Polarn Startet 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2010 Lurer på hva BP medlemene har tillært seg av tips og triks for å gjøre ting på båt enklere og raskere? Kan være seg av alt mulig. Fyr løs. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Speedy Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Lære kona å hoppe langt når vi skal fortøye i uthavn mot svaberg. Gasskomfyr i båten slik at muggen på brødet tørker inn. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Mitt triks er t-kobling på sjøvannsinntaket for enklere konservering av maskin. Kan også brukes til å kjøre ferskvann igjennom en gang i blandt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Speedy Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Mitt triks er t-kobling på sjøvannsinntaket for enklere konservering av maskin. Kan også brukes til å kjøre ferskvann igjennom en gang i blandt. Hvorfor t-kobling på sjøvannsinntaket. Må da være tryggere å benytte sjøvannsfilteret mens sjøvannskran er avstengt. Da har du full kontroll på kun en kran. Jeg ville vært konstant bekymret for potensiell lekasje hvis krana blir glemt å skrudd igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Nja, det har aldri vært noen problem da jeg alltid starter maskinen med motorlokket av. Liker å gjøre dette for å se reaksjonen til maskinen og evt lekkasjer. Likker ikke å legge en slange direkte inn i filteret da maskinern ikke har godt av overtrykk på sjøvannsiden. Kalles foresten sjøvannsiden for primærsiden og ferskvannsdelen for sekundærsiden? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Vaske vinduene med barberskum slik at de ikke dugger. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
jørn Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Det var interessant Polarn. Hvordan gjør du dette? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Er bare å spraye på kline det utover og tørke det av. Har testet sånn antidugg fra biltema og det var bare klin. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Benji Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Å ta tiden til hjelp, og bare nyte livet på vannet. Ikke stresse mase på hverandre så finner man løsninger før det blir noe mer. Også har jeg lært at det ikke er flaut å spørre andre om råd. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
eysteind Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 La båten ligge på vannet året rundt. Slipper stresset med konservering, pressening, stativ, opptak, utsetting +++ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Vaske vinduene med barberskum slik at de ikke dugger. Nå har jeg ikke barberskum i huset, har faktisk hatt helskjegg siden -70 tallet, men jeg har da Zalo, både hjemme og i båten. Smører du på Zalo (en kvart dråpe pr. vindu), er vinduene duggfrie for lang tid. Hadde en gang en såkalt "duggklut" til bilvinduene. Den mistet etter hvert effekten, så jeg vasket den i Zalovann uten å skylle den etterpå. Den er nå ypperlig til å tørke vekk dugg med, og dugget holder seg unna i lang tid. En slik duggklut lager en altså enkelt ved å bruke en vanlig støveklut vasket i Zalo-vann. Ellers er mitt beste råd til et enkelt båtliv: Slapp av og ta ikke ting for alvorlig. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Polarn Svart 23.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Jeg testet for føste gang å blankpolere propellen i år, og den holdt seg jaggu meg helt fin hele sesongen. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Superkul Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 (redigert) har sikkert lært en masse barbatriks men noe av det lureste jeg gjorde var en liten skvett matolje i dassen så ble pumpen og dasslivet meget enklere har polert vinduene utvendig så fester det seg ikke så mye dritt forøvrig polerer jeg bilvinduer etc også med vanlig polish når jeg tar runden rundt bilen Redigert 23.Oktober.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 (redigert) noe av det lureste jeg gjorde var en liten skvett matolje i dassen Det skal du være forsiktig med å anbefale! I henhold til et innlegg i en tråd tidligere legger olja seg som en hinne øverst i septiktanken og hindrer aerobe bakterier å gjøre jobben sin med å bryte ned driten. Redigert 23.Oktober.2010 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Superkul Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 javel??? ikke hørt om - alltid gjort det etter jeg fikk tipset fordi dassen var hard og pumpe - har aldri hatt noe problem etter jeg gjorde det gle som bare det etterpå - og aldri hatt no tett dass heller Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Anjuma Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 ...En slik duggklut lager en altså enkelt ved å bruke en vanlig støveklut vasket i Zalo-vann... Smart! Den må jeg bare teste! :o) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
