp sjekker jeg funksjonen og typen termostat. Går det an å se på termostaten om den er for Fv eller Sjøvann? evenR4u Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
evenR4u Svart 29.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2004 dette bør du ta fatt i , :wink:da for lav driftstemp er med på å øke slitasjen på motoren din i tillegg er det ugunstig med hensyn til avleiringer både på fersk og saltvannsiden Oppfatter dette med slitasje pga feil oljetemp etc. Drivstoffforbruk er antakelig også litt høyere ved lav temp. Når det gjelder avleiringer er jeg ikke helt med............ Etter hva jeg har oppfatta vil sjøvannsavleiringer bli verre jo høyere temp. Og ferskvann/frostveske står jo 95% av tida med -10 til +20 grader i systemet. Vanskelig for å forstå at noen timer med 85grader istedenfor 65grader skulle ha noen betydning for avleiringer av f vann/frostveske (hvilke avleiringer?) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
evenR4u Svart 29.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2004 Hvis det er en "termoeletrisk" giver endret eletrisk motstand med temperaturen. JOH Hva betyr/er "termoelektrisk giver". Det jeg vet om el/elektronikk er omtrent på mivå med hva jeg vet om Koranen. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
saga Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Går det an å se på termostaten om den er for Fv eller Sjøvann? evenR4u På de termostatene jeg har vært borti så har åpningstemperaturen vært trykt inn i godset på termostaten. På den måten kan du se om det er termostat for sjøvannskjøling eller ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.