Jump to content

Kan jeg bruke 95-oktan?


havardos

Recommended Posts

Har en gammel 50-hesters mercury 500 fra 1975. Han jeg kjøpte motorn fra sa at jeg kun måte bruke 98 oktan super eller blyfri og tilsette blyerstattning. Jeg bor litt utenfor allfarvei og må nokså lang avgårde for å få tak i 98-oktan, så dette er  litt tungvint.

 

Nå kom min kjære nabo (som tror han vet alt, men ellers er en grei kar :cryin:) til meg her om dagen og mente at det ikke var noe problem å bruke 95-oktan hvis jeg bare byttet noen deler i forgasseren. Kan dette stemme?  :confused:

Link to post
Share on other sites

Det med å bytte deler i forgasseren hørtes unektelig litt rart ut, hvis det ikke er for og gå på en veldig fet blanding, men det vil jo bare føre til dårlig gange og ekstremt forbruk.. For det som er poenget er kompresjonen i motoren. Hvis den er beregnet for blyholdig høyoktan, så vil du få tenningsbank med 95 okt.  Fordi det selvantenner ved en lavere kompresjon en 98. Eneste måte å unngå problemet på da er evt. å justere (minke) fortenning, hvis det er mulig på denne motoren. Evt. bytte til kortere stempler som gir lavere kompresjon. Jeg regner med at han du kjøpte motoren av ikke hadde manualen lengre... :confused:  

Link to post
Share on other sites

Ehh, for å unngå tenningsbank må du vel minke fortenninga, dvs senere tenning.

 

Tenningsbank oppstår når gnisten kommer før stemplet når øvre dødpunkt, teoretisk sett.

 

Blyerstatning er for å smøre ventiler på gamle firetaktere, men er ikke dette en totakter da? Altså uten ventiler...

 

Naboer som vet alt, vet som oftest ingenting. Jeg ville prøvd 95okt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hvis den er orginal kan du bruke 95 oktan. Det med blytilsetning for gamle motorer gjelder vel 4 takt og ventil problemer.

Har en Clymer Mercury outboard shop manual for 1972 -1989. Der står det om

Proper fuel selection:

All mercury inline outboards require the use of regular leaded, premium low-lead or lead-free gasolines with a minimum posted pump octane rating of 86 (research octane number 90).

Link to post
Share on other sites

Prøver å summere opp for å få det enklere også for min del. Kom med   :nono: dersom jeg skriver feil:

 

1) blyinnhold i bensinen er til smøring (av ventiler) i firetaktere. Det har ingen betydning for en 2-takter

 

2) oktan-tallet har noe med selvantenning (banking, tenning før gnisten kommer) å gjøre. Hvis det skjer må en bruke bensin med høyere oktantall (evt redusere kompresjonen ved å bygge om motoren), blyholdig eller blyfritt har ingenting med det å gjøre

Link to post
Share on other sites

Gnisten kommer alltid før øvre dødpunkt  -  både teoretisk og praktisk  :yesnod::cheers:

 

 

Jeg vet det, og du vet det.

 

Men i all lektyre jeg har sett for første gangs innføring i motorteori, er det fire prinsippskisser: innsug, kompresjon, antenning og utblåsning. Og i all lektyre viser skissa for antenning et stempel på tur ned...

 

Så jeg skar alle over en kam, og beklager det.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ja jeg tvilte heller ikke det minste på at du visste det, jeg tillot meg bare en smilende kommentar til din påstand om at "tenningsbank oppstår når gnisten kommer før stempelet når øvre dødpunkt". Hvis den leses bokstavelig er den nemlig egnet til å villede  -  og det bør vi forsøke å unngå når hensikten er å hjelpe andre.

 

Forøvrig ser jeg ikke helt hva første gangs motorteori og en 4-taktbeskrivelse har med tenningstidspunktet på en gammel 2-takter å gjøre :cool:

 

Av og til tenker jeg med glede tilbake på min første sjefsingeniør, han som for 35 år siden innterpet i mitt hode: "Skriv klart og entydig, for alt som kan misforståes  -  det vil før eller siden bli misforstått!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bruk 95-oktan blyfri med god samvitighet , Mercury sitt krav til oktan er min 89-oktan .

 

Ifra Clymer Mercury manualen :

Mercury inline outboard requirements > regular leaded, premium.low-lead or lead-free gasoline's with a minimum posted pump octane rating of 86  .

Fyll bensin på den vanlige pumpa , og ikke rør tenninga  :cool:.

Link to post
Share on other sites

Bare for å holde diskusjonen ved like.

Å minke fortenningen Dvs at tenningen kommer senere. Dette kan vel ikke være riktig

Ved lavere oktantall må tenningen komme tidligere. Altså øke fortenningen.

Hvorfor? Jo poenget er at gnisten må komme før bensinblandingen selvantenner pga kompresjonstrykket.

Det har jo ikke hensikt at gnisten kommer etter at bensinblandingen har antent. Da har vi nesten en glødemotor.

 

Håper ikke diskujonen Selv antenner.  :smiley:

Hilsen Småpala

Link to post
Share on other sites

Bare for å holde diskusjonen ved like.

Å minke fortenningen Dvs at tenningen kommer senere. Dette kan vel ikke være riktig

Ved lavere oktantall må tenningen komme tidligere. Altså øke fortenningen.

