Jump to content

hvor mye bensin i dieselen

okeido

Recommended Posts

Kan bare bekrefte hva Halcyon skriver. Hadde selv flere Golf diesel frem til ca 1990 (hovedsakelig i Tyskland) og det sto i instruksjonsboken at man skulle tilsette bensin om vinteren. %-tallet er jeg ikke sikker på, men 10-20% har jeg selv sikkert tilsatt. Parafin er nokså ukjent i Tyskland.

Men når det gjelder nyere dieselbiler kan jeg tenke meg at det er andre forhold.

Alle flyene i tyskland går vel på parafin (JET A1)

Redigert av jallis b (see edit history)

Har du gammel type diesel motor med pumpedyser er de bare å fylle på. har du commonrail motor hadde eg ikke gjort de,

de kan nok gå bra men, blir de liten smøring så er de stor sansynlighet at høytrykk pumpen skjærer seg, da har du en kosnad

på ca 6-11000kr forn ny pumpe + 5-8000.-kr i arbeid. dette kan fort bli mye penger for en liten skvet med diesel.

Redigert av gmg (see edit history)

Please, kan noen dokumentere dette med bensin i dieselen. Må bare si at jeg tror det ikke før jeg har lest det. Beklager.

Sorry, det finnes grenser hva jeg orker. Har ikke lenger noe håndbok - er vel snaut 20 år siden jeg solgte golfen.

Men hva med et google-søk? Benzin Winter Diesel - http://www.autobild....nter_40027.html

Auch der Trick mit dem Zutanken von Benzin reißt bei dieser Eiseskälte nichts mehr raus. Früher genehmigten Dieselfahrer ihrem nagelnden Gefährt im Winter an der Dieselsäule oft noch einen Schluck Benzin. Das steht zwar auch heute noch in einigen Betriebsanleitungen, doch ab 23 Grad unter null wird auch das Diesel-Benzin-Gemisch zäh. Modernen Common-Rail-Diesel oder Pumpe-Düse-Motoren droht durchs Benzin sogar der Pumpentod. Jeder Tropfen Benzin verändert Struktur und Schmierfähigkeit des Diesels sowie die Druckverhältnisse in den Pumpen. Also: Finger weg!

Min utheving

Som sagt - det var i gamle dager

Har du gammel type diesel motor med pumpedyser er de bare å fylle på. har du commonrail motor hadde eg ikke gjort de,

de kan nok gå bra men, blir de liten smøring så er de stor sansynlighet at høytrykk pumpen skjærer seg, da har du en kosnad

på ca 6-11000kr forn ny pumpe + 5-8000.-kr i arbeid. dette kan fort bli mye penger for en liten skvet med diesel.

Den er grei. men, du skriver. sitat: Har du en gammel diesel motor med pumpedyser er det bare å fylle på. sitat slutt: Hva er gammel.. Hva blir flash punktet for bensindieselen..

Den går fra c veske til a veske.

Spørs litt hva slags motor du har, men flere gamle diesler tåler inntil 30% bensin.

Mja, det er når noen sier at alminnelige bilmotorer er anbefalt å kjøre med 30% innblanding av bensin at det, for meg, synes litt pussig.

En av dieselens viktigste parameter er cetantallet. Bensin har høyt oktantall, men svært lavt cetantall.

30% bensin i dieselen vil påvirke dette dramatisk, i tillegg vil det påvirke mange andre egenskaper.

Forbrenningstemperaturen vil øke markert, blant annet.

Men det finnes motorer som er designet for multifuel, men at VAG produserte personbilmotorer hvor de anbefalte 30% innblanding er ukjent for meg.

Derfor hadde det vert hyggelig med dokumentasjon.

For de som ikke har det dokumentert at motoren tåler bensin i dieselen, ikke gjør det!

Den er grei. men, du skriver. sitat: Har du en gammel diesel motor med pumpedyser er det bare å fylle på. sitat slutt: Hva er gammel.. Hva blir flash punktet for bensindieselen..

Den går fra c veske til a veske.

eg vil si ca fram til 1992-95 . fra 1995 og fram kom de flere motorer med høytryk dyser og tidlig tenning.

