Jump to content

Vinterklargjøring mercruiser 5,7 92 modell


syklitengutt

Recommended Posts

Hei trenger litt hjelp og tips for klargjøring av motor jeg.

Jeg må tappe ferskvanndelen så jeg får på frostveske her. Noen tips for dette?

Og når båten er oppe må jeg enten kjøre gjennom saltvanndelen med frostveske eller tappe den helt for vann.

Hva anbefaler dere her og kan noen gi noen gjennomgang av hvordan dette skal gjøres?

Er det noe annet som må gjøres?

Skal jo bli en kald vinter.

Alt av tips og triks mottas med glede.

Båt:

Wellcraft 222 elite

motor mercruiser 350 5,7l 92 modell.

Link to post

1.Ta av lokket på ekspansjonstanken, og på varmeveksler, hvis de har lokk.

 

2.Tapp gammel kjøleveske fra punktene på tegningen, i henhold til rekkefølgen på bokstavene, Pluggene i bunn av motor og eksosmanifolder(A) først, deretter løsne alle slangene(B).

Vedlagt er en oversikt over GM350 motor med varmeveksler montert foran på motor, dersom du har varmeveksler montert bak på motoren,

har jeg en annen tegning for det, men rekkefølgen er omtrent den samme.

 

3.Ta av ekspansjonstanken fra braketten og tøm den helt.

 

4.Rengjør systemet. Kan gjøres med lurium før systemet tappes, eller med hageslangen etterpå, pass på at det ikke ligger igjen skitt.

Lokkene på begge sider av varmeveksleren bør tas av, og det bør rengjøres i varmeveksler.

Det beste er å spyle motsatt av vei av den vanlige sirkulasjonen til kjølevesken hvis mulig.

Skyll igjennom til det kommer rent vann ut av tappepluggene i bunn av motorblokk.

Det er viktig å bruke en ståltråd eller lignende til å stikke opp dreneringshullene slik at de ikke tetter seg med skitt,

og det blir liggende igjen vann i motoren.

 

5.Sett inn igjen alle tappeplugger. Tappepluggene i motorblokk osv. er umbrako plugger som bruker tommeumbrako, det er fort gjort å ødelegge disse med verktøy beregnet for millimeter plugger.

Bruk alltid tommeverktøy på motoren.

 

6.Fyll systemet. Det er en egen prosedyre som må følges ved fylling av ett tomt kjølevannssystem, jeg kan godt skrive litt om det også dersom det er ønskelig.

 

kjoelesystem_mercv8.jpg

 

Bruk alltid en 50/50 blanding av etylen glykol og vann, Mercruiser advarer av en eller annen grunn mot å bruke Propylen Glykol på disse motorene, så da er det vel greit å holde seg unna det.

 

Manualen sier at kjøleveskesystemet skal rengjøres og tappes helt annet hvert år, men det er sannsynligvis ikke noe i veien for å vente ett år eller to lengre.

 

 

Når det kommer til vinterkonservering ellers, er det en egen prosedyre for din motor, men jeg har skrevet en generell gjennomgang tidligere, og limer den like godt inn under her, da jeg ikke har tid til å skrive så mye om det nå. Er tilbake litt senere, og kan jeg se om jeg kan skrive litt om mer om det da.

 

 

 

 

 

Vinterkonservering av motor og drev

 

 

 

Vinterkonservering av din båts motor og drev er en del arbeid. Å ikke vinterkonservere, eller å gjøre det feil vil sannsynligvis bli en kostbar affære, og enda mer arbeid.

 

Planlegg å bruke en hel dag på vinterkonserveringen, og vent ikke til i siste liten.

 

Vinterkonservering kan være jobb nok på enkelte båter, om man ikke i tilegg skal gjøre det i minusgrader med regn eller snø som pisker ned rundt ørene i halvmørke.

 

Les i manualen for din båt, dersom du har denne, og planlegg alt som skal gjøres med båten og i hvilken rekkefølge det skal gjøres, skriv gjerne en huskelapp.

 

Husk å ta med hvilket verktøy du trenger, om du trenger hjelp til noe osv. i planleggingen.

