Jump to content

Etikette spørsmål: Ny båt i havna greit å spørre hva båten kostet?

Even Neve

Recommended Posts

Hvor mye en båt koster er en privatsak mener nå jeg. Man bør ikke spørre om pris med mindre man vurderer kjøp selv. Båtliv er en hobby og livstil som koster mye og mer enn fornuft tilsier -uansett merke og størrelse...

Broker to potential buyer: "Too expensive? Buying a boat is an EMOTIONAL decision - not a financial one!!"

Heller lite, men lekkert laget

I sommer har fruen og jeg tittet mye på båt og lurt på hva dem koster.... Finn.no har som regel svaret på det meste og da slipper man spørre.

Ja, i utgangspunktet. Men hvis man er i markedet og titter etter båt er det jo av og til interessant å vite hva en spesiell båttype blir solgt for, ikke bare hva den averteres for.

Men i de fleste tilfeller er det vel bare folk som er nysgjerrige på hva enkelte andre har råd til, de kan søke informasjon andre steder spør du meg.

Så lenge vi har Sosialistisk Venstreparti i regjering er jo ligningen offentlig

Jasså, så det liker du ikke :wink:

Nå har vel jeg også svart på det spørsmålet de få gangene det har vært aktuelt, men med den båten vi har er jeg vel ikke redd for å bli satt i hverken den ene eller den andre båsen.

De få gangene jeg har vært fristet å spøre noen om hva en båt koster er det for at jeg er interessert i båttypen og nysgjerrig på hva de omsettes for, ikke bare hva de blir avertert for :confused:

Sunnmøringer er ganske nyssgjerring av seg, har jeg fått erfare. Bor her, men er ikke herifra. I gjestehavner kan det komme folk bort og se på båten, med ganske raskt spørsmål om hva den koster, dvs "hva betalte du for den?". Første gang jeg fikk spørsmålet, ble jeg litt paff og Ålesundsfruen som spurte, kom med oppfølgingsspørsmålet "ka? -vil du ikkje si ka du betalte?"

I ettertid har jeg et standard svar for de som jeg opplever spør av nyssgjerringhet og ikke av båtinteresse. Da svarer jeg "vel, 2010-modellen med samme utstyrsnivå koster ca 1,9 mill.".

For de med mere genuin interesse for båt og båttypen, så kan jeg referere til pris på tilsvarende båt på finn.no, og folk jeg kjenner, og som har interesse for båter så sier jeg hva den kostet om det er relevant å snakke om det.

Man spør heller ikke en same om hvor mange reinsdyr han har.

Man spør heller ikke en same om hvor mange reinsdyr han har.

Nei og du får ikke svar av han/hun heller. fordi de vet ikke hvor mange de har, bare hvor mange de mister hvert år som de skal ha staten til å betale for.

så til båten kosta hva ? :eek:

--------

Det er låv og spørre om alt her i verden, men den som svarer bestemmer selv hva han vil svare. :saint:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Vel, man spør ikke en same hvor mange reinsdyr han har, på lik linje at man ikke spør noen om hvor mange penger man har i banken... Samer plasserer pengene sine i reinflokken. Og de vet nok utmerket godt hvor mange rein de har.. og at det er flere tusen flere enn de har lov til å ha på beite ihht til regler, men det er en annen diskusjon :) Om de oppgir ett tall, så er det det tallet de har lov til å ha, ikke hvor mange de har.

Jeg synes det er en uting å spørre folk som man kjenner, mer eller mindre godt, om hva båten, bilen eller huset deres koster. Det er rimelig uniteressant. Man kan naturligvis snakke om priser på båter, en bestemt båt, men da litt mere enn kun for å grave i andres privatøkonomi. Dessuten eier bankene i realiteten halve båthavna uansett...

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...