Jump to content

Hvilken seilmaker?

Fenix

Recommended Posts

I løpet av vinteren skal jeg bestille nye/nytt seil til Fenixen. Helt sikkert et rulleforseil (med teknisk opplegg), kanskje også et storseil. Prisene kan sikkert variere fra sted til sted, men vel så viktig er kvalitet, service, leveringssikkerhet.

Hva er erfaringene hos andre seilere? Hva er skikk og bruk på prissiden - er det mye å hente på en pruterunde? Hvilke seilmakere utmerker seg positivt? Hvor har man dårlige erfaringer?

(Historier som eventuelt ikke egner seg på trykk av hensyn til Baatplassens retningslinjer, mottas gjerne på IM!)

Har også regattaseil frå Doyle, Doyle D4. Fantastisk seil til regattabruk, vil ikkje anbefale det til vanlig turbruk. Bruker gammle dacronseil til tur - det fungerer OK. Servicen til Doyle kan diskuterast. Er ikkje heilt fornøgd...

Elles er hausten fornuftig tid å handle på. Prisane kan bli ein god del gunstigare. Du kan også forvente at seila blir klar til avtala tid på vårparten!! Det er ikkje alltid like enkelt dersom du bestiller etter jul :yesnod:

Viktigast av alt før du bestiller - definer bruksområdet ditt og kjøp seil etter det!

Send gjerne ein mail til seilmakarar, prisen vil nok variere ein god del - men det vil også seilkvaliteten du får tilbod på.

Den delen av familien min som er seilinteressert (regatta og tur) kjøper seil fra Elvstrøm på Vallø uten for Tønsberg. De har gjort det de siste 10 årene og er utelukkende positive til disse både hva gjelder båtens prestanda med nye seil og leveringspresisjon. Hvordan prisen er sammenlignet med andre vet jeg ikke. Seil som er kjøpt herfra er storseil, rullegenoaer, gennaker samt at et par seil er reparert her.

Hva skal seilene benyttes til ? Seile selvsagt, men er det bare turseiling eller er det også regattaseiling. Materialvalg er avgjørende etter min mening. Har selv turseil fra Diamond (nå North) og regatta seil fra Doyle. Har dessverre ikke spesiellt god erfaring med sistnevnte hva gjelder service.

Jeg seiler ikke regatta (men kanskje jeg skulle prøve meg litt i den lokale seilforeningen når de nye seilene er på plass?). Mitt behov er til turseilas.

Har hatt noen seilmakere i kikkerten - UK Sails, Brodersen, With... - har noen forøvrig noen praktisk erfaring med Albatross?

Da skal du kjøpe vanlige dacron seil. Kjøp gjerne fullspilet storseil. Står bedre og er lettere og pakke. Egner seg godt for regatta når de er nye og holder for turseiling i mange mange år. Mine turseil i dacron er fra 1991 og er fortsatt helt ok, men jeg ville aldri hevdet meg i en regatte med disse. Sats på en lokal seilmaker. Det er godt å ha noen som kan hjelpe til med reperasjon når noe ryker uka før du skal på ferie. Frem t.o.m november er det sikkert mulig å få en god pris på ett sett.

Jeg seiler ikke regatta (men kanskje jeg skulle prøve meg litt i den lokale seilforeningen når de nye seilene er på plass?). Mitt behov er til turseilas.

Har hatt noen seilmakere i kikkerten - UK Sails, Brodersen, With... - har noen forøvrig noen praktisk erfaring med Albatross?

Gjentar: Snakk med Espen Aker. Han lager seil til den bruk du ber om uten noe fiksfakseri. :lol:

Hulda kjører også Dacron. Jeg har en duk der renning og innslag er like rivesikre. M.a.o. seilene vil ikke spjære hvis de river seg på en (relativt) skarp/spiss gjenstand. Seilene er stive og tunge, men står helt utmerket. Seilene er etter Hulda's spec. "full storm i Nordsjøen på vinteren", dette er sikkert ikke normalkravet til de fleste. Stor 44 kvadrat "Crosscut Hydra-Net 380" kom på SEK 29.900, gjennomgående spiler, lazyjack, 2 rev, etc. Rullegenoa 59 kvm i samme duk, men 350 med UV-skydd, bukkompensator etc. var SEK 33.500. Stormfokka er i 480-duk og kom på SEK 8.950.