Lag gjerne en liten sjekkliste hvis du tror det kan hjelpe deg med å huske alt.

 

Når alt er nøye planlagt er det bare å sette i gang.

 

Før du starter motoren tilsett ett konserveringsmiddel i drivstofftanken, ofte kalt ”fuel stabilizer” på fagspråket, og fås kjøpt i de fleste båtbutikker.

Noen bruker ingenting i drivstoffet, noen bruker bare kondensfjerner, men de fleste båtmotorfabrikanter anbefaler ett konserveringsmiddel som gjør at drivstoffet ikke blir gammelt og tykner, eller mister oktantallet under lengre lagring.

 

Det beste vil være å tilsette dette før den siste turen før vinteren tas, slik at det blandes inn skikkelig med drivstoffet. I de fleste tilfeller vil det beste være å lagre båten med full tank, men ikke alle opplagringsplasser tillater dette på grunn av brannfaren. Følg de anvisningene som gis av marinaen eller plassen der båten skal i stå gjennom vinteren.

 

Dersom man planlegger å utføre en del arbeid på båten selv, er det anbefale at man skaffer seg manualen til sin motor og drev.

 

Ett par andre ting som kan være kjekt å ha:

 

Finn ut hvilke deler du trenger for vinterkonserveringen. Filter, o-ringer, tetninger osv.

 

Ha alle disse delene tilgjengelige FØR du starter med jobben.

 

Pakninger, o-ringer, tetninger osv. er engangsprodukter, og SKAL skiftes ut med nye. Ikke bruk de gamle selv om de ser like fine ut, de er sannsynligvis ikke det.

 

Sjekk i manualen din før du starter hvilke typer og mengder motorolje, fett, drevolje, tetningsmiddel, fogging olje osv. du trenger.

 

Ha alltid med en del filler og tørkepapir.

 

 

 

1.Begynn med å sette på muffene på drevet og tilslutt ferskvann fra en hagekran eller lignende, start motoren og la den gå varm. Dette vil skylle ut saltvann dersom du har hatt båten i sjøen, og vil varme opp oljene slik at de renner lettere.

 

2.Når motoren er blitt litt varm og er stoppet, byttes olje og oljefilter.

 

3.Bytt drivstoffilter. Sjekk vanninnholdet i filteret eller glasset under filteret, alt ettersom hvilket type filter man har. Dersom vannet er over ¼ opp i filteret bør drivstofftanken sjekkes, og om mulig dreneres for vann.

 

4.Sjekk frostveske nivået på ferskvannskjølte motorer. Kjølevannet bør ha ett frysepunkt som er lavere enn den laveste forventede temperaturen på stedet du bor.

Noen dråper kjøleveske kan tas med til noen som har utstyr for å måle dette, eller man kan kjøpe billig utstyr for dette på en bildelebutikk.

Kikkerter som benyttes av profesjonelle er relativt kostbare, men er langt mer nøyaktige enn billige testsett.

Blandingen mellom frostveske og vann bør være rundt 50/50, og det bør ikke være mer enn 60% frostveske i kjølevannet, da dette vil føre til at frysepunktet vil begynne å gå feil vei, slik at kjølevannet vil fryse lettere enn ved en 50/50 blanding.

 

5a. Ta av drevet (kun for Mercruiser, OMC og Volvo SX-DPS). Undersøk alle belgene nøye for sår revner og andre skader. Dersom noen av belgene ser tørre, værslitte eller stive ut bør de byttes.

Belgene bør uansett byttes etter 4-5 år. En lekkasje i belgen vil føre til skade på gimbal lageret og kryssene i drivakselen, og dersom det lekker over lengre tid, kan hele drevet skades.

Man bør også sjekke innstillingen av motoren i forhold til gimbal lageret. Dette gjøres med en stang som tres inn der hvor drivakselen til drevet stod.

Dersom man har planlagt å gjøre vinterkonserveringen selv i årene fremover, MÅ man ha ett slikt verktøy, da kontroll av motorens plassering SKAL utføres når drevet er av.

Å unnlate å gjøre dette kan føre til skader på gimbal lager, drivaksel og i verste fall motor og drev.

