Sydvesten Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Da ville jo 100% bensin ligget i bunnen slik som vann gjør. Bensin ville vel neppe ligget i bunnen, men på toppen siden den har en egenvekt på ca. 0,74 mot diesel som er på rundt 0,85 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jernbåten Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 På en god gammeldags diesel uten elektronikk, sensorer commonrail etc har jeg ingen betenkeligheter med å kjøre på bensinspedd diesel, min dieselmotor går forøvrig på brukt trafoolje på sommeren! For meg er ikke diesel et høyverdig drivstoff! En gammeldags diesel går på stort sett alt som flyter og brenner, bare det ikke blir for mye bensin i den går det fint! Bruker bilen som miljøstasjon! Tynner, olje og annet rask går gjennom kaffefilter og på tanken! Alltid spennende hva det lukter når man starter opp! Får ikke håpe at trafooljen er for gammel, for da kan den inneholde PCB og skal håndteres som miljøavfall. I såfall er ikke bilen din en miljøstasjon, men en ulovlig giftspreder. Håper du analyserer trafooljen før du brenner den. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Får ikke håpe at trafooljen er for gammel, for da kan den inneholde PCB og skal håndteres som miljøavfall. I såfall er ikke bilen din en miljøstasjon, men en ulovlig giftspreder. Håper du analyserer trafooljen før du brenner den. Olja jeg bruker er selvfølgelig uten pcb. stort sett fra 90 tallet og nyere! Må jo få legge til at den som regel får vanlig Diesel også da, alltid morro å provosere litt!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bayliner285 Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 fylte bensin foe 200.- på en dieselbil, ringte så viking, fikk svar : fyll opp tanken med diesel og 2 dl 2 taktsolje. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden! Svart 12.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2010 (redigert) Går sikkert greit. Men om diseldysen vil klare og "knuse" bensinen slik som diselen og vil da få en ugjevn forbrenning? Ville heller spart det til bålet! Redigert 12.Desember.2010 av Askeladden! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 13.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2010 Hadde egentlig ikke tenkt å gå inn i diskusjonen men men. Hvis vi ser på egenskapene med diesel ønsker vi at den skal ha høyest mulig Cetan tall. Normalt er den levert i underkant av 50. Cetan indeksen beskriver dieselen evne til å selvantenne. Jo høyere des raskere tenner den. Ved bensin er det Oktan tallet som gjelder dette beskriver bensinens evne til ikke å selvantenne. økende oktantall gir bedre evne til ikke å selvantenne. Med andre ord de har to motstridene egenskaper. Hva betyr dette i praksis. Hvis man blander bensin i diesel reduseres evnen til selvantenning. I en dieselmotor er det ønskelig at dieselen begynner å brenne så hurtig som mulig etter innsprøytning. Jo større tenningsforsinkelse desto %vis mere diesel er det i sylinderen når forbrenningen starter, og desto mere eksplosjonsartet forbrenning får man i starten av innsprøytningsyklusen. Det er i starten av innsprøytningen det høyeste trykket kan måles i sylinderen. Det er veldig lett å høre når en dieselmotor er kald og den knatter mere fordi tenningsforsinkelsen blir høyere en normalt når motor når driftstempratur. Ved 5% innblanding har jeg selv vært med å målt makstrykk i sylinder og sett at den øker betydelig kontra ren diesel. På en skipsmotor overvåkes motorens makstrykk jevnlig for å overvåke forbrenningsprosessen. Man ønsker ikke at makstrykket skal overskride motorprodusentens anbefalinger da det øker slitasjen på lagere++++ På en bilmotor kjøres motoren sjelden opp mot maks effekt og målt makstrykk i sylinder øker avhengig av motors effektutak. eksempel fra EN moderne skipsmotor, ved 100% last=189 bar i snitt og ved 25% last 84bar snitt målt i forbrenningskammer. En bilmotor går sjelden ved full effekt og vil derfor ikke bli så lett overbelastet. Men en båtmotor som kjøres normalt i høyere effektområde vil kunne overskride makstrykk over lengre tid. Nå har jeg ikke skrevet noe om forandring av dieselns smøreevne, da jeg ikke vil begi meg inn på dette. Det er mange ting som kan øke tenningsforsinkelsen (Tenningsforsinkelsen er tiden fra innsprøytning starter til flammen starter å brenne): Eks. Slitte dysespisser, slitt dieselpumpe, feil tenningstidspunkt, for lav motortempratur, for lav ladeluftstempratur++++++++ Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
okeido Svart 14.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Mener jeg la til noe på emnet her, og det er vekk..skrev bare at mondeon går fortsatt.som var grunnlaget for hele denne spalten. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Og det ble det en helt ny tråd ut av: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/75852-bilen-gaar-kjempebra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.