Hvorfor? Jo poenget er at gnisten må komme før bensinblandingen selvantenner pga kompresjonstrykket.

Det har jo ikke hensikt at gnisten kommer etter at bensinblandingen har antent. Da har vi nesten en glødemotor.

 

Håper ikke diskujonen Selv antenner.  :smiley:

Hilsen Småpala

Med fare for å fyre opp under diskusjonen ...  :lol:

Jeg støtter Poseidon og SkipperMorse: Tenningsbank kommer pga. at gnisten fyrer av for tidlig i forhold til bensinens oktantall. Pga. at gnisten kommer så tidlig, rekker det maksimale forbrenningstrykket å komme før stempelet er kommet på topp. For å få bort tenningsbank kreves det altså senere tenningstidspunkt. Jo høyere oktantall bensinen har dess tidligere tenningstidspunkt kan man ha uten å få banking.  

 

- og en to-takter kan fint klare seg med bensin med oktantall under 90. Min 91-modell Mariner 60Hk har f.eks. en nedre grense på 87 oktan.

Link to post
Share on other sites

Jau, her kan jeg også synse litt. Det liker jeg  :yesnod:

 

Høy nok oktantallet må forhindre at blandingen tenner av seg selv før den skal bli tent vha pluggen. Det er gnisten på pluggen som skal sørge for tenningen i riktig øyeblikk, ikke en fin avstemming av oktantallet og kompresjonen. Så derfor skal du bruke et minimumsoktantallet, men kan bruke høyere uten ulemper bortsett fra for lommeboken. (I Tyskland kalles det gjerne 'Normal-Benzin' og 'Super-Benzin' - mon tro hvor mange fyller superbensin i troen på at de da får super-prestasjoner på autobahnen)

 

Men selvfølgelig kan det hende at tenningstidspunkt er justert for tidlig og da får du også tenningsbank: blandingen tenner for tidlig - om det er pga for tidlig gnist eller for lav oktantall i forhold til kompresjonen. Det blir lyden av tenningsbank uansett  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Som svar på det opprinnelige spørsmålet, ja du kan bruke 95 oktan blyfri på denne motoren. Ellers så var det mange interesante meninger her om fortenning, selvantenning, tenningsbank og oktantall.

 

Det riktige er nok sem nevnt av flere her, fortenningen må reduseres ved bruk av lavere oktantall enn anbefalt for å unngå tenningsbank. Ulempen blir selvsagt at moe av momentet i motorer blir redusert siden motorern ikke arbeider optimalt mere. Eneste måten å kompensere for dette er å redusere kompresjonen slik at motoren igjen kan arbeide ved optimale forhold og rett tenningstidpunkt.

 

For totakterere er dette mere alvorlig siden det i verste fall føre til "smeltede" stempler eller hull. Dette sammen med feil blandingsfohold mellom bensin og luft kan rett og slett ødelegge totakteren....

 

Teorien bak dette med å deisgne en motor rett med tanke på utformingen av forbrenningskammeret med tanke på forbrenningshastighet sett i forhold til oktantall og fortenning for både to og fire taktere er ganske så komplisert. Det er i allefall en kjennsgjerning at nye moderne motorer er mindre utsatt for fenomenet tenningsbank enn tidligere motorer med gjerne utstyrt med forbrenningskamre av typen "Chrysler Hemi" eller lignende som gjerne kreved stor fortenning.... over 20 grader ja gjerne opptil 30-35 grader. Dette var stort sett på grunn av utformingen av forbrenningskammeret..

 

Slik som man ser så er det ikke bare å justere fortenningen og dermed funker det like bra. Det er alltid en årsak til en motor er designet for et mimimumsoktantall med en gitt fortenning... Vi kan jo justere oss ut av tenningsbank problematikken, men vil alltid miste litt krefter siden motorer da ikke vil jobbe optmalt mere.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det blir vel innsprøytningstidspunkt det vel..?

Ja, stemmer, og det kalles vanligvis "tenningstidspunktet"   -   og ligger altså noen grader før øvre dødpunkt  :smiley::flag:

 

Hvor mange grader, det varierer ganske meget med motorkonstruksjon, omdreiningstall osv. På gamle motorer var denne "fortenningen" mekanisk fastsatt, men på moderne motorer blir den kontinuerlig justert for å optimalisere driften.

 

mvh

Poseidon

(med ca 12 grader fortenning)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bruk 95-oktan blyfri med god samvitighet , Mercury sitt krav til oktan er min 89-oktan .

Fyll bensin på den vanlige pumpa , og ikke rør tenninga  :smiley:.

Sitter og mimrer litt. Fra dengang jeg hadde ekstrajobb på bensinstasjon engang på -70-80-tallet. Dengang man hadde oljeblanding direkte fra bensinpumpa. Man bare justerte inn antall prosent olje, og tanket ivei! Det var da ingen som brukte noe annet enn den pumpa hvis de skulle ha oljeblanding. Om det var til moped/motorsykkel eller påhengsmotor. Det spilte ingen rolle. Og det var da ikke mere enn 92 eller 93 oktan på den bensinen som ble brukt. Kan ikke huske at noen blandet olje selv i 98 oktans bensin. Forøvrig fantes jo både 99 og 100 oktans bensin  også på -70tallet.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...