havardos Startet 28.September.2004 Link til dette innlegget Startet 28.September.2004 Har en gammel 50-hesters mercury 500 fra 1975. Han jeg kjøpte motorn fra sa at jeg kun måte bruke 98 oktan super eller blyfri og tilsette blyerstattning. Jeg bor litt utenfor allfarvei og må nokså lang avgårde for å få tak i 98-oktan, så dette er litt tungvint. Nå kom min kjære nabo (som tror han vet alt, men ellers er en grei kar ) til meg her om dagen og mente at det ikke var noe problem å bruke 95-oktan hvis jeg bare byttet noen deler i forgasseren. Kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Det med å bytte deler i forgasseren hørtes unektelig litt rart ut, hvis det ikke er for og gå på en veldig fet blanding, men det vil jo bare føre til dårlig gange og ekstremt forbruk.. For det som er poenget er kompresjonen i motoren. Hvis den er beregnet for blyholdig høyoktan, så vil du få tenningsbank med 95 okt. Fordi det selvantenner ved en lavere kompresjon en 98. Eneste måte å unngå problemet på da er evt. å justere (minke) fortenning, hvis det er mulig på denne motoren. Evt. bytte til kortere stempler som gir lavere kompresjon. Jeg regner med at han du kjøpte motoren av ikke hadde manualen lengre... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Ehh, for å unngå tenningsbank må du vel minke fortenninga, dvs senere tenning. Tenningsbank oppstår når gnisten kommer før stemplet når øvre dødpunkt, teoretisk sett. Blyerstatning er for å smøre ventiler på gamle firetaktere, men er ikke dette en totakter da? Altså uten ventiler... Naboer som vet alt, vet som oftest ingenting. Jeg ville prøvd 95okt. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Poseidon Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Tenningsbank oppstår når gnisten kommer før stemplet når øvre dødpunkt, teoretisk sett. ....Jeg ville prøvd 95okt. Gnisten kommer alltid før øvre dødpunkt - både teoretisk og praktisk Forøvrig er konklusjonen helt grei ... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Brutus Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Ehh, for å unngå tenningsbank må du vel minke fortenninga..... Jepp, minke fortenninga blir riktig..... Sitér dette innlegget Link to post
Heba Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Med en slik gammal motor ville jeg ikke gjort noe annet enn å kjøre på den typen bensin den alltid har gått på... Er du heldig snurrer og går den i noen få år til. Hva er problemet med blyfri bensin + blytilsetning. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 har selv en 50hk merc fra 73....den fungerer da veldig godt på 95 oktan blyfri????2%oljeblanding og blyfri gir også mindre plugg problemer..men TØRSTE det er de... Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Hvis den er orginal kan du bruke 95 oktan. Det med blytilsetning for gamle motorer gjelder vel 4 takt og ventil problemer. Har en Clymer Mercury outboard shop manual for 1972 -1989. Der står det om Proper fuel selection: All mercury inline outboards require the use of regular leaded, premium low-lead or lead-free gasolines with a minimum posted pump octane rating of 86 (research octane number 90). Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Prøver å summere opp for å få det enklere også for min del. Kom med :nono: dersom jeg skriver feil: 1) blyinnhold i bensinen er til smøring (av ventiler) i firetaktere. Det har ingen betydning for en 2-takter 2) oktan-tallet har noe med selvantenning (banking, tenning før gnisten kommer) å gjøre. Hvis det skjer må en bruke bensin med høyere oktantall (evt redusere kompresjonen ved å bygge om motoren), blyholdig eller blyfritt har ingenting med det å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Gnisten kommer alltid før øvre dødpunkt - både teoretisk og praktisk Jeg vet det, og du vet det. Men i all lektyre jeg har sett for første gangs innføring i motorteori, er det fire prinsippskisser: innsug, kompresjon, antenning og utblåsning. Og i all lektyre viser skissa for antenning et stempel på tur ned... Så jeg skar alle over en kam, og beklager det. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Poseidon Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Hei igjen, Ja jeg tvilte heller ikke det minste på at du visste det, jeg tillot meg bare en smilende kommentar til din påstand om at "tenningsbank oppstår når gnisten kommer før stempelet når øvre dødpunkt". Hvis den leses bokstavelig er den nemlig egnet til å villede - og det bør vi forsøke å unngå når hensikten er å hjelpe andre. Forøvrig ser jeg ikke helt hva første gangs motorteori og en 4-taktbeskrivelse har med tenningstidspunktet på en gammel 2-takter å gjøre Av og til tenker jeg med glede tilbake på min første sjefsingeniør, han som for 35 år siden innterpet i mitt hode: "Skriv klart og entydig, for alt som kan misforståes - det vil før eller siden bli misforstått!" mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Droll Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Bruk 95-oktan blyfri med god samvitighet , Mercury sitt krav til oktan er min 89-oktan . Ifra Clymer Mercury manualen : Mercury inline outboard requirements > regular leaded, premium.low-lead or lead-free gasoline's with a minimum posted pump octane rating of 86 . Fyll bensin på den vanlige pumpa , og ikke rør tenninga . Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
tom-ba Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 henger meg bare på de siste innleggene her: BRUK 95 blyfri med god samvittighet det er ikke noe problem med tenningsbank på disse motorene og smøringen tar oljen seg av,forøvrig er det lenge siden det var bly i bensinen,det har de senere årene blitt kalium som tilsetning. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Bare for å holde diskusjonen ved like. Å minke fortenningen Dvs at tenningen kommer senere. Dette kan vel ikke være riktig Ved lavere oktantall må tenningen komme tidligere. Altså øke fortenningen. Hvorfor? Jo poenget er at gnisten må komme før bensinblandingen selvantenner pga kompresjonstrykket. Det har jo ikke hensikt at gnisten kommer etter at bensinblandingen har antent. Da har vi nesten en glødemotor. Håper ikke diskujonen Selv antenner. Hilsen Småpala Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 :lol:Nå tror jeg du selvantente dine egne konklusjoner... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Bare for å holde diskusjonen ved like. Å minke fortenningen Dvs at tenningen kommer senere. Dette kan vel ikke være riktig Ved lavere oktantall må tenningen komme tidligere. Altså øke fortenningen. Hvorfor? Jo poenget er at gnisten må komme før bensinblandingen selvantenner pga kompresjonstrykket. Det har jo ikke hensikt at gnisten kommer etter at bensinblandingen har antent. Da har vi nesten en glødemotor. Håper ikke diskujonen Selv antenner. Hilsen Småpala Med fare for å fyre opp under diskusjonen ... Jeg støtter Poseidon og SkipperMorse: Tenningsbank kommer pga. at gnisten fyrer av for tidlig i forhold til bensinens oktantall. Pga. at gnisten kommer så tidlig, rekker det maksimale forbrenningstrykket å komme før stempelet er kommet på topp. For å få bort tenningsbank kreves det altså senere tenningstidspunkt. Jo høyere oktantall bensinen har dess tidligere tenningstidspunkt kan man ha uten å få banking. - og en to-takter kan fint klare seg med bensin med oktantall under 90. Min 91-modell Mariner 60Hk har f.eks. en nedre grense på 87 oktan. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Jau, her kan jeg også synse litt. Det liker jeg Høy nok oktantallet må forhindre at blandingen tenner av seg selv før den skal bli tent vha pluggen. Det er gnisten på pluggen som skal sørge for tenningen i riktig øyeblikk, ikke en fin avstemming av oktantallet og kompresjonen. Så derfor skal du bruke et minimumsoktantallet, men kan bruke høyere uten ulemper bortsett fra for lommeboken. (I Tyskland kalles det gjerne 'Normal-Benzin' og 'Super-Benzin' - mon tro hvor mange fyller superbensin i troen på at de da får super-prestasjoner på autobahnen) Men selvfølgelig kan det hende at tenningstidspunkt er justert for tidlig og da får du også tenningsbank: blandingen tenner for tidlig - om det er pga for tidlig gnist eller for lav oktantall i forhold til kompresjonen. Det blir lyden av tenningsbank uansett Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Nå er det like før jeg bytter til diesel, jeg også... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bolla Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 på diesel er det ikke oktan ....men der har vi cetan....litt av samme morroa.. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Som svar på det opprinnelige spørsmålet, ja du kan bruke 95 oktan blyfri på denne motoren. Ellers så var det mange interesante meninger her om fortenning, selvantenning, tenningsbank og oktantall. Det riktige er nok sem nevnt av flere her, fortenningen må reduseres ved bruk av lavere oktantall enn anbefalt for å unngå tenningsbank. Ulempen blir selvsagt at moe av momentet i motorer blir redusert siden motorern ikke arbeider optimalt mere. Eneste måten å kompensere for dette er å redusere kompresjonen slik at motoren igjen kan arbeide ved optimale forhold og rett tenningstidpunkt. For totakterere er dette mere alvorlig siden det i verste fall føre til "smeltede" stempler eller hull. Dette sammen med feil blandingsfohold mellom bensin og luft kan rett og slett ødelegge totakteren.... Teorien bak dette med å deisgne en motor rett med tanke på utformingen av forbrenningskammeret med tanke på forbrenningshastighet sett i forhold til oktantall og fortenning for både to og fire taktere er ganske så komplisert. Det er i allefall en kjennsgjerning at nye moderne motorer er mindre utsatt for fenomenet tenningsbank enn tidligere motorer med gjerne utstyrt med forbrenningskamre av typen "Chrysler Hemi" eller lignende som gjerne kreved stor fortenning.... over 20 grader ja gjerne opptil 30-35 grader. Dette var stort sett på grunn av utformingen av forbrenningskammeret.. Slik som man ser så er det ikke bare å justere fortenningen og dermed funker det like bra. Det er alltid en årsak til en motor er designet for et mimimumsoktantall med en gitt fortenning... Vi kan jo justere oss ut av tenningsbank problematikken, men vil alltid miste litt krefter siden motorer da ikke vil jobbe optmalt mere. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Brutus Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 på diesel er det ikke oktan ....men der har vi cetan....litt av samme morroa.. Skal vi ta for oss "tenningsinstilling" på diesel også.. Det blir vel innsprøytningstidspunkt det vel..? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Det blir vel innsprøytningstidspunkt det vel..? Ja, stemmer, og det kalles vanligvis "tenningstidspunktet" - og ligger altså noen grader før øvre dødpunkt Hvor mange grader, det varierer ganske meget med motorkonstruksjon, omdreiningstall osv. På gamle motorer var denne "fortenningen" mekanisk fastsatt, men på moderne motorer blir den kontinuerlig justert for å optimalisere driften. mvh Poseidon (med ca 12 grader fortenning) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bolla Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Flere diesler har faktisk tennpunkt noen gradet ETTER topp...bla mitsubishi husker jeg(tror det var4 grader) men STORE diesler har jo et større forbrennings kammer så flammefronten trenger noe mer tid på å bre seg.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Bruk 95-oktan blyfri med god samvitighet , Mercury sitt krav til oktan er min 89-oktan . Fyll bensin på den vanlige pumpa , og ikke rør tenninga . Sitter og mimrer litt. Fra dengang jeg hadde ekstrajobb på bensinstasjon engang på -70-80-tallet. Dengang man hadde oljeblanding direkte fra bensinpumpa. Man bare justerte inn antall prosent olje, og tanket ivei! Det var da ingen som brukte noe annet enn den pumpa hvis de skulle ha oljeblanding. Om det var til moped/motorsykkel eller påhengsmotor. Det spilte ingen rolle. Og det var da ikke mere enn 92 eller 93 oktan på den bensinen som ble brukt. Kan ikke huske at noen blandet olje selv i 98 oktans bensin. Forøvrig fantes jo både 99 og 100 oktans bensin også på -70tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.