Jump to content

Gjenget stang eller gjengestag?


roeren

Recommended Posts

Det kan da umulig spille noen rolle om du spør meg.

Om noen sier: "Sånn dærre lang stang med gjenger hele veien vettu..", så skjønner jeg hva de mener.

Sambo, sier "pantonger" i stedet for fendere når hun ikke husker helt og da er det opp til meg å skjønne hva hun mener om jeg har tanker om å få meg den dagen... hehe...

En gang het fenderne faktisk "barduner" av alle ting og da fikk jeg skryt for at jeg skjønte hva hun mente.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har alltid brukt gjengestang... gjengestag i denne forbindelsen har jeg ikke brukt, selv om jeg vet det brukes.. Her utaksjærs så bruker vi "thread bar" om den samme dingsen som er en gjenget stang, eller en gjengestang

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bolt har i alle fall en maskingjenge, skrue kan også være treskrue

 

Nja,... en bolt trenger ikke ha gjenger, og en skrue er en bolt med hode og gjenger i følge ordboka.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

For meg er en gjengestang et begrep som betyr et rundjern (eller et annet metall) som er gjenget hele veien med samme gjenge. En gjenget stang, er en stang der det er slått gjenger i ene eller andre enden eller begge ender. Gjengene i hver ende kan være forskjellige. Jeg er maskiningentinggjør.

Link to post
Share on other sites

For meg er en gjengestang et begrep som betyr et rundjern (eller et annet metall) som er gjenget hele veien med samme gjenge.

Enig :thumbsup:

 

en stang der det er slått gjenger i ene eller andre enden eller begge ender. Gjengene i hver ende kan være forskjellige.

Det vil jeg kalle en pinneskrue. Begrepet "gjenget stang" eksister ikke i min verden :smiley:

 

Når det gjelder det andre spørsmålet jeg kastet inn lenger opp vil jeg forfekte følgende definisjon

Bolt: En sylindrisk sak med eller uten hode.

Skrue: Som over men med gjenger.

 

Det finnes plenty av skruer uten hode, f.eks. mateskruer.

Link to post
Share on other sites

Betyr det at pinneskrue ikke er skrue :smiley:

 

Hvis det var meg du spurte, så vil jeg svare nei. En pinneskrue vil jeg helt klart hevde er en skrue, så da er vi enige om at Bokmålsordboka ikke er helt nøyaktig her, med mindre man vil kalle midtdelen for et degenerert hode... :cheers_wine:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Er pinneskrue det samme som settskrue?

 

For meg er gjengestav (eller hva man velger å kalle det) gjenger i løpemeter, mens skruer (parkerskruer, treskruer, setteskruer o.s.v. osv..), bolter, nagler og spiker kommer i (forskjellige)faste lengder med umbrako, spor, hode e.l. i den ene enden.

 

Jeg tviler vel på om jeg har RETT, men for meg er det nå slik.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er pinneskrue det samme som settskrue?

 

Nei. En pinneskrue ser sånn ut:

FOR-1800_l.jpg

Brukes ofte i motorer til å føye sammen blokk og topp, topp og manifolder, etc.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

En pinneskrue vil jeg helt klart hevde er en skrue, så da er vi enige om at Bokmålsordboka ikke er helt nøyaktig her

Ja, forfatteren av den ordboka bør nok fordype seg litt mer i emnet dersom han skal gi seg på å definere terminologi :discuss:

 

med mindre man vil kalle midtdelen for et degenerert hode... :cheers_wine:

Ha ha, dagens :lol:

Link to post
Share on other sites

En bolt for meg, er noe med hode(eller uten) som stikkes gjennom noe og låses med mutter eller splint e.l. i den ene eller begge ender.

De fleste er vel enig i den definisjonen. Mange vil kanskje kalle en skrue for en bolt bare den blir stor nok.

 

En lærer jeg hadde på yrkesskolen for mange år siden definerte det imidlertid på den måten at en skrue har gjenger, en bolt har ikke. Har tenkt på det etterpå, kanskje den ikke var så dum? Da kan man jo også skille på om noe er boltet fast eller skrudd fast :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ja ja ja ja... jeg vet at denne tråden var sist aktiv i 2010. Men.... Jeg har nettopp brukt masse tid på å finne ut hva gjengestang, eller en sånn derre lang stang med voldelige gjenger på heter på englisk.... Og hvor andre plasser enn på båtforumet havner man da, når man driver og googler og forsøker ett antall oversetter funksjoner?? Jeg bare spør.

 

Så siden folk ser ut til å vite det meste så vet de kanhende slikt også?

 

Gjengestang på engelsk er???

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Threaded rod

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...