Jump to content

Ibiza weekender 21, sprakk ved fenderlist under opptak?

Cosmograph

Recommended Posts

Hei, jeg er et nytt medlem, lest en del på forumet, men så meg nødt til å gå til medlemskap idag.

Jeg fikk opp båten min i dag, et proffesjonelt firma som løftet den. I det han løftet båten i stropper, sier han Oj den lyden har jeg ikke hørt før..

Det kom knirkelyd fra båten, jeg trodde det var normalt ettersom man tross alt løfter nesten 2 tonn båt i stropper.

Når båten ble plasser i krybben hjemme så jeg at den på den ene siden ved stroppen var det en bul innover. Den var ikke der etter båten ble satt ned. I etterkant ser jeg at det er sprekk lange nesten hele siden på båten, kun synlig ved å løfte på fenderlisten. Sprekken gār lange hele fenderlisten forran. Den er sprekt akkurat under den plastkanten fenderlisten hviler på. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Båten er 4 år gammel. Kan det være fabrikasjonsfeil? Båten skal jo tåle å bli løftet opp og ned i stropper. Jeg har allerede uansett meldt fra til forsikringen. Kan slike skader fikses? Hva er normal kostnad eventuelt?? Båten er en Ibiza weekender 21 2006 modell.

Takker for svar.

Antar det ble nyttet løfteåk ettersom det var profesjonelt firma. Noen båter har imidlertid faste soner som anbefales for stroppsettingen, dette har jeg iallefall sett på Nimbusbåter. Kan høres ut som en svakhet og skade påført fra løftingen, eller evt en tidligere skade som først nå er kommet frem under denne belastningen.

Edit; siden båten er under 5 år ville jeg også konfrontert forhandler om dette. Er det en fabrikasjonsfeil eller en åpenbar svakhet, med påfølgende skade der du eller transportfirma ikke kan stilles ansvarlig, er vel dette en sak der reklamasjon vil være gjeldende. Om du har brukerhåndboken kan det stå noe der om hvordan båten skal løftes.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

dette må du ta opp med transportør, det skal brukes en ramme/løfteåk som har tilstrekkelig bredde til å ikke presse sammen skroget. De fleste båter vil være veldig solide i kjølen men hvis du legge for mye press i skjøten mellom skrog og overdel kan slikt skje. Kranfører/transportør sin uttale vitner vel også om at han ikke helt vet hva han gjør!

1) Varsle kranselskapet om at du vil holde dem ansvarlig for skade påført ved løftet; be om å få opplyst hvor de har sin "krokforsikring"

2) Reklamer til leverandør og produsent på det grunnlag at båten er for svak og ikke tåler å bli løftet

3) Meld skaden til ditt forsikringsselskap

Det viktigste er deretter å å full klarhet i hva skaden er og hva som er årsak. Det får du når forsikringsselskapet kommer på besøk, enten ditt eget eller kranselskapets ansvarsassurandør.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei, jeg er et nytt medlem, lest en del på forumet, men så meg nødt til å gå til medlemskap idag.

Jeg fikk opp båten min i dag, et proffesjonelt firma som løftet den. I det han løftet båten i stropper, sier han Oj den lyden har jeg ikke hørt før..

Det kom knirkelyd fra båten, jeg trodde det var normalt ettersom man tross alt løfter nesten 2 tonn båt i stropper.

Nødt?? Høres ut som du ble medlem under trusler om fysisk skade eller noe, det er både gratis og frivillig :yesnod:

Kranfører/transportør sin uttale vitner vel også om at han ikke helt vet hva han gjør!

Hvordan da? Hadde vel vært verre om han sa "Oj den lyden har jeg hørt mange ganger før, det er båten din som går rett til h3lv%&¤".

Det er ganske vanlig at gelcoaten sprekker i knekken mellom skrogside og kanten som fenderlisten sitter på. Dette skjer når skrog og overbygg nagles/boltes sammen.

Det første jeg spør meg om, som jeg ikke kan se går frem av innlegget, er om sprekken kun er i det området der løftestroppene lå an mot fenderlisten?

Bilder er også intr.

I etterkant ser jeg at det er sprekk lange nesten hele siden på båten, kun synlig ved å løfte på fenderlisten. Sprekken gār lange hele fenderlisten forran.

Det første jeg spør meg om, som jeg ikke kan se går frem av innlegget, er om sprekken kun er i det området der løftestroppene lå an mot fenderlisten?

Skulle gjerne ha sett bilder av dette, ja!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...