 

5b. For de med Volvo AQ200 serien drev (normalt 270,280 og 290).

Dersom en ikke vil ta av drevet for å lagre dette ett annet sted, noe som strengt tatt er unødvendig, holder det med å ta av det øvre girhuset på drevet, dette er enklere enn å ta av hele drevet.

Sjekk belgene og kryssene på drivakselen på samme måte som i forrige punkt.

Det er verdt å merke seg at belgene ikke er like slitesterke som på Mercruiser og OMC drev, og bør uansett byttes annethvert år, for å være sikker.

Dersom det oppstår lekkasje i belgen må hele motoren som regel tas ut for å bytte lageret i svinghjulskåpen.

Pass på å ikke miste eller skade skimsene mellom det øvre girhuset og mellomhuset.

 

6. Sjekk gimbal lageret. Går det lett og jevnt rundt? Hvis ikke, skift det ut nå. Sjekk kryssene på drivakselen nøye, Disse roteres samtidig som de bøyes i alle retninger.

Det minste slakk, ujevn motsand, eller kniping tyder på at de er slitt og bør byttes. Hvis det virker i orden, smøres de med nytt fett.

Noen har smørenipler, andre ikke, forsøk uansett å få fett i og rundt der hvor kryssene er innfestet.

 

7. Dersom det var antydning til girolje i belgene, er tetningen i drevet i stykker. Hvordan disse sitter varierer litt, men det er stort sett en jobb som bør settes bort, og som MÅ repareres før drevet monteres på igjen,

 

8. Tapp oljen av drevet og fyll på etter fabrikantens anvisninger. Noen eldre drev benytter motorolje, og står oppført som ”samme som motor” i manualen.

Det anbefales å bruke en W30 olje på drev som er oppført som "samme som motor", og ikke en olje med to tall, slik som på motor.

Bruk ALLTID nye o-ringer eller tetninger på tappeplugg, venilasjonsplugg, påfyllingsplugg, peilepinne osv. samt nye pakninger og tetninger når drevet skal monteres tilbake. Kostnaden er minimal i forhold til vannlekkasje i drevet.

Dersom drevet har en egen oljeindikator inne i båten, bør den tas ut og rengjøres, dette gjelder ikke hydraulikktanken til tilt/trim systemet, men noen drev har noe som kalles ”gear lube monitor” montert i motorrommet med slanger til drevet.

Disse har en tendens til å tette seg med skitt som samler seg nederst, og bør rengjøres hvert år.

Dersom man har ett Mercruiser Alpha drev er det hensiktsmessig å bytte impelleren i drevet på dette tidspunktet, og det er unødvendig å fylle ny olje på drevet før impelleren er byttet, da dette uansett krever splitting av drevet.

 

9. Ta av proppellen. Dette kan gjøres enten før eller etter drevet er tatt av båten, men det kan enkelte ganger være hensiktsmessig å gjøre dette før drevet tas av.

Sjekk rundt proppellakselen at det ikke er tau, fiskesnøre eller annet som har surret seg rundt.

Rengjør proppellakselen, og sett den inn med vannfast fett. Dersom proppellen ikke skal monteres før til våren, bør fettet tørkes av, og nytt fett legges på før proppellen monteres igjen.

Dette forhindrer at proppellen setter seg, og proppellen bør uansett tas av en gang året.

Dersom proppellen har skader er vinteren tiden for å sende den borte for reparasjon.

 

10. Monter drevet igjen I henhold til manualen, husk nye pakninger og tetninger.

 

11. Sjekk batteriene. Er syrenivået på vannfylte batterier der det skal være. Er de fulladet.

Ett batteri som ikke er tilstrekkelig ladet kan fryse og sprekke i løpet av vinteren og lage ett skikkelig griseri i båten din. Rengjør polene og smør de med litt fett, eller spray de med noe som hindrer rust.

 

12. Start motoren igjen, pass på at den får kjølevann fra for eksempel muffer eller lignende. Sjekk at ikke de nye filtrene lekker, og at drevet fortsatt girer forover og bakover. La motoren gå til den er varm.

Dersom alt er i orden er det på tide å frostsikre herligheten.

