okeido Startet 19.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2010 fylte feil på jolla litt stressa og gira for å komme på tur fylte jeg samme som jeg gjorde på bilen hehe gikk ikke så veldig bra,så nå står jeg med en kanne med 15 % bensin resten diesel,kan jeg fylle den på dieselbilen?ikke avgifts fri... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Det kan du, men er det lurt? Eg hadde ikkje fylt ein desiliter bensin på dieseltanken til bilen min. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Eg hadde ikkje fylt ein desiliter bensin på dieseltanken til bilen min. Det hadde ikke jeg heller. Det er en grunn til at bensinkjørte dieselmotorer ofte "dør", og ikke dekkes med et øre av eventuelle garantiordninger hvis det finnes bensinrester. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
okeido Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Bare vet fra gammelt av så vis noen fylte feil drivstoff på et eller annet , så havnet det tilbake i tankene på stasjonen,men husker ikke helt hvordan det var, men sann jeg har tenkt blir det ca 3% bensin i dieseln.kunne jo hevi på litt totakt olje for ekstra smøring Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Hvis du har en gammel bil uten commonrail burde det gå bra. De blandet bensin i dieselen om vinteren i steden for parafin " før i tiden " Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
okeido Svart 19.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 det gjør vel raffineringa nå og det tror jeg sommerdiesel og vinterdiesel Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 19.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2010 Bensinen gjør det hele mer eksplosivt og kan ødelegge ventiler og topp. Ikke bruk den! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Mulig det går greit å bruke det. Er det verdt kronene å teste? Innholdet på den kanna, hadde jeg levert til en miljø station. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
TideRace Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Enig med deg, Mariell. Hva koster en ny bil (motor) kontra den kanna med ubrukelig drivstoff? Det er et uttrykk som heter "å spare seg til fant..." Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 spar kanna til oppfyringen av sankthansbålet om ikke sååååå alt for lenge Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Spørs litt hva slags motor du har, men flere gamle diesler tåler inntil 30% bensin. Enkleste er bare å helle det på, hvis det stemmer at det blir ca 3% kan jeg ikke tenkte meg at det har noe å si for noen moderne motor. Diverse tilsatser som folk heller på tanken gir minst like stor forandring av dieselen som 3% bensin... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 20.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2010 Hvis det blir bare 3 % bensin på hele tanken hadde jeg overhodet ingen betenkeligheter. Litt bensin i diesel pleier å gå helt bra - omvendt er verre. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
REM Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Joda, 3% går nok bra, men det nedsetter ytelsen på bilen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dieselhøvding Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Det som skjer er at flamme punktet på dieselen blir senket veldig mye. Du har da ikke kontroll på for brenningen. Jeg hadde ikke prøvd med en eneste dl. Prøv å sett fyr på diesel med en fyrstikk. Vanskelig! Bland inn litt bensin i samme kannen.......... Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Det som skjer er at flamme punktet på dieselen blir senket veldig mye.. Sant nok, men flammepunktet er vel lite relevant i en dieselmotor..? Diesel selvantenner ved en langt lavere temperatur enn bensin. Tipper det går fint å kjøre bilen på den blandingen, men hvorfor ta sjansen..? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Diesel selvantenner ved en langt lavere temperatur enn bensin. Litt avhengig av oktantallet og temperatur så selvantenner bensin ved en kompresjon på omkring 10:1. Dieselmotorer har ofte en kompresjon som er det doble av dette. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
finnmarken Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Kanskje blir dette for lite bensin til at det gjør noe, men nei, den sjansen hadde jeg ikke tatt. Tror dieselpumpene er veldig lite glad i bensin? Disse er vel også skrekkelig dyre å fikse..... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 (redigert) De blandet bensin i dieselen om vinteren i steden for parafin " før i tiden " Hvor drev de med dette før i tiden? det gjør vel raffineringa nå og det tror jeg sommerdiesel og vinterdiesel Hvis du mener at raffinerier blander bensin i diesel så er det særdeles feil. Spørs litt hva slags motor du har, men flere gamle diesler tåler inntil 30% bensin. Det finnes motorer som er altetende, men har du en slik så er du nok klar over det. Ikke minst har du en motor som er lite økonomisk, uansett drivstoff. Men fortell nå hvilke vanlige dieselmotorer som er godkjent for 30% bensin innblandet i drivstoffet. Det må være helt klart at du IKKE skal ha bensin på tanken til din dieselbil. Med de begrensede opplysninger som er tatt med i spørsmålet vil det ikke være noen med innsikt i utfordringene dette kan gi som vil si at dette er en god ide....... Redigert 21.Oktober.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 vag sine gamle sugediesler fra før 1995-1997, husker ikke når de gikk over til å kalle de SDI, kan kjøres på inntil 30% bensin i dieselen, dette for å oppnå lavere fryse/tykkningspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Har du noe som dokumenterer det? En link til en manual eller noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 selvfølgelig kan jeg det, men da må jeg gå ut i bilen og den er full av snø... Og dessuten ødelegger fakta alltid en god diskusjon så det kan vente til i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Selvantenning og flammepunkt Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Dere blander ikke bensin og parafin nå da? Innblanding av parafin gjør at diesel ikke vokser seg i filtrene ved lave temperaturer. Dieselmotor med liten mengde bensinblanding blir veldig tregstartet. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
OT-flyktning Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Kan bare bekrefte hva Halcyon skriver. Hadde selv flere Golf diesel frem til ca 1990 (hovedsakelig i Tyskland) og det sto i instruksjonsboken at man skulle tilsette bensin om vinteren. %-tallet er jeg ikke sikker på, men 10-20% har jeg selv sikkert tilsatt. Parafin er nokså ukjent i Tyskland. Men når det gjelder nyere dieselbiler kan jeg tenke meg at det er andre forhold. Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Flammepunktet går fra 60 grader til -40. Brenn heller ett bål i hagen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.