Brutus Startet 29.September.2004 Link til dette innlegget Startet 29.September.2004 Hår så lyst å kvitte meg med min skjærgårds-jeep og kjøpe en lukket båt som tåler tøffe værforhold, og røff bruk. Gjerne med innenbordsmotor i stedet for påhenger. Det blir sikkert ikke i år, kanskje ikke neste år heller. Men foreløpig er jeg helt i villrede når det gjelder hvilken båt. Kanskje finnes det en c-klasset fritidsbåt som kan brukes hele året her oppe i gokk. Men med c-klasset så menes vel havgående og da blir det vel av en helt annen størrelse en hva jeg tenker på. Men kanskje har dere noen tips...? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Tenker du på CE-klassifisering, kategori C? C betyr i denne sammenhengen sånn omtrend ordrett: for innsjøer og skjermete kystområder. Dette hindret meg ikke til å seile min C-klasse til Marstrand og tilbake Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Kanskje finnes det en c-klasset fritidsbåt som kan brukes hele året her oppe i gokk. Men med c-klasset så menes vel havgående og da blir det vel av en helt annen størrelse en hva jeg tenker på. Men kanskje har dere noen tips...? C-kategori er ikke havgående, nei. Du tenker vel her kanskje på kategori-B ? Her er de forskjellige CE-kategoriene: Kategori A – ”Havgående fartøy” Båter konstruert for lange reiser der vindstyrken kan overstige 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan overstige 4 meter, og der fartøyen i stor grad er selvhjulpne. Kategori B – ”Fartøy til bruk utenfor kysten” Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter. Kategori C – ”Fartøy til bruk langs kysten” Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Kategori D – ”Fartøy for beskyttet farvann” Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp i 4 (på Beafort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter. syvers Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 29.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Joda, jeg har nok blingsa litt her. Jeg mente nok CE-kategori A. En del seilbåter har jo slik klassifisering, men jeg har til gode å se det på motorbåter i tilsvarende størrelse. Men finnes det....? Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Elling E3 tror jeg er klassifissert i kategori A. Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Tror nok ikke det er lett å finne motorbåter med A-klassifisering, nei. Som Mavi sier så har Elling E3 (og E4) det, men bare for å ta et eksempel så har f.eks alle Fairline båtene helt opp til 74 fot!!! kategori B. Hvis du senker kravet til kategori B er muligens utvalget noe større. syvers Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Hei igjen. Bare som eksempler så er alle Targa båtene, Viksund 850, NB 820/840, Viknes 770/830/880 kategori B båter. Dette er vel også båter som tåler litt tøffe forhold. Ellers så stussa jeg litt over at f.eks Karnic 2050 Bluewater med en lengde på 580cm og med påhenger på 70-150hk er klassifissert i kategori B ! (det er hentet ut fra Båtmagasinets "Båt og utsyr", og det kan jo være en trykkfeil??) syvers Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Hvis du har mye penger kan du dra til Holland og kjøpe en No Limit 1500 Testet i Vi Båtägare:http://www.vibatagare.com/vib2004/vib9_04/samm3_vib9_04.html Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Viknes 770en som vi hadde var faktisk i kat C. På messen i Bergen var jeg derimot ombord i en lik båt som var kat B. Sikkert noen detaljer som er endret. Uansett er hele systemet ganske latterlig da ulike produsenter tolker dette ganske ulikt. Ta det derfor ikke som noen garanti for at du kan krysse verdenshavene i all slags vær om du finner en forvokst jeep som er kategori A. Tro heller ikke at en Viknes 770 kun passer i innsjøer fordi om den er merket i kat C. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 29.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Hvis du har mye penger kan du dra til Holland og kjøpe en No Limit 1500 Testet i Vi Båtägare:http://www.vibatagare.com/vib2004/vib9_04/samm3_vib9_04.html Morsom båt, men 7,5 mill. Det blir nok "litt" i overkant... Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Kategori "D" og "C" kan sertifiseres av produsenten selv, og kategori "A" og "B" Behøver et teknisk kontrollorgan til å verifisere stabilitet og flyteevne. Dette koster selvfølgelig penger, derfor er det ofte å se båter i kategori "C" som gjerne kunne vært i "B" hvis de var villige ti å bruke penger på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.