Jump to content

Yamaha 90hk - trenger hjelp til å finne årsmodell


Fregata1958

Recommended Posts

Hei!

 

Trenger hjelp til å finne riktig årsmodell på en Yamaha 90hk som jeg i utgangpunkt har tinget på å kjøpe. Iflg. selgeren er det en 1998 mod, men "fagfolk" tror at motoren er ca. 10 år eldre. Dette har med farge og layout på dekoren på motoren å gjøre. Har kontaktet min lokale forhandler og de ringte inn til Yamaha for å sjekke via serienr. Svaret de fikk var at denne motoren aldri var solgt ny i Norge og heller aldri var blitt servet av et merkeverksted! De kunne ikke gi noe annet svar om motoren, noe jeg synes er litt merkelig.

 

Så derfor henvender jeg meg til dere her på forumet og håper at det resulterer i en oppklaring.

Serienr. er: 6H1L 351205 90 AEZ

 

 

Steinar fra Hvaler

 

 

yamaha_90_hk_1998_mod..jpg

myco_460.jpg

Redigert av St. Einar (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post

86 mod jeg har en 20 hk yamaha med dem fargene der.

kan også være i fra (84)-85,86 87 ny farge på dekesel og ny dekor.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Takk for hjelpen alle sammen!

 

Jeg har nå sendt selgeren info om hva merkforhandleren fant ut/ikke fant ut, samt info jeg har fått fra dere om at dette mest sannsynlig er en motor fra midten av 80 tallet og ikke fra -98 som jeg har fått oppgitt. Jeg har bedt om en forklaring, for jeg ønsker ikke å dømme noen på forhånd, så avventer jeg og ser hva tilbakemeldingen blir. Motoren ser veldig bra ut , både utenpå og under dekselet, men alikevel er det stort sprang fra 1998 og ned til 1986. Alder og pris har jo også en sammenheng her og jeg er ikke fremmed for å fortsatt kjøpe motoren...da selvsagt til en annen pris enn den som først ble avtalt.

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post

høres ut som en fornuftig tanke

hadde vært spennende å høre hva forklaringen var...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Iflg. serienummeret er det en 86 mod

Dette er jo en annen måte å finne modellen på, finnes disse opplysningene noe sted på nettet?

 

Forøvrig nok et eksempel på en motor som er vesentlig eldre enn selger tror. Viktig å sjekke dette selv når man skal handle.

Mye kunne selvsagt vært unngått om produsenten kunne benyttet selve årstallet istedet for koder. mercury gjør dette, iallfall på nyere modeller.

Noen som vet hvorfor Yamaha og andre ikke gjør det?

Link to post

Jeg tror ikke disse serienummer-listene ligger ute på nettet, fant ivertfall ikke noe når jeg googlet.

Det er jo mye lettere å finne årstallet med bokstaven som du sikter til enn å søke i disse listene som går over 40 år tilbake, men noen ganger er bokstaven vanskelig å tyde..

Vi kan jo håpe de tar etter Mercury her og føyer året inn i serienr etterhvert..

Redigert av Kasper22 (see edit history)
Link to post

I det øyeblikket de setter på årstall blir overliggerne mye mindre verdt. Kan jo være en grei forklaring.

Likeledes er at disse motorene lages ofte i lange serier som går over flere år uten endringer. Så motorfabrikanten er kanskje mer interresert i å vite hvilken batch den tilhører enn hvilket år den er produsert.

 

Når det gjelder kjøp og salg er det faktum at motorer blir yngre jo eldre de blir like opplest og vedtatt som at alle kuer endrer kjønn til okse idet de blir slaktet :wink:

 

Siden motoren befinner seg på Hvaler, kan du jo ringe Mercury-forhandleren i Strømstad og sjekke. Ikke helt ukjent fenomen heromkring med Harry-motor.... say no more... :lipseal:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Da har jeg fått en tilbakemelding fra selger som mener at motoren er fullt lovlig og registrert i Norge (han skal sende kopi over av registreringskortet på mail). Han skriver også at han fikk opplyst at motoren var en 1998 modell da han kjøpte den, og at dette står i hans kjøpekontrakt. Kan se ut som selger her handler i god tro og at han i utgangspunktet selv har blitt lurt, men hvor godtroende skal jeg som kjøper egentlig være? Da denne motoren ikke er solgt ny i Norge iflg. Yamaha, må jeg da undersøke hvorvidt motoren er lovlig tollet inn eller er det selgers ansvar?

 

Siden vi bor på Hvaler er turen over til Strømstad og Koster kort og jeg ønsker å ha alle papirer i orden og ikke risikere å bli stoppet/tatt.

 

- Honduras, Yamaha motoren befinner seg i Kongsvinger traktene men det er jo ikke så langt unne svenskegrensa det heller.

 

Begynner egentlig å lukte litt råtten fisk av hele saken... :confused:

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post

Da denne motoren ikke er solgt ny i Norge iflg. Yamaha, må jeg da undersøke hvorvidt motoren er lovlig tollet inn eller er det selgers ansvar?

Både kjøper og selger har plikt hvis det er mistanke om at motoren ikke er tatt lovlig inn til landet, og ikke minst undersøke om alle avgifter er betalt.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

Med tanke på at Yamaha motoren viser seg å være en 1986 modell i stedet for en 1998, samt at den verken er kjøpt ny i Norge eller har vært servet av merkeforhandler, gjør at jeg har avblåst handelen. Selger lovte også sende over innskannet registreringsbevis på mail, noe som heller ikke ble gjort. :nonod:

 

Derfor ser jeg nå etter et "plaster på såret" og ønsker i stedet en Mercury 90/115hk inline 6, av de aller siste som ble produsert(1982-1988). Så hvis noen der ute vet om et godt bevart eksemplar er det bare å ta kontakt! (DROLL?) :thumbsup:

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...