Jump to content

Nettside om tilvirkning av mast i tre??


M/S Bastard

Recommended Posts

Skal lage mast (mesan) til båten i vinter hadde jeg tenkt!

Trenger det, da jeg har en del vimpler som må opp!

mesan får jeg sikkert plass til!

 

men jeg skulle gjerne hatt fremgangsmåten for og lage mast!

Valg av trevirke osv.

 

Var inne på tanken og få sveiset en men det hører liksom ikke hjemme på trebåt da.....

Link to post
Share on other sites

:confused:

Skulle du komme over en litt kraftig livbåtåre av f. eks. ask har du et utmerket emne til mesanmast! Husker at far min fant en slik åre og høvlet ned årebladet, det ble en flott og meget sterk mast som han brukte i alle år på sjarken!

 

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

......men jeg skulle gjerne hatt fremgangsmåten for og lage mast!

Valg av trevirke osv. Var inne på tanken og få sveiset en men det hører liksom ikke hjemme på trebåt da.....

Tremaster er "vitenskap"  :confused: Det gjelder i allefall ordentlige store master. Jeg vet at forskjellig har vært gjort i miljøet rundt Forbundet Kysten www.kysten.no  så du kan jo kikke innom på hjemmesidene hos dem.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tremaster er "vitenskap"  :lol: Det gjelder i allefall ordentlige store master. Jeg vet at forskjellig har vært gjort i miljøet rundt Forbundet Kysten www.kysten.no  så du kan jo kikke innom på hjemmesidene hos dem.

 

mvh

Poseidon

Fant ikke noe der men jeg kan jo sende noen forespørsler på den siden!

Eller så jeg ikke på riktig sted :confused:

 

Jeg meldte meg forresten inn som medlem av Kysten :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg meldte meg forresten inn som medlem av Kysten :yesnod:

Velkommen som medlem av Forbundet Kysten, der finnes ca 10.000 slike skrullinger som deg og meg  -  slike som mener at båter er viktigere enn (nesten) alt annet i livet :cheers:

 

Min tanke var at Kysten kanskje kunne lede deg videre til noen som driver med tremaster, og det har du jo allerede gjort noe med. Ellers har du jo flere kystlag i lokalområdet ditt  -  der finner du også mange lidelsesfeller...

 

mvh

Poseidon

(Som har vært medlem av Forbundet Kysten siden 1980)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Velkommen som medlem av Forbundet Kysten, der finnes ca 10.000 slike skrullinger som deg og meg  -  slike som mener at båter er viktigere enn (nesten) alt annet i livet :yesnod:

 

Min tanke var at Kysten kanskje kunne lede deg videre til noen som driver med tremaster, og det har du jo allerede gjort noe med. Ellers har du jo flere kystlag i lokalområdet ditt  -  der finner du også mange lidelsesfeller...

 

mvh

Poseidon

(Som har vært medlem av Forbundet Kysten siden 1980)

Skal ta en mail runde på de kystlag jeg finner!

Blir forresten også etterhvert medlem i Holmestrand Fartøyvern, når det er oppe og går!

Link to post
Share on other sites

Hei, mener  jeg har lest noe sted om forskjellige måter å lage en mast på. dene ene ved hjelp av en epoxylimt boks og den andre av heltre.

 

Den med heltre skulle lages av et emne som  var en rett og  ganske kvistfri stamme som ble barket og lagt i ei myr over vinteren, dette for at kvaen skule trekke ut og styrke/impregnere treet.  samt at den skulle tørke sent i et lag av mose eller noe.... for og forhindre sprekkdannelser....

 

Klarer ikke å finne igjen denne siden, men jeg skal lete vidre.

 

Lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Den med heltre skulle lages av et emne som  var en rett og  ganske kvistfri stamme som ble barket og lagt i ei myr over vinteren, dette for at kvaen skule trekke ut og styrke/impregnere treet.  samt at den skulle tørke sent i et lag av mose eller noe.... for og forhindre sprekkdannelser....

Jeg har blitt fortalt av en tidligere skøyteeier (nå passert 90 år) at et godt "mastatre" SKAL sprekke. Ellers vil det før eller siden begynne å råtne innenfra, og en tilsynelatende god mast vil plutselig knekke tvers av. Går ut fra at poenget er at stammen skal få anledning til å puste, slik at fuktigheten ikke blir stengt inne.

 

Hvis det benyttes gran så er det også  svært viktig å ikke høvle av mer enn høyst nødvendig, da det meste av styrken i stammen ligger i den ytterste centimeteren.