landkrabbe_ Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Er det noen som har noen tips for hvordan stue bort ting og tang for å få lettes tak i det? Føler jeg har tenkt på "alt". Håper noen har noen revolusjon av noen tips?? Jeg har en Ibiza 26 og det er et stort rom under dørken. Men det er relativ mye stikking opp og ned for å få tak i enkle ting. En jakke. Noe mat. En fotball... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) landkrabbe_ skrev 32 minutter siden: Men det er relativ mye stikking opp og ned for å få tak i enkle ting. En jakke. Noe mat. En fotball... Spis masse mat før du reiser utpå og kle på deg hjemme. Fotballen kan jeg ikke hjelpe deg med utover å grave den ned på favoritt øya så kan du grave den opp når du trenger den. Hvor skal du ha spaden sa du ? Ingen aning men kanskje du trenger en 45 foter med to motorer å jolle garasje ? Det har sin pris det å for da må du hele tiden leite etter ting og den jævla jakka finner du ikke der du trodde den var. Selv maten kan ligge på flere steder Noen ganger er det like greit å bare ligge på sofan og sløve hjemme i stua så får andre bruke tiden sin på å stue vekk ting eller leite. Så mitt tips til enkelt båtliv må være å dra skjeldent utpå. Redigert 13.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Kjøpte meg yamaha. Aldri før har båtlivet vært enklere sett bort fra den tiden jeg var 12 Det det egentlig handler om er å ha nyest mulig motor. Og at det står yamaha på den da. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Utfør vedlikehold og preventive reparasjoner skikkelig, og i god tid før sesongen. Da øker du sjansene for at ting virker når du skal bruke båten, noe som absolutt gjør båtlivet enklere. Det er ikke få ganger jeg har sittet å sett på folk som har slitt med feil på utstyr som i stor grad kommer av manglende vedlikehold. Det er da nok av ting som kan gå i stykker selv om det er passet på, så pass på tingene dine! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjøbliss Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Dette var en gammel tråd men jeg skal komme med et tips jeg brukte litt tid før jeg mannet meg opp og fant ut av selv som ny båteier. Jollene til naboene lå pent og pyntelig utenfor båtene vedsidenav, selv i pålandsvind. Hvorfor det? Vår jolle bare la seg mot båten, eller vi festet den til badeplattformen med tilhørende sjakkelkakkel. Bråk hele natten! Hvordan gjør de det? Jeg spurte så endelig en dag. De fester en daumann med en sjakkel på ankertauet og fører det ned. Festes akter på jollen, jollen fortaues i båten og vips. Ferdig ordnet! Er nok enklest med blytau, men kanskje det virker også for de med kjetting? #båtninjatips ... :) fin tegning? Laget den selv! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
cosmic Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Den var ny. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 @Sjøbliss Oi! Så gøy?? det er akkurat sånne tips og triks jeg er ute etter. Hadde aldri falt meg inn. Det kan jeg til og med bruke når jolla til naboen dunker i min båt ?. Fin tegning ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Tusen takk @landkrabbe_ og @cosmic. Så ut som magi før jeg fikk det forklart. Fikk kjøpt meg daumann på Seasea og en stor sjakkel. Livet forandret for evig :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
GVH1979 Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Veldig bra tråd med stort potensiale! Her er noen innspill. Ha tilpasset og fastmontert fortøyning i bås/brygge. Bare å hekte av og kjøre av gårde og de ligger klart ved ankomst. Fastmontert fenderlister på utstikkerne på (flyte)brygga gjør at man slipper å ta frem og legge bort fendere ved hver tur. Ha nok tauverk på dedikerte plasser både akter og i baug som alltid ligger klart. Kluter til alle formål liggende i båten. Klesklyper til å feste på rekka så ikke badetøy og håndklær flyr av sted når det skal tørkes. Batterimonitor for å unngå frykt for el. overforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.