Gidder ikke mer, nei!

Men skal enda en gang presisere: det sto i bruksanvisningene til dieselbiler fra Volkswagen fra den først Golf-diesel så dagens lys på 1970-tallet til kanskje ca 1990. Dvs før det store diesel-racet begynnte. Og som man kan se av sitatet oppe påstår en tysk tidsskrift at det står fortsatt i noen manualer. Men tidsskriftet mener også at det idag ikke bør stå da lenger.

Fornøyd nå?

Jeg mente self parafin og ikke bensin som blir .tilsatt, for at dieselen ikkeskal fryse,snakket med en som kjørte fyringsolje og kalte det vinterdiesel.det ble ikke 3% en gang det var 3 % på kanna på 20 liter så med ren 40 liter diesel så må det jo gå greit man kan jo ha kondensfjerner og mye annet drit på.

så blir vel ca 1% har egentlig kjørt bort mesteparten alt.

Se der se, kanskje folk som ikke vet kanskje ikke trenger å kommentere sin uvitenhet,virker jo som motorn min trengte en liten bensin dæsj...ikke alle mootorer er som vp motorer ser dere, hadde dette vært min VP md 30 a så hadde sikkert stemplene stått ut av blokka, toppen sprekt i 4 store biter bunnpanna etsa bort ventilene hadde forlatt toppen og sotti fast i hyttetaket på båten hehe.

Redigert av okeido (see edit history)
  • 1 måned senere...

Sorry, det finnes grenser hva jeg orker. Har ikke lenger noe håndbok - er vel snaut 20 år siden jeg solgte golfen.

Men hva med et google-søk? Benzin Winter Diesel - http://www.autobild....nter_40027.html

Min utheving

Som sagt - det var i gamle dager

Her skal man trå varsomt og ikke tro for mye... NB! Det tyskerne kaller BENZIN må ikke samenlignes med det vi kaller bensin. I tyskland heter bensin <<<<<<<<<<2kraftstoff<2 (otto kraftstoff).

Oljeselskapene har mange gode kjemiingeniører i Norge som det faktisk går fint og ringe til. Statoil har Mongstad samt laboratorie på Sjursøya i Oslo. Esso har på Slagentangen ved Tønsberg.

NB! Det tyskerne kaller BENZIN må ikke samenlignes med det vi kaller bensin. I tyskland heter bensin <<<<<<<<<<2kraftstoff<2 (otto kraftstoff).

Njaa?? Vet nå ikke om jeg skal helt tru på det? Benzen derimot er noe helt annet enn bensin, det er riktig. Benzin, som tyskerne sier er vel enkelt og greit tysk for bensin, sjøl om de normalt benytter uttrykket kraftstoff. Videre er vel Kraftstoff egentlig samleuttrykket "Drivstoff" så :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kjørte Ford courier 1.8 diesel på 90 tallet og der stod det også at ved streng kulde kunne/burde blandes inn bensin i dieselen, mener det var 20 eller 30 prosent. Her rusta jo bilen opp lenge før du fikk kjørt i filler motoren uansett!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Ikke tro for mye rundt dette temaet for det kan koste vanvittig mye penger og følge feil råd... Og for all del ikke gi råd om dere ikke er sikkre på hva dere snakker om..

Derfor gjentar jeg ta kontakt med oljeselskapene og deres kjemiingeniører som har dette som fagfelt om dere er usikkre.

For ordens skyld ikke bland BENZEN inn i diskusjonen :rolleyes:

På en god gammeldags diesel uten elektronikk, sensorer commonrail etc har jeg ingen betenkeligheter med å kjøre på bensinspedd diesel, min dieselmotor går forøvrig på brukt trafoolje på sommeren! :thumbsup: For meg er ikke diesel et høyverdig drivstoff! En gammeldags diesel går på stort sett alt som flyter og brenner, bare det ikke blir for mye bensin i den går det fint! Bruker bilen som miljøstasjon! Tynner, olje og annet rask går gjennom kaffefilter og på tanken! Alltid spennende hva det lukter når man starter opp!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...