På min forrige seiler hadde jeg Diamant. Seilene fra UK Syversen holder klart høyere kvalitet.

Hva jeg betaler er en kort pine, resulatet er noe jeg må leve med. Dette var også en av spesifikasjonene som UK Syversen fikk servert før bestilling. De har ikke firet på kvaliteten.

Da skal du kjøpe vanlige dacron seil. Kjøp gjerne fullspilet storseil.  

Ja, det tror jeg også. Vi hadde en tråd på dette for en tid tilbake også - jeg har forlengst slått fra meg rulleseil på bom, som vi diskuterte da. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4486

Hvis jeg går for storseil (henger sammen med et planlagt boligbytte, dette - mye penger i omløp, passer bra med båtinvesteringer i totalpotten), vil jeg ha fullspilet med en "stackpack" - ser ut til å passe bra for en latsabb som meg.

Til Claus, om Maxisidene - ja, er innom der, men synes det er lite dynamikk. Tar dagesvis før du kanskje får ett svar.

Traff en Fenix-familie på svenskekysten i sommer, som i forbifarten fortalte at de hadde betalt cirka 50.000 hos UK sails (Oslo) for full pakke, rullefor, storseil, stackpack og tilhørende dingser. De virket fornøyd.

Hulda kjører også Dacron. Jeg har en duk der renning og innslag er like rivesikre. M.a.o. seilene vil ikke spjære hvis de river seg på en (relativt) skarp/spiss gjenstand. Seilene er stive og tunge, men står helt utmerket. Seilene er etter Hulda's spec. "full storm i Nordsjøen på vinteren", dette er sikkert ikke normalkravet til de fleste. Stor 44 kvadrat "Crosscut Hydra-Net 380"...

Hydra-Net er vel dacron med et hint av Dyneema i seg, og et hakk "kvassere" enn vanlig dacron...?

GeirKS

Suzuki: Til jernbåt hører jernseil. I hvert fall ett, har du aldri hørt om jernfokk??

Tror depl. på Hulda nå er ca. 11tonn. Det er noen helt eventyrlige krefter som opptrer. Det virker som om Hulda en en ganske stiv båt. Genoawinchen som er Anderesen 58 er i minste laget når jeg skal håndsveive. Det har blitt en prioritert oppgave, etter dassen, å koble til den elektriske driften. Man må ha prioriteter her i livet.

Tja, Geir, det er ikke bare størrelsen som teller, men hva som holder igjen. Det er der Hulda bomma. Depl. nå ca. 11 tonn. 7 tonn under vannlinja, hvorav 5 tonn i kjølen, dypgående 2 meter. Båten krenger mao ikke voldsomt, samme ffff hvor mye det har blåst utenfor Son når jeg har vært ute. Jeg sliter som en hest for å sveive inn den lille lappen av en geona jeg har. Det er nesten flaut, men Hulda bomma grovt. Hulda var over hos Skaane og skulle ha en brekktalje. "Det holder ikke, stor belastning" sa spesialisten bak disken. "Tullball" sa Hulda. Poppa det fast på masta og satte en 90 kg og 195 cm lang sønn til å sveive. "Nok nå pappa?" "Litt til, ta nå i, dette er ingen søndagsskole!" Bang, det var den talja med popnagler som kom fykende langs snora. Det var flaut, men nå ligger det på nettet. Sønnen gidder ikke å arve båten.

Har man ikke elektromotor må man i såfall skaffe seg en winchape. Det er disse greiene med lange hårete armer som står og sveiver nede i sydishavet, og påstår at det er det beste de har opplevd... Hulda setter inn en batteripakke i stedet, har gått tom for velvillige og omkostningsfrie sønner.

Hei,

vi har også gode erfaringer med Elvstrom Sails i Vallø. Jeg kann også anbefaler North Sails; jeg kjenner en del folk som har kjøpt sin seil hos dem, og er veldig fornøyd. Jeg har ikke erfaring med andre seilmakere.

