Jump to content

hvor mye bensin i dieselen

okeido

Recommended Posts

Da ville jo 100% bensin ligget i bunnen slik som vann gjør.

Bensin ville vel neppe ligget i bunnen, men på toppen siden den har en egenvekt på ca. 0,74 mot diesel som er på rundt 0,85

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På en god gammeldags diesel uten elektronikk, sensorer commonrail etc har jeg ingen betenkeligheter med å kjøre på bensinspedd diesel, min dieselmotor går forøvrig på brukt trafoolje på sommeren! For meg er ikke diesel et høyverdig drivstoff! En gammeldags diesel går på stort sett alt som flyter og brenner, bare det ikke blir for mye bensin i den går det fint! Bruker bilen som miljøstasjon! Tynner, olje og annet rask går gjennom kaffefilter og på tanken! Alltid spennende hva det lukter når man starter opp!

Får ikke håpe at trafooljen er for gammel, for da kan den inneholde PCB og skal håndteres som miljøavfall. I såfall er ikke bilen din en miljøstasjon, men en ulovlig giftspreder. Håper du analyserer trafooljen før du brenner den.

Får ikke håpe at trafooljen er for gammel, for da kan den inneholde PCB og skal håndteres som miljøavfall. I såfall er ikke bilen din en miljøstasjon, men en ulovlig giftspreder. Håper du analyserer trafooljen før du brenner den.

Olja jeg bruker er selvfølgelig uten pcb. stort sett fra 90 tallet og nyere!

Må jo få legge til at den som regel får vanlig Diesel også da, alltid morro å provosere litt!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hadde egentlig ikke tenkt å gå inn i diskusjonen men men.

Hvis vi ser på egenskapene med diesel ønsker vi at den skal ha høyest mulig Cetan tall. Normalt er den levert i underkant av 50. Cetan indeksen beskriver dieselen evne til å selvantenne. Jo høyere des raskere tenner den. Ved bensin er det Oktan tallet som gjelder dette beskriver bensinens evne til ikke å selvantenne. økende oktantall gir bedre evne til ikke å selvantenne. Med andre ord de har to motstridene egenskaper.

Hva betyr dette i praksis.

Hvis man blander bensin i diesel reduseres evnen til selvantenning. I en dieselmotor er det ønskelig at dieselen begynner å brenne så hurtig som mulig etter innsprøytning. Jo større tenningsforsinkelse desto %vis mere diesel er det i sylinderen når forbrenningen starter, og desto mere eksplosjonsartet forbrenning får man i starten av innsprøytningsyklusen. Det er i starten av innsprøytningen det høyeste trykket kan måles i sylinderen.

Det er veldig lett å høre når en dieselmotor er kald og den knatter mere fordi tenningsforsinkelsen blir høyere en normalt når motor når driftstempratur.

Ved 5% innblanding har jeg selv vært med å målt makstrykk i sylinder og sett at den øker betydelig kontra ren diesel.

På en skipsmotor overvåkes motorens makstrykk jevnlig for å overvåke forbrenningsprosessen. Man ønsker ikke at makstrykket skal overskride motorprodusentens anbefalinger da det øker slitasjen på lagere++++

På en bilmotor kjøres motoren sjelden opp mot maks effekt og målt makstrykk i sylinder øker avhengig av motors effektutak. eksempel fra EN moderne skipsmotor, ved 100% last=189 bar i snitt og ved 25% last 84bar snitt målt i forbrenningskammer. En bilmotor går sjelden ved full effekt og vil derfor ikke bli så lett overbelastet. Men en båtmotor som kjøres normalt i høyere effektområde vil kunne overskride makstrykk over lengre tid.

Nå har jeg ikke skrevet noe om forandring av dieselns smøreevne, da jeg ikke vil begi meg inn på dette.

Det er mange ting som kan øke tenningsforsinkelsen (Tenningsforsinkelsen er tiden fra innsprøytning starter til flammen starter å brenne): Eks. Slitte dysespisser, slitt dieselpumpe, feil tenningstidspunkt, for lav motortempratur, for lav ladeluftstempratur++++++++

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...