 

13. Kjør turtallet opp til 1500rpm og spray fogging olje inn i forgasseren. På en injektionmotor kan oljen tette følere og sensorer slik at det oppstår feilmeldinger i elektronikksystemet, fogging olje i en injektion motor gjøres derfor på eget ansvar.

Spray til det kommer en del røyk i eksosen. Stopp alltid motoren ved å stenge bensintilførselen(kranen) siste gang før vinteren, slik at forgasser eller injektionanlegg er tomt for bensin.

På dieselmotorer startes motoren opp igjen, og det sprayes litt til, la motoren gå noen sekunder på så lavt turtall som mulig før den stoppes med tenningsnøkkelen.

 

14. Koble fra muffene/vanntilførselen, og la vannet renne ut av drevet.

Finn fram manualen for motoren og ta ut alle dreneringspluggene på motoren, manifoldene, kjølere, varmevekslere, vannpumper og alt annet som kan inneholde vann.

IKKE tapp av kjølevesken fra ett ferskvannskjølt system, med mindre man skal bytte denne også.

Sjekk manualen, og vær sikker på at alle pluggene er tatt ut, å overse en kan bety sprekt motor til våren.

Bruk en liten skrutrekker eller en ståltråd og stikk opp alle hullene etter pluggene for å være sikker på at det ikke ligger skitt der som stopper for vannet. Pass også på at motoren står så rett som mulig.

Enkelte kjølere, varmevekslere, manifolder osv. kan tappes enklere ved å ta av en slange i stedet for en plugg.

Når alt vannet er tappet ut, settes alle pluggene inn igjen, bruk gjerne litt gjengetetning på pluggene, og bytt ut plugger som ser skadet ut, eller har dårlige gjenger.

Motoren kan i utgangspunktet helt fin stå vinteren over uten kjøleveske. En tørr motor fryser ikke, og rustdannelsene vil være minimale, og ikke utgjøre noe problem.

Dersom man fortsatt ønsker å fylle kjølesystemet med kjøleveske kan dette gjøres på flere måter.

På ferskvannskjølte motorer er det mulig å benytte ett system hvor man kjører frostveske inn i motoren med muffer, da det kun er manifolder, varmeveksler og slanger og pumpehus som skal fylles.

På sjøvannskjølte motorer kan det ved å bruke muffer fortsatt ligge igjen vann nederst i motorblokken som er vanskelig å få ut, dette vannet kan fryse, med påfølgende sprekt motor.

Det anbefales uansett på både sjøvannskjølte og ferskvannskjølte motorer å heller ta av slangene til manifoldene, sirkulasjonspumpe, sjøvannspumpe og også i noen tilfeller og ta av termostathuset,

og å helle en 50/50 blanding av vann og frostveske rett i motoren uten at den går, men selvfølgelig først etter at motoren er TAPPET for ALT vann som var der.

 

15. Spray en rustbeskytter, slik som CRC eller WD40 på alt i motorrommet, untatt glassfiberen.

Vri rattet slik at stangen på styresylinderen er helt ute, påse at den er ren for støv og skitt, og spray denne med en lett olje eller korrosjonsbeskyttende spray flere ganger mens den vries slik at hele sylinderstangen er dekket.

 

16. Sett båten slik at baugen er litt høyere enn akterenden slik at eventuelt vann renner bakover. Ta ut bunnpluggen dersom båten har dette. Dersom drevet står på båten skal dette alltid stå i nederste stilling.

Dersom drevet står opptiltet kan vann komme inn i eksoshullene og fryse inne i drevet, slik at drevet sprekker. Belgene får også større belastning når drevet står oppe.

 

17. Skru av alle hovedstrømsbrytere, og dersom man ønsker kobler man i fra batteriene.

Dersom man er det minste usikker bør kablene til batteriene merkes, slik at man hvem kabel som går hvor.

 

18. Ikke glem resten av båten, denne guiden er kun for båten og drevet. Husk på eventuelle forbruksvannsystemer, wc osv.

Link to post

Takk for dette, var en kjempefin gjennomgang.

sliter litt med å få frostveske på ferskvannsdelen siden det av en eller annen grunn ikke er noe annet sted å fylle på enn ekspansjonstanken.

