Joerg Becker Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Hva skal jeg si? Hvis originalinstallasjonen er beregnet på 6 batterier da fantes det sikkert noen som har regnet seg opp til det med gode grunn. Jeg går ut i fra at det stemmer siden man vet hvor gjerrig båtprodusenter regner ellers. Ang. krollet som du antar vet ikke jeg om flere problemer enn det jeg sa før. Men du kan ta det for alvor, utover det hadde du vært førstemann som får problemer med paralellt lading av flere batterier / benk så lenge det hele beveger seg innenfor gitt spenning og tid. Men t.o.m. faktor tid blir variabel så lenge vi beveger oss innenfor passende spenninger. Og for det leser man datablader av både batterier og ladekilden. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Jeg bare mente at jeg så mange tilfelle som fikk problemer med batterisettet når de hadde minst behov for problemer i det hele tatt. Så savner jeg riktig logiske grunn for å ikke dele opp start og forbruk, nettopp pga. sikkerheten fordi båt er verken bil eller annet. Jeg har en misstanke til at det er noen gamle vaner som henger i her. Hvofor skal du ha separat start og forbruksbank ut fra sikkerhet? Jeg gjorde en sammenligning i et annet innlegg i forhold til sikkerheten ved dykking og reserveluft. Dette er en aktivitet som krever mye høyere grad av sikkerhet enn å starte en motor i en båt. Under normale driftsforhold vil man ikke ha problemer med å starte motoren fra den ene store batteribanken. Under unormale forhold, som selvsagt kan intreffe, har man et 60Ah batteri på lur. Såvidt jeg har forstått skal man ikke tappe batteriene mer ned enn at 30-50% av kapasiteten gjenstår. Dette for at batteriene ikke skal sulfatere. Har man et godt voltmeter, eller aller helst en batterimonitor, kan man følge med på dette. Har man kun et unøyaktig voltmeter, ikke battrimonitor og ikke er i stand til å følge med på batteriene, er jeg enig i at man bør ha separat startbatteri. Argumenter som 40kg vekt pga ekstra batteri synes jeg er litt kresen, Det er jeg enig i. Men hvis man først skal bruke penger på ekstra batterier, hvorfor ikke utnytte kapasiteten best mulig? En startbatteribank som aldri tappes under 98% ladenivå må vel sies å være dyr i drift. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 I grunn svarer du selv på det. Hvorfor skal et 60 eller X-Ah startbatteri bare stå og hvile uten å bli brukt? Det skader ikke dette batteriet verken - hvis den blir ladet samtidig andre batterier lades - eller hvis den blir brukt bare for å starte siden den i så fall ikke brukes i syklisk drift. Derimot kan selve batteriet få problemer pga selvutladingen over tid hvis den ikke få regelmessig utjevningslading. Og med det kan kapteinen få et problem en gang når han aldri brukte dette batteriet siden han ikke fikk noe tidligere anleddning for å skjønne at reservebatteriet kanskje ikke virker som den skal. Og med det tilbake til utgangspunktet: Servicebatterier er på båten for å bruke dem, dvs. at det finnes mulighet for dyp og laaaaang utlading. Det betyr fare for at noe tappes batteriene både over natt og så mye at det kan bli vanskelig å starte. Det betyr også syklisk drift og med det slitasje som igjen betyr at det finnes mulighet for tidlig feil uten varsel. Det finnes motorer som trenger minimumspenninger, ikke mange men dog mange bensindrevene. m.m. etc. pp. Det finnes selvfølgelig også mange unntak og ulike situasjoner, Komodo. Dessuten er også jeg dykker. Forskjellen i forhold til de fleste båtfolk er at dykkere flest har veldig bra utdanning i både teknik og å hantere elemente de beveger seg i. K.I.S.S. ? Ja, men da må man ekskludere den verst tenkelige feilkilden også: Mennesker. Det er nemlig flest dem som svikter, men ikke automatiske styringer som ble riktig installert. Mitt svar blir derfor uforandret at det er selvfølgelig mulig med bare en batteribank. Men jeg synes det er mye bedre hvis man har noe separat startbatteri, ferdig tilkoblet og alltid klar siden det unngås det meste av all krollet man bare kan få. Og det er ikke noe teori, men mange års praktisk erfaring som virker. Alltid. Ønsker en strålende fin søndag til alle ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Må nok innrømme at joerg til en viss grad har overbevist meg. Det kan bli slitsomt og overvåke et reservebatteri at det til enhver tid er oppegående. Da er det kanskje like greit å bruke det, for da har man jo overvåket det. Men ellers vil jeg ha det så enkelt som mulig, selv om jeg har smuglest litt om denne pro-split Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Pro Split er sikkert en bra løsning, men det finnes også flere andre. Som sagt, som det passer best og jeg sikter jo bare på reservebatteriløsningen siden det fikk så mye vekt igjen ved diskusjonen nå. Jeg har også kunder som kan starte ved hjelp av en "lommelyktbatteri", eller med håndsveiv, eller har noe cut-off styring som kan begrense forbruket til gitt spenning (helst lang over skadelige grenser). Da er det også for min del helt greit med å bruke hele kapasiteten for forbruk. Men ellers? Diskuter i vei, alle har sine argumenter og mitt er sagt allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
