Jump to content

VP 41 A & B, hva er forskjellen ?


Sydvesten

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen mellom 41 A og B motoren er ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette har det vært skrevet en del om tidligere både på dette forumet og på andre forum.

 

Det som er en av de største forskjellene er at på B-versjonen så ble kompresjonsforholdet økt noe, samtidig som den håpløse patenten med eksosspjell som A-utgaven hadde ble kuttet ut. Eksosspjellet som er styrt av en soleoide (magnet) var ment å gi større mottrykk i eksosen og dermed bedre forbrenning ved oppstart og tomgangskjøring og redusere røyken. Denne magneten var en svakhet og "brente" ofte opp og fungerer kun på et fåtall motorer fra den tiden. På B-versjonen så ble istedet kompresjonsforholdet økt for å gi bedre forbrenning og mindre røyk.

 

Har selv en AQAD 31 A med en manuell løsning som består av en stoppwire som styrer eksospsjellet. På den måten kan jeg bruke det hvis det skulle være ønskelig å få bort litt av røyken ved f. eks. oppstart i gjestehavner o.l. Har forresten en komplett solenoide (magnet) liggende men har ikke montert den enda, heller ikke sikkert at det blir gjort.

 

Mulig det også er andre forskjeller mellom A og B versjonen men de kjenner jeg ikke til. Ser at enkelte motorer av Volvo 31/41 har ekspansjonstank for kjølevesken. Det har det ikke vært på de A-motorene jeg har sett, uten at jeg vet om dette er en av forskjellene mellom A og B.

Link to post
Share on other sites

Turboen er også en av forskjellene.  En del motorer er oppgradert med nyere type turbo, etter sigende blir de da sprekere (bedre dreiemoment?) og ryker mindre.

Vet du om dette med turboen er en generell forskjell mellom A og B versjonen, slik at alle B motorer har en annen turbo enn A?

 

Ser at man får kjøpt ny turbo som gir mye mer dreimoment ved lavere turtall til disse motorene (31 / 41)

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen mellom 41 A og B motoren er ?

Du har egentlig bare en grunnkleggende forskjell på A og B, nemlig kompresjonen. A-versjonen har 16:1 mens B versjonen har 17:1. Som en følge av den høye kompresjonen kunne en bla. fjerne eksosspjeldløsningen. Pga. det høyere sylindertrykket benyttet man også andre dyser enn på A-versjonen. Resten er mer kosmetikk. Endret dekselløsning over intercooler, etterhvert også endret system for veivhusventilasjon. Slanger istedenfor rør for saltvann til intercooler, ekspansjonstank for kjølevann er det jeg kommer på i farta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

og så turboen.....

Njaaaa? Er ikke helt sikker men jeg tror den nye turboen kom ifm. introduksjon av P versjonen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei folkens, svarer på en gammel tråd jeg..

 

Dette spjeldet på A motorene, hvor er det montert? Hvordan er det å bygge om til manuel betjening? Og hvordan sjekker man enkelt om spjeldet funker eller ikke? Og til slutt, tar det vekk alt av den plagsomme røyken eller bare litt så det nesten ikke er nødvendig å bruke spjeldet?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Litt ot, men kan noen fortelle meg om min 41 motor fra Juni 1996 er en a eller b motor. Den har forøvrig ikke veivhusventilasjon som på min tidligere motor. Denne motoren er fra tidligere eier oppgitt til 192 Hk, mens på min tidligere båt fra 1987, var 41 motoren oppgitt til 200 hk, stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Litt ot, men kan noen fortelle meg om min 41 motor fra Juni 1996 er en a eller b motor. Den har forøvrig ikke veivhusventilasjon som på min tidligere motor. Denne motoren er fra tidligere eier oppgitt til 192 Hk, mens på min tidligere båt fra 1987, var 41 motoren oppgitt til 200 hk, stemmer det?

41B kom vel i 1990, så du har nok en av etterfølgerne, enten B eller P. Veivhusventilasjon finner du på alle dieselmotorer. På sen utgave av B og på P versjonen sitter denne på det bakre ventildekslet med en slange til luftfilteret. Den plassen du tjener ved å fjerne det gamle veivhusfilteret er benyttet til større (dypere) luftfilter. Effekten er målt på propellen, og oppgis noe forskjellig ettersom man har drev eller aksling.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei folkens, svarer på en gammel tråd jeg..

 

Dette spjeldet på A motorene, hvor er det montert? Hvordan er det å bygge om til manuel betjening? Og hvordan sjekker man enkelt om spjeldet funker eller ikke? Og til slutt, tar det vekk alt av den plagsomme røyken eller bare litt så det nesten ikke er nødvendig å bruke spjeldet?

Spjeldet er montert i eksosbendet. Jeg har selv bygget om til manuel betjening på min AQAD 31A. Brukte en slik vanlig stoppwire som jeg koblet på armen til spjeldet. Jeg har faktisk liggende en solenoide (magnet) som hvis det er noen som er interessert. Kom over den etter at jeg hadde lagt opp den manuelle løsningen og har ikke rukket å montere den enda.

 

Man merker godt om spjeldet fungerer heller ikke. Hvis man lukker spjeldet så sperres eksosen og motoren går tyngre og man hører det på lyden samtidig som turtallet vil falle litt. Med spjellet lukket er det også umulig å få noe særlig turtall på motoren da det fungerer som en motorbrems. Når det gjelder røyken så fungerer det sånn passe. Ryker gjør disse motorene men på min så forsvinner kanskje 50% av røyken ved oppstart. Det går også raskere før mesteparten av røyken gir seg.

 

Repsett med spjeld og aksling koster ca. 900.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...