Jump to content

Båtlifter til privat bruk


Kjelli

Recommended Posts

Sysler litt med tanken å montere båtlift, i stedet for å lage til med utriggere. Ligger værutsatt til for østavinden, som er verst om sensommeren/høsten. Har vært heldig til nå, dette året.

 

Vurderer da litt på denne typen:

 

Bilde

 

Er det noen som kjenner til slike, og er det noe å satse på?

 

Vet dette høres litt "skrullete" ut, er jo ikke gratis heller, men det er jo ikke båt heller......

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Det er jo montert noe lignende nedenfor et hus i Karmsundet, rett ved brua utenfor Haugesund, der henger det en båt opp i fjellsida. Vet ikke om den har vært i sjøen de siste årene  :lol:.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

Ville ihvertfall ikke brukt disse i åpent farvann. En meters bølge inn her og du knuser båten!

Dette ble litt negativt, men dette må jo være designet for avskjermet område.

Vil vel i dårlig vær få bølger som er 1m, men det er derfor jeg ønsker å løfte båten.

Men, er båten 70cm over, vil der vel ikke være krefter i de siste 30cm til å løfte 5t båt av her?

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Det finnes en variant av denne (som løfter på begge sider). Var omtalt i Praktisk Båtliv tror jeg, i forrige nr. Dette skal være en norsk konstruksjon. Jeg så den opprinnelig i min egen båthavn og tok noen bilder, kan poste dem når jeg er tilbake fra reise (onsdag kveld) hvis det er av interesse. Der framgår også navn på produsent og internet-adresse.

 

Jeg mener å huske at den iflg. artikkelen i Praktisk Båtliv kostet ca. 80.000. Den versjonen jeg har sett blir benyttet til en Nidelv 690.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det er jo montert noe lignende nedenfor et hus i Karmsundet, rett ved brua utenfor Haugesund, der henger det en båt opp i fjellsida. Vet ikke om den har vært i sjøen de siste årene  :lol:.

Den båten ble vel hengt opp for noe sånt som 25 år siden og henger der enda. Ser så fastrustet ut at den neppe lar seg sjøsette....... Båten ble hengt opp som halvfabrikat/tomt skall og det er den tilsynelatende enda.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den båten ble vel hengt opp for noe sånt som 25 år siden og henger der enda.

Der tror jeg du tar litt feil Svein   -   den har sikkert hengt i 35 år, muligens 40 . . .

 

Forøvrig ser det ut til å være et usedvanlig grundig prosjekt, med en prosjektleder som gir seg god tid med planleggingen  :confused:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Der tror jeg du tar litt feil Svein   -   den har sikkert hengt i 35 år, muligens 40 . . .

Synes ikke jeg tok godt i når jeg sa 25 men det kan godt være godt over 30 år også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vil vel i dårlig vær få bølger som er 1m, men det er derfor jeg ønsker å løfte båten.

Men, er båten 70cm over, vil der vel ikke være krefter i de siste 30cm til å løfte 5t båt av her?

 

mvh

Kjelli

 

Nei, jeg tenkte mer på at båten blir kastet mot metallet slik at den skades. En båt som ligger i vannet tåler enorme belastninger, men her kan det fort bli punkbelastning. Har sett brygger som ligger ca en meter over vannet, som regelrett er revet ned av fjelveggen

Link to post
Share on other sites

Fant denne i Sverige - løfter 600 kg - http://www2.blocket.se/view/3085024.htm?ca...&l=0&c=1&city=0

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Den største liften fra Marinelift kommer på ca 180 K, det er vel i meste laget for hvermannsen?

Men for en større båtforening kunne det kanskje gå an, et enkelt kranløft kommer jo fort på omkring en tusing, alt etter forholdene?

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det er jo montert noe lignende nedenfor et hus i Karmsundet, rett ved brua utenfor Haugesund, der henger det en båt opp i fjellsida. Vet ikke om den har vært i sjøen de siste årene  :lol:.

 

 

Kjenner til denne, den har ikke vært på vannet de siste 25 årene.

Vi ombord spøker med at de som eiger den ikke ser den fra land og har glemt hvor den henger. :eek:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Finnes ett firma ett lite stykke inne i Sognefjorden på sørsiden, nærmere bestemt i Bjordal

som produserer ett hydraulisk system for å løfte båten opp av sjøen.

De holder nå på med en "billig" variant som vil komme på ca.60 000,-.

 

www.osterbo.no

Under produknytt, er der og en video av det hele.

Link to post
Share on other sites

Finnes ett firma ett lite stykke inne i Sognefjorden på sørsiden, nærmere bestemt i Bjordal

som produserer ett hydraulisk system for å løfte båten opp av sjøen.

De holder nå på med en "billig" variant som vil komme på ca.60 000,-.

 

www.osterbo.no

Under produknytt, er der og en video av det hele.

Takk, har sendt de en forespørsel, antar de blir for små.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...