GeirFrode Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Jeg skal også bygge om mye av det elektriske i vinter. I store trekk innebærer dette å skille ut start og forbruksbanken. Skal ha en bank, (ett eller muligens to batt.) til start, (en felles for 2 motorer) og 4 x 110ah til forbruk. Dette er i dag bare skilt via en slik 1-2-begge bryter. Det liker jeg ikke. Jeg vil ha det enkelt og greit adskilt uten å behøve og vri på vendere, for det glemmer jeg før eller siden uansett. Her blir det hovedbrytere til start og forbruk, resten skilles automatisk. Ladingen fra to dynamoer på ca 70A hver, kommer jeg enten til å bruke skilledioder, eller to kraftige releér på. Er litt usikker på hva jeg får tak i for en fornuftig pris. Jeg synes disse andre duppedittene som selges til formålet er for dyre, så lenge det finnes billigere alternativer som gjør jobben like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Må nok innrømme at joerg til en viss grad har overbevist meg. Ikke så rart, den mannen vet nok hva han snakker om Pro Split er sikkert en bra løsning, men det finnes også flere andre. Som sagt, som det passer best og jeg sikter jo bare på reservebatteriløsningen siden det fikk så mye vekt igjen ved diskusjonen nå. Jeg har også kunder som kan starte ved hjelp av en "lommelyktbatteri", Jeg beklager at jeg sporet av tråden med mitt syn om en stor batteribank. Båten vår har vel forøvrig en motor som starter på "flate" batterier. Vi får spore tråden tilbake til det Mateco etterlyste i første innlegg. Denne prosplittsaken høres jo interessant ut. Har du et koblingsskjema som viser hvordan opplegget kan se ut med to batteribanker, to dynamoer og eksterne regulatorer? Ellers hadde jo Ingar noen forslag til koblinger i den tråden jeg linket til i mitt første innlegg. Hva med dem? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Som sagt smuggtitta jeg på pro split. Gå til joerg sitt innlegg. Nederst har han lagt inn link til sin butikk. Der finner du alt om hvodan den virker og kobles Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Jeg oppdaterte tråden min med koblingskjema, se innlegg 13 Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Jeg synes disse andre duppedittene som selges til formålet er for dyre, så lenge det finnes billigere alternativer som gjør jobben like bra. Det finnes mange varianter og hvis man kan holde styre på det da kan man også gjøre mye med veldig gunstige løsninger. Som f.eks. et helt vanlig relé til 50,- norske med styring/tilkobling som ikke tilatter "kastanjet-effekten". Men akkurat der ligger grensen og hvis en ikke vet da bør man ikke bare se på priser. Et "normalt" relé er ofte ikke beregnet for belastninger som finnes på enten små ladesystemer med store forbrukere, eller store batterisystemer. Nettopp derfor finnes det jo produsenter som lager spesialløsninger som VSR´s, timerstyrte - og HD-reléløsninger. Ellers enig, det koster en del. Men jeg for min del har sluttet med å bygge for tynnt og foretrekker reléer som kan høres også mens motoren går = "Unkaputtbar" Og det er jo meningen for de fleste: Monter, glemm, gled deg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 hegra : Men ellers vil jeg ha det så enkelt som mulig, selv om jeg har smuglest litt om denne pro-split Ovenfor har jeg sitert meg selv fra i går. (Innlegg nr 29) Jeg ser jo nå at dette lett kan tolkes som om jeg latterligjør pro-split. Det var på ingen måte meningen, så hvis Joerg eller andre har tolket det slik beklager jeg. Lattertegnet brukte jeg fordi jeg hadde smuglest, og altså ikke for og latterligjøre pro-split. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 ? No, sir. Jeg har oppfått det som du mente, kanskje vi har det samme type humør? Og dessuten kan jo vel alle som mener annet enn jeg bare si det. Det er ikke meg som bestemmer, verken her eller om smak og behag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Lattertegnet brukte jeg fordi jeg hadde smuglest, og altså ikke for og latterligjøre pro-split. Neida, missforsto ikke det. Forstod det bare slik at du var utro overfor tanken om en stor bank Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GeirFrode Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Et "normalt" relé er ofte ikke beregnet for belastninger som finnes på enten små ladesystemer med store forbrukere, eller store batterisystemer. Jeg er veldig usikker på å bruke relé. Fordi jeg ikke har funnet noen som virker gode nok ennå, ihvertfall. Derimot har jeg bare gode erfaringer med skilledioder. Har hatt det i forskjellige båter, og de har funket feilfritt. Derfor heller jeg nok mot å bruke dette igjen. Regulatorene på dynamoene kan justeres opp for å kompensere for spenningstapet, så der skal det gå greit. Det eneste jeg er litt usikker på, er hvor nøyaktig jeg må tune inn spenningen på de. Disse bør vel være så like som mulig, ellers antar jeg at en av dynamoene må slite mere enn den andre. Eller er det ikke så nøye? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Fordelen av skilledioder er at det ikke finnes noe som kan utslites mekanisk. Ellers kan den brenne opp og problemene med spenninger finnes også. Kraftige reléer takler det meste og gjør ikke noe spenningsfall. Hva er det som gjorde reléer ubrukelige hos deg? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
GeirFrode Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Jeg har ikke sagt at releér er ubrukelige. Jeg har bare ikke funnet noen som jeg mener holder mål ennå. Hvis du har forslag på noen som er brukbare, til en fornuftig pris, er jeg helt klart åpen for å se på det alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Derfor er du nødt å svare på det som ikke holder mål / som jeg har betegnet som ubrukelig. Man må jo først få vite hva den "må". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Farco Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Jeg har ikke sagt at releér er ubrukelige. Jeg har bare ikke funnet noen som jeg mener holder mål ennå. Hvis du har forslag på noen som er brukbare, til en fornuftig pris, Har du forsøkt disse?: Cyrix-i 12/24V-100A intelligent combiner, kr. 400.- +mva. Cyrix-i 12/24V-225A intelligent combiner, kr. 1 000.- +mva. Cyrix-i 12/24V-400A intelligent combiner, kr. 2 340.- +mva. Disse kan jeg love deg holder mål. Om det er fornuftig pris, vil jo alltid være gjenstand for diskusjon her på BP. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
GeirFrode Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Med fare for å kuppe tråden, det er ikke meningen. Man må jo først få vite hva den "må". Jeg har 2 stk dynamoer på 70A hver som skal lade en forbruksbank på ca 450ah, samt en startbank på ca 150-200ah. Regner med at jeg må ha to releér/dioder til dette. Har du forsøkt disse?: Cyrix-i 12/24V-100A intelligent combiner, kr. 400.- +mva. Disse kan jeg love deg holder mål. Om det er fornuftig pris, vil jo alltid være gjenstand for diskusjon her på BP. Dette releét ser jo brukandes ut. Kan være et alternativ. Selv om en nærmer seg prisen på BEP sin løsning på tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 (redigert) Heisann igjen folkens! Til GeirFrode: Du kan jo forsøke å sette inn et kraftig sammenkoblingsrele som automatisk kobler sammen begge batteribankene når en/begge motorenes dynamoer startes. På den måten lader begge dynamoene mot alle batteriene, og alle batteriene er med å dra når du trenger ekstra med strøm. Du lader automatisk alle batteriene med bare en motor, uavhengig av hvilken. Selve hovedreleet styres av hvert sitt standard pilotrele som igjen styres av den respektive D+ på dynamoene. Når motorene stoppes så skilles automatisk startbatteribanken fra forbruksbanken. Dette er hva jeg trengte av varer. Hoved releet kosta 270,-, tilsammen vil jeg anta ca.400,- totalt. Slik koblet jeg styring fra dynamoene. Og slik er selve hovedreleet koblet opp Ferdig montert ser det slik ut Oversikt av 12V hovedkabel system (av det jeg har klart å finne ut av) Mere om denne modifiseringen i slutten av denne tråden! Stort billigere tror jeg ikke man kan gjøre en slik automatisk sammenkobling av start- og forbruks- bank. Dessuten er alle komponentene enkle/tilgjengelige/billige å bytte ut om noe skulle ryke. Og så synes jeg det er litt greit å "vite hva som skjer"! Dette kan sikkert gjøres mere opptimalt og elegant!! Bjørn Redigert 3.Januar.