Jump to content

Finnes A-klassifiserte fritidsbåter?


Brutus

Recommended Posts

Hår så lyst å kvitte meg med min skjærgårds-jeep og kjøpe en lukket båt som tåler tøffe værforhold, og røff bruk. Gjerne med innenbordsmotor i stedet for påhenger. Det blir sikkert ikke i år, kanskje ikke neste år heller. Men foreløpig er jeg helt i villrede når det gjelder hvilken båt. Kanskje finnes det en c-klasset fritidsbåt som kan brukes hele året her oppe i gokk.

 

Men med c-klasset så menes vel havgående og da blir det vel av en helt annen størrelse en hva jeg tenker på.

 

Men kanskje har dere noen tips...?

Link to post
Share on other sites

Kanskje finnes det en c-klasset fritidsbåt som kan brukes hele året her oppe i gokk.

 

Men med c-klasset så menes vel havgående og da blir det vel av en helt annen størrelse en hva jeg tenker på.

 

Men kanskje har dere noen tips...?

C-kategori er ikke havgående, nei. Du tenker vel her kanskje på kategori-B ?

 

Her er de forskjellige CE-kategoriene:

 

Kategori A – ”Havgående fartøy”

Båter konstruert for lange reiser der vindstyrken kan overstige 8 (på Beafort-skalaen)  og den signifikante bølgehøyden kan overstige 4 meter, og der fartøyen i stor grad er selvhjulpne.

 

Kategori B – ”Fartøy til bruk utenfor kysten”

Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8

(på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter.

 

Kategori C – ”Fartøy til bruk langs kysten”

Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter.

 

Kategori D  – ”Fartøy for beskyttet farvann”

Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp

i 4 (på Beafort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter.

 

syvers  :cool:

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke det er lett å finne motorbåter med A-klassifisering, nei.

Som Mavi sier så har Elling E3 (og E4) det, men bare for å ta et eksempel så har f.eks alle Fairline båtene helt opp til 74 fot!!! kategori B.

Hvis du senker kravet til kategori B er muligens utvalget noe større.

 

syvers  :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Bare som eksempler så er alle Targa båtene, Viksund 850, NB 820/840, Viknes 770/830/880 kategori B båter. Dette er vel også båter som tåler litt tøffe forhold. Ellers så stussa jeg litt over at f.eks Karnic 2050 Bluewater med en lengde på 580cm og med påhenger på 70-150hk er klassifissert i kategori B !   (det er hentet ut fra Båtmagasinets "Båt og utsyr", og det kan jo være en trykkfeil??)

 

syvers  :cool:

Link to post
Share on other sites

Viknes 770en som vi hadde var faktisk i kat C. På messen i Bergen var jeg derimot ombord i en lik båt som var kat B. Sikkert noen detaljer som er endret.

 

Uansett er hele systemet ganske latterlig da ulike produsenter tolker dette ganske ulikt. Ta det derfor ikke som noen garanti for at du kan krysse verdenshavene i all slags vær om du finner en forvokst jeep som er kategori A. Tro heller ikke at en Viknes 770 kun passer i innsjøer fordi om den er merket i kat C.

Link to post
Share on other sites

Kategori "D" og "C" kan sertifiseres av produsenten selv, og kategori "A" og "B"

Behøver et teknisk kontrollorgan til å verifisere stabilitet og flyteevne.

Dette koster selvfølgelig penger, derfor er det ofte å se båter i kategori "C" som gjerne kunne vært i "B" hvis de var villige ti å bruke penger på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...