yrkesfisker Startet 19.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2010 Hei. Hvordan sertifikater kreves det for og føre en fiskebåt (sjarkt) på opptil 50 fot? Det vil være meg, og to til ansatte på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 1030 Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 ingen sertifikat Sitér dette innlegget Link to post
yrkesfisker Svart 20.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 hmm, ikkee båtførerbevis engang? En sånn VHF sertifikat? Og over de magiske 50 fot så må jeg ha hvordan sertifikat? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet. Ikke rent lite krav som stilles til en yrkesfisker i dag selv om båten er under 15m. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 hmm, ikkee båtførerbevis engang? Fra 1. mai 2010 må alle båtføre født etter 1980 ha båtførerprøve hvis dem skal føre en båt over 8 meter eller mer enn 25hk. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Ingen sertifikat? Hvorfor fikk Røkke da bygget fiskebåt (TRYGG) som måtte stemme på centimeteren etter at hans sertifikat røk? Se innlegg nr 19 her: https://baatplassen.n...er-en-fin-baat/ Lengde over alt: 14,950 m Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Les emnetittel en gang til, trikola Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ivar Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet. Ikke rent lite krav som stilles til en yrkesfisker i dag selv om båten er under 15m. Det er iallefall krav om sikkerhetskurs for fiskere. (IMO60?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OT-flyktning Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Hei. Hvordan sertifikater kreves det for og føre en fiskebåt (sjarkt) på opptil 50 fot? Det vil være meg, og to til ansatte på båten. Det er et innfløkt område, men du bør nok være forberedt på å møte krav om "Fiskeskipper kl C" http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/Veiledning/Dekksoffiser/Fiskeskipper_klasse_C/ Den teorien det vises til er den samme som gjelder for Fritidsbåtskipper D5L, som man også kan ta via det kurset som straks starter her på baatplassen.no Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
yrkesfisker Svart 20.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Har sikkerhetskurs for fiskere. Har nå meldt meg på VHF kurs. Etter svar fra sjøfartsdirektoratet behøver jeg ikke noen sertifikater for og føre båten, men anbefaler og løse Fiskeskipper klasse C. Og da må jeg ha fargesynstest. Så er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem for og få tatt en lanternetest av fargesynet? Bor nå i Narvik. Men alt fra Narvik og opp til Tromsø går bra. Takker for hjelpen så langt Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Hvis det er samme test som for D5L så kan til og med din fastlege muligens gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 Uten å kjenne reglene, ville jeg tro at du også må ha "Helseerklæring for sjøfolk" som utstedes av godkjente sjømannsleger. Denne inbefatter bl.a. farge og hørselstester. Så ville jeg også undersøkt om du må ha et høyere SRC-VHF sertifikat som ROC. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Poseidon Svart 20.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2010 .... Og da må jeg ha fargesynstest. Så er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem for og få tatt en lanternetest av fargesynet? ... Hvis du har godt fargesyn vil du sannsynligvis bestå den testen som vanlige leger benytter. Du kjenner sikkert den boken med store tall som er "skjult i en salat av fargede prikker". Du finner en brukbar link på min hjemmeside: http://quiz.start.no/79334 Hvis du derimot har et fargesyn som er "på kanten", dvs at du ikke klarer den ovenfor nevnte testen, da kan løsningen være en test som benyttes av øyelegene. Den kalles "lanternetesten" og den går spesielt inn mot rødt og grønt som er de to mest kritiske fargene i navigasjonen. Jeg har hatt en del kursdeltagere som stryker på de fargede prikkene, men som allikevel består lanternetesten. Lykke til med sertifiseringen! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Jeg dumpet tilfeldigvis borti denne gamle tråden. De det gjelder bør være obs på at det nå skjer noe på dette feltet, med frist 01. januar 2013 til å få orden i papirene. Sjøfartsdirektoratet har lagt ut en egen side med informasjon: HER Ta gjerne kontakt hvis jeg kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Fiskarlaget la også ut en påminnelse: HER Men allikevel vil nok en del yrkesfiskere med båter mellom 10,67 og 15,00 meter stå uten rett til å føre sin egen båt når vi kommer til 1. januar 2013. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.