Jump to content

Høstlukten  i Festina Lente


Festina_Lente

Recommended Posts

Det er mange grunner til å ha trebåt, noen av dem er som følger:

1. Båt med sjel..

2. Det er ortn'li båt..

3. Den er så god i sjøen..

4. Trebåter lukter så godt.....

...de som synes trebåter lukter godt har ikke vært ombord i "Festina Lente" fra slutten av august og frem til opptak i slutten av september.  Da lukter det fis og råte!  Det er så til de grader intenst at det ikke frister å overnatte.  Lukten sitter i sengetøy, gardiner, eget tøy.  Kilden til denne odøren er bunnvannet.  Vi bruker båten lite på slutten av sesongen, og motoren lekker litt olje, så det er litt olje i vannet.  Vi har i de siste årene prøvd forskjellige innfallsvinkler for å komme problemet til livs:

- klorin.  - tømme båten HELT  for vann.  - sprøyte med Zalo antibakteriell såpevann.

Spørsmålet til dere der ute er:confused::

1. Hvorfor kommer det lukt?  Er det noen svovelforbindelser som dannes?

2. Finnes det pålitelige og velprøvde råd for å "knekke" luktproblemet?

3. Båter som ligger ute hele året skulle sånn sett bli helt ubeboelige...hva gjør dere?

4. Ville problemet bli borte hvis vi brukte båten regelmessig i høstsesongen?

 

Hilsen en som er lei av å vaske/ lufte alle båttekstiler hver høst.  Nå vil jeg ha plastbåt!!

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noe ekspert på dette, men har noen kjente som har samme problem som deg.

 

Denne lukten kommer fra innvendig nede i kjølen, her er det start på råte av ymse slag, de har løst problemet med å legge mye havsalt nede i kjølen, vips så er lukten bort og all bakterier døde.  

 

Dette trur jeg på.........

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det er mange grunner til å ha trebåt, noen av dem er som følger:

1. Hvorfor kommer det lukt?  Er det noen svovelforbindelser som dannes?

2. Finnes det pålitelige og velprøvde råd for å "knekke" luktproblemet?

Lukten kommer trolig av en såkalt anarob bakterievekst.  Disse bakteriene formerer seg uten opptak av oksygen og produserer hydrogensulfider.  Det er dette som lager den råtne lukten.  Å komme dette til livs kan være å justere opp pH på vannet, men dette er ikke tilrådelig da det vil bryte ned cellulosen i trevirkets celler.  Uansett vil du slite med endel enzymer fra den anarobe prosessen, som igjen er føde for mer bakteriell vekst.  For å bli kvitt problemet, er det beste å få bort vannet.  Ellers har jeg desverre ikke noen gode og enkle råd å komme med. En trøst kan være at lavere temperatur vil redusere prosessen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

 Da lukter det fis og råte!  Det er så til de grader intenst at det ikke frister å overnatte.  Lukten sitter i sengetøy, gardiner, eget tøy.  Kilden til denne odøren er bunnvannet.

"Fis og råtelukt" er duften av hydrogensulfid. Denne gassen blir dannet når det er forråtnelse uten at det er oksygen til stede. Vil tro din lille oljelekasje gjør at bakterier får næring nok til å leve å forbruke oksygenet i bunnvannet. Når båten er mye i bruk vil friskt nytt vann komme til samt at "vugging"  vil gi oksygen i bunn-vannet.

 

Friskt vann gir ikke møkkluft...  

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noe ekspert på dette, men har noen kjente som har samme problem som deg.

 

Denne lukten kommer fra innvendig nede i kjølen, her er det start på råte av ymse slag, de har løst problemet med å legge mye havsalt nede i kjølen, vips så er lukten bort og all bakterier døde.  

 

Dette trur jeg på.........

Riktig!

Dette tipset med sjøsalt/grovsalt fikk jeg av skøytegutta!