Hvor er det best å tappe ferskvannsdelen fra?

Dette kommer jeg til å gjøre før siste tur så dette får gått fint rundt hele systemet.

Ser av tegning at det skal være 2 plugger på blokk under manifolder og på manifolder.

Men har ikke pluggene på blokka ferskvann i seg, ikke saltvann? Trudde blokka var ferskvannkjølt jeg.

For hvis det er tilfelle trenger jeg vel ikke ta ut de pluggene.

 

Tar imot alt av tips du har. Gjerne også egen prosedyre for å fylle systemet igjen.

På tidligere båt har jeg kjørt motor i kar med frostveske, er dette ikke nok for å hindre sprekking?

Link to post

På ditt system er det bare saltvann i røret fra sjøvannsinntaket til varmeveksleren, i selve varmeveksleren, i slangene til riserene og i selve riserene.

Selve eksosmanifolden er som regel ferskvannskjølt på de motorene.

 

Dersom du skal tappe alt vannet på ferskvannsdelen må det tappes fra alle punktene i guiden over.

Dersom du bare skal etterfylle litt frostveske og du ikke har lokk på varmeveksleren, noe som er uvanlig da de fleste har lokk, kan du når motoren er varm ta av slangen på sirkulasjonspumpa, og ta av en slange på toppen av eksosmanifolden(ikke på riseren) og fylle litt konsentrert frostveske rett i denne slangen, overskytende vann vil komme ut av sirkulasjonspumpen.

 

Bakdelen med å gjøre det slik er at det på v8 motorer tar litt tid før alt vannet blandes, og motoren må kjøres en stund etterpå, noe du sier du skal, så da går det nok bra.

Ofte blir det liggende igjen vann nederst i motorblokken som ikke blander seg skikkelig, og det vanligste stedet for en V8 å fryse er nettopp nederst på blokka, rett over tappepluggene til kjølevannet, eller på innsiden av V'en under innsugsmanifolden rett over løfterene.

Dette er på grunn av både vann som blir liggende ublandet igjen etter uriktig tapping, særlig av saltvannskjølte motorer som bare kjøres "fulle" av kjøleveske fra muffer uten å tappes først, og også da dette er de stedene motorens støpejern er tynnest.

 

På en ferskvannskjølt motor vil det normalt være nok å kjøre igjennom saltvannsystemet med ett kar eller muffer, da det normalt bare er varmeveksler og risere som skal fylles, og det er ikke like mange kriker og kroker i disse som det er i en motorblokk.

 

Limer inn litt fra servicemanualen. Sidene er scannet men er forhåpentligvis lesbare.

 

 

mercv8kjoel_1.jpg

mercv8kjoel_2.jpg

mercv8kjoel_3.jpg

mercv8kjoel_4.jpg

mercv8kjoel_5.jpg

mercv8kjoel_6.jpg

mercv8kjoel_7.jpg

mercv8kjoel_8.jpg

mercv8kjoel_9.jpg

mercv8kjoel_10.jpg

mercv8kjoel_11.jpg

mercv8kjoel_12.jpg

mercv8kjoel_13.jpg

mercv8kjoel_14.jpg

mercv8kjoel_15.jpg

mercv8kjoel_16.jpg

mercv8kjoel_17.jpg

mercv8kjoel_18.jpg

mercv8kjoel_19.jpg

mercv8kjoel_20.jpg

mercv8kjoel_21.jpg

mercv8kjoel_22.jpg

mercv8kjoel_23.jpg

mercv8kjoel_24.jpg

mercv8kjoel_25.jpg

mercv8kjoel_26.jpg

Link to post

Takker så mye for dette. Skal ned å tappe hele ferskvanndelen i morgen.

Så fyller jeg opp med 50/50 vann frostveske.

Men vet du størrelsen på disse sekskantnøklene som er til tapping?

Mener disse er ganske store, så må muligens ut å kjøpe riktig størrelse før jeg setter i gang.

Har ikke lokk på varmeveksleren, så dette er litt kjedelig. så jeg kommer til å tappe hele systemet.