 

Jeg går ut fra at dette er korrekt, han hadde lært dette av sin bestefar igjen så det er i alle fall ikke noe nymotens påfunn...  :smiley::lol: :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

mastatre" SKAL sprekke. Ellers vil det før eller siden begynne å råtne innenfra, slik at fuktigheten ikke blir stengt inne.

Det er helt korrekt. Sprekker i master og også flaggstenger i tre. ALDRI tette disse sprekker med kitt eller annet klin. Hvis man følger med på disse sprekker vil man se at i fuktige tider er de borte og i tørre tider er de åpne. HELT naturlig. Tre er levende.

Link to post
Share on other sites

Har sett på den ja, men det var liksom ikke helt det jeg var ute etter.

Takk uansett for tips.

Du har en fabrikk ved Kristiansand som heter Aanesland De leverer det meste i dreide trevarer, også laminert. Hvis du er avhengig av hulrom i masta for å trekke strømledninger eller lign. så ordner de det også.

Vi får våre flaggstenger fra de.

De har desverre ikke hjemmeside, men linken fører til telefonnummer.

Link to post
Share on other sites

Det finnes også trosretninger innen masteteologien som forfekter at mastetre skal brukes opp/ned. Dvs: masten hugges ut av treet slik at når masten er ferdig er det rotenden som står opp  -  og dermed tretoppen som er kommet ned.

 

Metoden vil nødvendigvis medføre en særdeles dårlig utnyttelse av treet, men mastens egenskaper og levetid sies å være uovertruffen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vi bygget en båt på Gokstad Kystlag som vi fikk kjøpt en ferdig mast til i gran fra en produsent som også lager flaggstenger. Jeg husker ikke hvem det var fra, men masta ble lagret inne.

Vi brukte en sirkelsag, og skar et spor helt inn til margen i masta slik at tørkingen skulle bli kontrollert. I løpet av vinteren hadde sprekken som opprinnelig var 3 mm øket til ca 10 mm. På våren ble sprekken justert slik at den ble lik hele veien og en list ble limt inn med Epoxy.

Dette er nå 4 år siden, og masta har holdt veldig godt. Det er en mast som er ca 8 m høy, og ca 20 cm i diameter i bunn. De sprekkene som siden har kommet, er kun små korte sprekker, som ikke utgjør noe problem.

 

Denne fremgangsmåten ble vi anbefalt av båtbygger Svein Erik Øya, som også er medlem av Gokstad Kystlag

Link to post
Share on other sites

Du har en fabrikk ved Kristiansand som heter Aanesland De leverer det meste i dreide trevarer, også laminert. Hvis du er avhengig av hulrom i masta for å trekke strømledninger eller lign. så ordner de det også.

Vi får våre flaggstenger fra de.

De har desverre ikke hjemmeside, men linken fører til telefonnummer.

Du er vel i  trevarebransjen ja, et byggsenter eller noe!'

Skal ta en tur innom det lokale byggsenter her og sjekke opp hva de kan få til.

De har ordnet en del for meg fra før av!

 

Ellers takker jeg for hjelp alle sammen! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Du er vel i  trevarebransjen ja, et byggsenter eller noe!'

Skal ta en tur innom det lokale byggsenter her og sjekke opp hva de kan få til.

De har ordnet en del for meg fra før av!

 

Ellers takker jeg for hjelp alle sammen! :seeya:

Ta kontakt direkte med Aanesland og hør om de kan hjelpe deg med ditt problem.

Du behøver ikke gå gjennom noe byggsenter før eventuelt den dagen du skal handle, da vil de kanskje kreve at det skal gå gjennom en forhandler.

Masta blir sendt deg direkte og faktura går veien om forhandler som  :cryin:dobler prisen og sender den videre til kunde.

Kanskje jeg kan hjelpe der :wink:

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt direkte med Aanesland og hør om de kan hjelpe deg med ditt problem.

Du behøver ikke gå gjennom noe byggsenter før eventuelt den dagen du skal handle, da vil de kanskje kreve at det skal gå gjennom en forhandler.

Masta blir sendt deg direkte og faktura går veien om forhandler som  :cryin:dobler prisen og sender den videre til kunde.

Kanskje jeg kan hjelpe der :seeya:

Ok, takker for hjelpen!

Tar en telefon for og høre litt!

Link to post
Share on other sites

I min tid med OK-jolle gikk det til slik.

 

1. Båtbygger lagde masta av 1 x 1 cm hardved limt sammen med epoxy.

 

2. Man høvlet og pusset masta ned til klassevekt på 12 kg. :headbang:

 

3. Man tok litt ekstra av i toppen for å få seilet til å slippe litt i toppen. :flag:

 

4. Masta knakk i første vindkule. :wink:

 

5. Gå til punkt 1.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...