Seilene fra Elvstrom ble levert i henhold til bestilling; vannligvis ca. 4 uker etter bestilling. Vi har også fått reparert/sjekket seilene, og de tok ikke mer enn en uke.

Etter min mening er de en stor fordel å kjøpe seil hos en seilmaker i nærheten, og å få seilmakeren til å tar en tit på båten din før du bestille seil(ene). Da få du seilene som passer best til båten din; sjøl om du har en standard-båt er de kanskje gjort noe små modifikasjoner, som seilmakeren kann tar hensyn til. Jeg tenker har bl.a. på plassering av genoa-skinne. Dette  gir deg også anledning til å diskutere ditt behov nøyere, bl.a. hvilket seilduk passer best til ditt behov, og hvilket slag sammenstilling (triradial, crosscut, ...) du bør velge.

De beste er nok å tar kontakt med en del seilmakere, og spør om et tilbud. De lønner seg å bestille seilene nå, og ikke vente alt for lenge; de fleste seilmakere kann gir deg et bedre tilbud om høsten, siden de er en stille periode hos dem. Hvis du bestille seil sent i vinteren/vår kann du ikke forvente mye rabatt fordi de er den perioden hvor de fleste finner ut at de trenger nye seil.

Når de gjelder forseilet, jeg har en 140% rulle-genoa, men når dette er utslitt tror jeg at jeg skal kjøpe ett 100 - 110% rulle-genoa til turseilas. På kryss taper du hveldig lite med ett 100% genoa sammenlignet med en 140% når de er passe vind. På slør setter vi heller spinakeren når de ikke er for mye vind, og når de blåser taper du ikke så veldig mye med en 100% heller.

I mye vind står en rullet-inn 150% genoa også hveldig dårlig. Ett 100% genoa er også mye enklere å håndtere, som er nokså viktig på turseilas.

Kanskje fenix-en er litt annerledes, men seilmakeren kann sikkert gir deg noe råd her også.

mvh,

Andries

S/Y Lady Stardust

Når de gjelder forseilet, jeg har en 140% rulle-genoa, men når dette er utslitt tror jeg at jeg skal kjøpe ett 100 - 110% rulle-genoa til turseilas. På kryss taper du hveldig lite med ett 100% genoa sammenlignet med en 140% når de er passe vind. På slør setter vi heller spinakeren når de ikke er for mye vind, og når de blåser taper du ikke så veldig mye med en 100% heller.

Dette avhenger nok mye av båttypen. Jokeren seiler som en skrivemaskin i lett vind, og er det en ting jeg ikke trenger, så er det mindre seilareal. Har man plenty areal, er det sikkert greit å gå ned noe, for å få et mer letthåndterlig system. En innrullet 100% fokk kan jeg sikkert bruke, om det blåser MYE FENIX er vel en lettere båt, med større storseil, og vinner derfor ikke så mye ved bruk av DIGER genua. Storseilet på Jokeren er som et frimerke, så jeg trenger en STOR genua..

Suzuki

No boat needed..

Hei Maxi seiler.

Tror det er lurt å få tilbud og bestille nå, for å få ned prisen mest mulig.

Også enig i og bruke lokale anerkjente seilmakere for raskere og god servise.

Har Maxi 95 seiler regatta hver onsdag høst og vårcup.

Gamle seil og gammel spinnaker og rep. ex anntall ganger.

Ny rulle-gennaker for 2år siden settes på 1m nytt bauspyd,kjøpte seilet hos "Zseil" i Arendal

Kjempeseil til tur og bukes mest uten storseil inntil rel.vind blir mye forrenfor tvers.

Dårlige resultater i regatta, spinnaker er da bedre valg.

Når mannskapet blir eldre får vi prøve med yngre seil.

Har undersøkt litt i Sverige på nytt storseil fullspila løsfota dacronduk.

Bestilte nå alikevel på "Zseil" som leverer Sobstad/Elstrøm, og lengter bare til våren.

Mulig det kan bli Ferdern til neste år også

Mange hilsen Magne                      liker å seile samme vei som di andre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...