Link to post

Jeg har sett mange forskjellige typer dreneringsplugger på 350'n, og etter ett raskt søk viser det seg at noen kom orginalt med påmontert kran, bare å åpne, mens andre kom med vanlige bolter, noen også med mm hoder. De nyeste har stort sett umbrako på pluggene, og nye pluggsett har som regel også det, hva som er på motoren din vet ikke jeg, og jeg husker ikke størrelsen på de nye pluggsettene, men inbiller meg det 5/16" umbrako.

Jeg har nye slike plugger liggende, så jeg kunne sjekket på de i morgen, men det er ikke dermed sikkert det er det samme som på din motor.

 

Det burde være greit å få på ny kjøleveske, særlig dersom det er en stund siden den ble byttet. Som tidligere nevnt anbefaler Mercruiser ett bytte hvert annet år.

Link to post

Da har jeg vært nede å prøvd meg fram idag.

Først og fremst så er varmeveksler etc annerledes på denne båten enn originalt.

Saltvann går inn til varmeveksler og ut igjen under og så deler vannet seg i 2 og går til eksosmanifolder, altså de store blokkene og ut derifra regner jeg med.

Ferskvannet kommer fra ekspansjonstakt, ned til vannpumpa, hvor den går derifra er ikke lett å si, men opp igjen ved termostaten og tilbake til varmeveksleren.

Jeg tappet vannet fra eksosmanifoldene, dette var saltvann, så disse må jeg da drenere senere.

Jeg fikk ikke tappet vannet på selve blokka da boltene satt for hardt.

Var vanlig 14mm bolter som satt der, og jeg turte ikke trekke hardere.

Dette er riktig hvis de sitter under manifold på blokka men over bunnpanna.

 

Det jeg da gjorde etter å ha tømt alt av ferskvann fra systemet jeg klarte var å blande ca 60% konsentrert frostveske og 40 vann, siden jeg regner med at blokka fremdeles er ferskvannskjølt og jeg ikke får tømt denne.

 

Hva gjør jeg videre nå. Båten blir kjørt ordentlig varm i morgen, så håper da at ferskvannsdelen skal være ok. Men saltvanndelen er jeg bekymret for.

Jeg skal gjøre gjennom den med ferskvann, men jeg må jo også tømme den. Holder det da med å ta av slanger til eksosmanifolder, saltvannsdel av varmeveksler.

Er usikker på dette. Eller burde jeg kjøre motor i kar med frostveske?

 

Trenger sårt tips her.

Link to post

Da har du ett Alpha drev, noe som er vanskelig å lukte helt herfra :cryin:

 

Da er du helt nødt til å ha trykk på vannet som kjøres inn dersom det skal gjøres uten drevet på.

Ettersom motoren er ferskvannskjølt trenger du ikke tenke på at termostaten skal åpne, slik at det er bare å kjøre på med kjølesveske det, trenger vel egentlig ikke å starte motoren engang dersom du klarer å få nok trykk på kjølevannet du kjører inn.

 

Når kjølevannet som kommer ut i eksosbelgen ser ut som det vannet du kjører inn i vanninntaket er det sannsynligvis bra.

Vil alltid anbefale og åpne varmeveksleren for å påpasse at denne er ren og tom for vann før du begynner med kjøleveske, men er nok strengt ikke tatt ikke nødvendig dersom du kjører igjennom nok frostveske. Med drevet av kan du bruke en beholder til å samle opp vannet som kommer ut igjen i eksosbelgen og fortsette å sirkulere kjøleveske til du ikke gidder mer :thumbsup:

Link to post

Ok, takk for det. Har fått tak i fogging spray nå. Drevet er av, og må på service pga oljelekasje fra toppen, der akselen går.

Men frostveskenivået i ferskvannsdelen var for lite, så må helle på mer konsentrert frostveske der og ta ut termostaten og kjøre den en 10 minutter før jeg tar en ny sjekk.

Avslutter med foggingspray etterpå og sprayer motoren med noe for å hindre korrosjon.

 

Takker for hjelp. Lært mye.

 

Vet noen hvor jeg får utført service på 1. gen alpha one?

Ser de fleste kun tar imot 2. generasjon.

Redigert av syklitengutt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...