Samtidig konserverer man treverket

Link to post
Share on other sites

Luktproblemer kan fjernes ved hjelp av en ozongenerator.

Sjekk denne linken eller ta et søk på webben..

http://www.ecg.as/

Dersom du ønsker å teste denne fra ECG, så kan jeg fortelle at jeg kjøpte denne generatoren i vår. Min erfaring er at denne er svært bra, det dannes "batterilukt" i stedet, som ikke er genererende. Ulempen er at denne tar ikke hele lukta, samt at denne er forbeholdt landstrøm (såsant man ikke har inverter for bruk også under fart).

 

Jeg skulle gjerne sett at denne hadde mer effetk, men gutta der oppe på dette selskap tilbød også at jeg skulle få leie maskinen en tid for testing.

 

Maskinen kostet 3-4 store.

 

Konklusjon : slik jeg ser det, er prisen verd effekten, da jeg har luktfri båt å komme til, samt at den bruker svært lite strøm (husker ikke tallene).

 

Grovt havsalt kommer også jeg til å forsøke.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Du sier "ozongenerator". Nå er ozon en giftig gass, så jeg lurer fælt på hvordan du løser dette i en båt, siden ozon er tyngre enn luft :cool:

 

Dette har ingenting med ozonlaget å gjøre. Problemet der er at ozonet forsvinner og vi blir solbrente på ryggen. Bakkenært ozon derimot, det vil man ha så lite av som mulig siden ozon altså er giftig.

 

Se forøvrig sikkerhetsdatablad for ozon: http://www.ozoneapplications.com/info/ozone_msds.htm

 

Jeg regner jo med at de som har laget denne maskinen vet hva de driver med, men jeg ble litt nysgjerrig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tusen takk til alle som kommer med innspill!  Vi skal beholde vår praktbåt i minst to, maks tre sesonger til, slik at jeg tror vi går en bedre og mer luktfri høst i møte neste år.  Spesielt har jeg sansen for skøytefolkets innspill siden disse båtene ligger på sjøen året rundt i år etter år.  Idag er det forøvrig den første virkelige finværsdagen på jeg-vet-ikke-hvor-lenge i Bergen, og det er selvfølgelig første dag etter at båten er kommet på land for vinteren..

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Det beste må være å ta problemet ved rota, som folk her sier. Her kommer likevel et tips til luktfjerner, som et midlertidig alternativ.

 

Da jeg flytta tilbake fra østlandet til Trøndelag for noen år siden, stilte en kompis med lastebil til flyttelasset. Han kjører for et trøndersk transportselskap, og hadde tom henger på nordover-tur. Problemet var bare at hengeren hadde vært full av sildmjøl på sørover-tur... Lukta som lå igjen i hengeren klarer jeg ikke å beskrive uten å banne.

 

Men kompisen visste råd. Han spurte om vi hadde noe vaniljesukker, og joda, regjeringa plukka fram en halvfull boks. Denne ble drysset langsetter veggene innvendig i hengeren, og lukta forsvant. Om ikke alt, så hvertfall mesteparten.

 

Da vi kom nordover, bar vi møblene ut uten å kjenne noe lukt. Kanskje verdt et forsøk?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det beste må være å ta problemet ved rota, som folk her sier. ....Problemet var bare at hengeren hadde vært full av sildmjøl på sørover-tur... Lukta som lå igjen i hengeren klarer jeg ikke å beskrive uten å banne.

Den lukten du beskriver kalte vi for "pumpelukt" og den har sin opprinnelse i gammelt stillestående vann.  Løsningen er mindre stillestående vann, og mer sirkulerende luft.

 

Når sildemel nevnes strømmer barndomsminnene på; for en som er oppvokst på en øy med 7 sildoljefabrikker er lukten velkjent, den hang seg i abslutt alt  -  men man vendte seg til det etter hvert  :smiley:

 

Noen dusin turer over Nordsjøen med sildemel gjorde nok også sitt til dempe "følsomheten"  :flag:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...