Jump to content

hvor mye bensin i dieselen

okeido

Recommended Posts

Eg hadde ikkje fylt ein desiliter bensin på dieseltanken til bilen min.

Det hadde ikke jeg heller. Det er en grunn til at bensinkjørte dieselmotorer ofte "dør", og ikke dekkes med et øre av eventuelle garantiordninger hvis det finnes bensinrester.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Spørs litt hva slags motor du har, men flere gamle diesler tåler inntil 30% bensin. Enkleste er bare å helle det på, hvis det stemmer at det blir ca 3% kan jeg ikke tenkte meg at det har noe å si for noen moderne motor. Diverse tilsatser som folk heller på tanken gir minst like stor forandring av dieselen som 3% bensin...

Hvis det blir bare 3 % bensin på hele tanken hadde jeg overhodet ingen betenkeligheter. Litt bensin i diesel pleier å gå helt bra - omvendt er verre.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Joda, 3% går nok bra, men det nedsetter ytelsen på bilen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Diesel selvantenner ved en langt lavere temperatur enn bensin.

Litt avhengig av oktantallet og temperatur så selvantenner bensin ved en kompresjon på omkring 10:1. Dieselmotorer har ofte en kompresjon som er det doble av dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

De blandet bensin i dieselen om vinteren i steden for parafin " før i tiden " :lipseal:

Hvor drev de med dette før i tiden?

det gjør vel raffineringa nå og det tror jeg sommerdiesel og vinterdiesel

Hvis du mener at raffinerier blander bensin i diesel så er det særdeles feil.

Spørs litt hva slags motor du har, men flere gamle diesler tåler inntil 30% bensin.

Det finnes motorer som er altetende, men har du en slik så er du nok klar over det.

Ikke minst har du en motor som er lite økonomisk, uansett drivstoff.

Men fortell nå hvilke vanlige dieselmotorer som er godkjent for 30% bensin innblandet i drivstoffet.

Det må være helt klart at du IKKE skal ha bensin på tanken til din dieselbil.

Med de begrensede opplysninger som er tatt med i spørsmålet vil det ikke være noen med innsikt i utfordringene dette kan gi som vil si at dette er en god ide.......

Redigert av Johannes (see edit history)

Kan bare bekrefte hva Halcyon skriver. Hadde selv flere Golf diesel frem til ca 1990 (hovedsakelig i Tyskland) og det sto i instruksjonsboken at man skulle tilsette bensin om vinteren. %-tallet er jeg ikke sikker på, men 10-20% har jeg selv sikkert tilsatt. Parafin er nokså ukjent i Tyskland.

Men når det gjelder nyere dieselbiler kan jeg tenke meg at det er andre forhold.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...