Pettern1972 Startet 17.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2010 Har fått en Mariner 20 hk med lang stamme. Type 20M 6a9, serienr 304183. Etter litt googling har jeg vel fastslått produksjonstall til 1982-1983. Denne motoren er så vidt jeg kan skjønne identisk med Yamaha sin 20hk 6a9. Problemet er iflg forrige eier som følger: Når motor tiltes opp renner gearolje opp i stammen på motor, og impeller aldri byttet, har løsnet de 4 boltene til undervannshus, men undervannshuset vil ikke av. Motor går ellers helt rent og er i meget god stand. Jeg har ingen grunn til å tvile på forrige eier, da det er et familiemedlem, som har gitt bort motoren til meg. Motoren er meget pent behandlet, og under motordeksel ser den nærmest ny ut. Undervannshuset skal nå taes av for å bytte impeller samt finne ut hvorfor olja renner opp i stammen, mistenker en simring på drivaksel. Er det noe spesielt jeg må være obs på her? må den stå i forward/reverse/fri, må giraksel løsnes for å få ned undervannshuset, sitter det flere skruer godt gjemt, etc. eller Jeg har trålet rundt på nettet etter en "workshop manual" til denne motoren uten hell. Noen som har gjort denne operasjonen før, eller har såpass god kjennskap til denne motoren at de kan "guide" meg av med undervannshuset. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Skrotnisse Svart 18.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2010 Du må løse av girakslingen også. Den finner du i forkant av motoren der som skjøten mellom stamme og undervannshus er. Dette gjøres best når motor står i revers, da kommer muttere lengre ned. Det er en liten settmutter som du bare løsner først, og så skrur du den laaaaaange mutteren oppover til den slipper nedre del av girakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.