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Komodo Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Jeg skjønner at du har brydd hjernen din ganske mye på dette! Forresten, veldig flotte skjemaer du har laget! Hvilket program har du brukt for å lage disse? Det som slår meg er at du har en total batterikapasitet på 690Ah + batteriet til generatoren. På forbrukssiden har du 210Ah. Føler du at det er tilstrekkelig? Har du tenkt på hvordan det ville fungert med 690Ah som en stor bank som forsyner alt? Du kunne koblet inn ladacene dine mot en prosplit fra Jørg og sikret lading på generatorbatteriet også. Dersom du hadde brukt et Optimabatteri eller tilsvarende på generatoren burde det funke greit til å starte hovedmotorene med i et nødsfall også. Dette hadde du fikset med en manuell servicebryter dersom det skulle være nødvendig. Da må du selvsagt også isolere hovedbanken under start. Jeg vet at mange er skeptiske på å bruke truster og vinsjer på forbruksbanken da det kan forstyrre navigasjonsinstrumentene, men jeg tror ikke det er noe problem når banken nærmer seg 1000Ah og batteriene er friske. Resultatet hadde vært et ennå mer ryddig el-opplegg og vesentlig mer batterikapasitet når du ligger i uthavn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Dette relé er beregnet for kortvarig (normal 5sec) 150A, Mateco. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 (redigert) Jeg skjønner at du har brydd hjernen din ganske mye på dette! Forresten, veldig flotte skjemaer du har laget! Hvilket program har du brukt for å lage disse? Programmet jeg bruker til å lage skjemaene er faktisk tegnefunksjonen i urgamle Lotus Wordpro! Det som slår meg er at du har en total batterikapasitet på 690Ah + batteriet til generatoren. På forbrukssiden har du 210Ah. Føler du at det er tilstrekkelig? Nei, dieselgenratorens 12V system er her helt adskilt fra det øvrige! Ser heller ingen grunn til å blande det inn i det øvrige av båtens system. Den har jo sitt eget start/lade/overvåkning som enda ikke har svikta en eneste gang! Om batteriet der skulle være flatt så låner jeg et fra Nav-Alarmsystemet. Når det gjelder kapasistetene så se på tegningen en gang til. Baughtruster batteriene er også en del av forbruksbanken, dvs. at når startbatteriene er adskillet (motorene ikke er i drift) så har jeg altså 468 Ah til rådighet (Da tar jeg ikke med kapasieteten fra Nav.Alarmbatteriene). Om nødvendig kan jeg kople den manuelle sammenkoblingen å øke fra startbatteriet med ytterligere 210 Ah til forbruk, men da er det en risk for å glemme bryteren med resultat at også startbanken tappes. Når motordrift er hele greia koblet sammen og både start- forbruk- og baugthruster- batteriene er tilgjengelig for felles strøm-belastning og ladning. (Dvs. 678 Ah totalkapasitet) Har du tenkt på hvordan det ville fungert med 690Ah som en stor bank som forsyner alt? Du kunne koblet inn ladacene dine mot en prosplit fra Jørg og sikret lading på generatorbatteriet også. Dersom du hadde brukt et Optimabatteri eller tilsvarende på generatoren burde det funke greit til å starte hovedmotorene med i et nødsfall også. Dette hadde du fikset med en manuell servicebryter dersom det skulle være nødvendig. Da må du selvsagt også isolere hovedbanken under start. Jeg vet at mange er skeptiske på å bruke truster og vinsjer på forbruksbanken da det kan forstyrre navigasjonsinstrumentene, men jeg tror ikke det er noe problem når banken nærmer seg 1000Ah og batteriene er friske. ............. Jeg har iallefall oppdaget at spenningen faller slik at jeg radaren og ekkolodd fallt ut. Nå er dette omkoblet til Nav-Alarm batteriene og spenningen er stabil. Har en 7hk baugsthruster som trekker mere enn hva de 2x70 Amps Valeo dynamoene klarer å kompensere for. I tillegg så kan det være at jeg benytter 1500W ankerwinch samtidig med med thrusteren og da blir det en del strømtrekk! Når det gjelder batteriene så er alle ny i fjor eller forfjor. Start og Forbruks batterier er identiske B.T. SMF batterier med CCA 830 hver. Baugthruster batteriene, også SMF, finner jeg ikke noe CCA verdi, men de var alle skifta sommeren 2010. Jeg er imidlertid ikke fornøyd med dioden som føder Nav-Alarm batteriene. Der har jeg et spenningstap på hele 0,6 V. Skulle hatt noe bedre der Som tåler 25 Amp og med minimalt spenningstap!! Bjørn Redigert 4.Januar.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 (redigert) Dette relé er beregnet for kortvarig (normal 5sec) 150A, Mateco. Akkurat dette var jeg usikker på da jeg handla dette releet! Men det har faktisk stått siden Juli i fjor og har fått kjørt på seg noen timer. I begynnelsen var jeg nede med en håndspåleggelse for å sjekke temperaturen med jevne mellomrom, men det er bare lunkent! Og det fungerer!! Nå er det jo påstemplet 80-150 Amp, og jeg ressonerer med at releet tåler konstant 80A mens kortvarig opptil 150 A?? Men er klar over at om kontaktflatene begynner å bli slitt, og der oppstår store strømmer som skal forflyttes, så kan det bli varmt. Men det vil vel også kunne oppstå på andre kontaktorer/releer?? Bjørn Redigert 4.Januar.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bøljan Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Imponerende el. opplegg du har i båten Mateco: Virkelig gjennomtenki også. En lærer så lenge en lever...som det står i avataren din Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.