Jump to content

Hvordan ta av undervannshus på Mariner 20 hk

Pettern1972

Recommended Posts

Har fått en Mariner 20 hk med lang stamme. Type 20M 6a9, serienr 304183. Etter litt googling har jeg vel fastslått produksjonstall til 1982-1983. Denne motoren er så vidt jeg kan skjønne identisk med Yamaha sin 20hk 6a9. Problemet er iflg forrige eier som følger: Når motor tiltes opp renner gearolje opp i stammen på motor, og impeller aldri byttet, har løsnet de 4 boltene til undervannshus, men undervannshuset vil ikke av. Motor går ellers helt rent og er i meget god stand. Jeg har ingen grunn til å tvile på forrige eier, da det er et familiemedlem, som har gitt bort motoren til meg. Motoren er meget pent behandlet, og under motordeksel ser den nærmest ny ut. Undervannshuset skal nå taes av for å bytte impeller samt finne ut hvorfor olja renner opp i stammen, mistenker en simring på drivaksel. Er det noe spesielt jeg må være obs på her? må den stå i forward/reverse/fri, må giraksel løsnes for å få ned undervannshuset, sitter det flere skruer godt gjemt, etc. eller Jeg har trålet rundt på nettet etter en "workshop manual" til denne motoren uten hell. Noen som har gjort denne operasjonen før, eller har såpass god kjennskap til denne motoren at de kan "guide" meg av med undervannshuset.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Du må løse av girakslingen også. Den finner du i forkant av motoren der som skjøten mellom stamme og undervannshus er. Dette gjøres best når motor står i revers, da kommer muttere lengre ned. Det er en liten settmutter som du bare løsner først, og så skrur du den laaaaaange mutteren oppover til den slipper nedre del av girakslingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...