Jump to content

Dimensjonering av fast aksel, halvplaner

Oliver

Recommended Posts

Har installert en 87 Hk diesel i en Saga 7000. Forrige motor var en Perkins på 49 Hk med 30 mm aksel.

Den nye motoren har et gear på 2:1, max turtall 3200. Så er spørsmålet om 30 mm er tilstrekkelig. Fra en

leverandør har jeg fått info om at "30mm aksel er under krava til NBS". Noen som vet hva dette betyr

og om dette eventuelt kan kompenseres med andre stålkvalieter.

Hva er gearingen på den nye og gamle gearkassa?

Dersom den nye gearkassa har en utveksling (i forhold til den gamle) som gjør at propellen går fortere rundt, så blir jo akslene mindre belastet med moment, og da er den kanskje tykk nok?

Jeg hadde 50 mm i Joda 7500 tidligere. Det holdt.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Finnest det noko tabeller på slik? Mange med motorskifte som får beskje d om at aksel er for tynn......(nesten alltid)

Skal du over 200kh bør du ha minimum 45mm aksel har eg hørt. MEN--

Nye Vaagen 40, er levert med 550 hk som driver 9tonn i 30 knop med 45mm aksel feks.

30mm høres nok ut for meg då...men eg har ingen erfaring med dette

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...