JRK Startet 29.September.2004 Link til dette innlegget Startet 29.September.2004 Hei, Får bare 3300 av 3600 omdreinger på motoren. Regner med at jeg sender propellen til Winrace for justering. Men før jeg gjør dette, kan det være at motoren er feil innstilt på noen måte? Diselpumpe etc. På tomgang gjør motoren 3900 omdreininger og går ellers veldig fint. Har 8 mm diseltilførsel, kan det være snaut? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Sjekk om du får fullt pådrag først. Sitér dette innlegget Link to post
Thor_Wilthil Svart 29.September.2004 Link til dette innlegget Svart 29.September.2004 Mener en 40-maskin skal gjøre mer enn 3900 på full blås i fri, når 3600 skal være topp under belastning. Her bør du sjekke dieselpumpa og kanskje få den justert opp noe... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Hei Takk for tipsene. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Hei, En TMD40 maskin skal ved fullt pådrag havne på 4050 til 4100 rpm. under gange skal den helst etter vp spes. ligge på 3600 om propell er OK. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
REM Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Hei, Får bare 3300 av 3600 omdreinger på motoren. Det har alltid forundret meg at selv leverandører av store luksusbåter på død og liv alltid skal skjære til beinet. Det være seg kabeldimensjonering, slanger, rør og dimensjonering forøvrig. Allt synes I snaueste laget og blir klart for lite når men en gang skal utvide eller oppgradere. Dine dieselrør på 5/16 var vel kanskje OK når båten var ny. Etterhvert gror imidlertid rørene innvendig, ikke minst ved ventiler og ved bend/overganger. Dette resulterer I at systemet fort kan bli for trangt og man mister turtall eller hva verre er, motoren kan stoppe pga. tilstopping I rørene. Jeg har selv byttet alle dieselrør på min båt og gått opp fra 3/8 (9,5mm) til 12mm hele veien. Nå mener ikke jeg at det første du skal gjøre er å bytte ut alle rørene med 12mm for dermed å regne med at problemet er løst. Det kan det være menge årsaker til at man mister turtall på en gammel dieselmotor. Generell slitasje påvirker gjerne turtallet etter hvert som årene går. Ikke optimale skrog med groe og avflakket bunnstof gjør også sitt. Tette filtere er en gjenganger her på båtplassen og kan være vanskelig å detektere fordi problemene ikke skjer over natten, men gradvis og over tid. Man “venner” seg til det så og si. Det første jeg ville gjort var jeg deg var å sørge for å ha friske filtere. Husk også sila som sitter I fødepumpa di. Har du fortsatt for lavt belastningsturtall med fratrekk av groe og slim, småskader på propell osv. ville jeg gått mer alvorlig til verks så som dysesjekk, kompresjonssjekk, sjekk av turbotrykk, dieselpumpe osv. Med allt dette I orden ville jeg sørget for at rusingsturtallet ligger der det skal være, Med rusingsturtall på 4100RPM eller deromkring. (sjekk verkstedhåndboka) skal du da kunne oppnå dine 3600RPM på en frisk motor. Juster evt opp ved å trimme propellen. Når det gjelder dieselrøra dine som du mistenker å være for trange ville jeg skrudd av en ventil på fødesida og sjekket denne for groe innvendig. Med mye groe her ville jeg byttet alle rør og ventiler på fødesida samtidig som jeg ville gått opp en dimensjon til 10mm Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
JRK Svart 30.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Hei, Igjen takk for svar. Hva skulle en gjort uten denne siden. Burde kanskje ha formulert meg mer konkret en i første innlegg. Har selvbygd båt og turtallet har vært slik hele tiden, så det er ikke noe som har endret seg over tid. Tror rett å slett at båten er litt tyngre en det som ble oppgitt når jeg bestilte propellen. Har sjekket tomgangsturtallet på nytt og den gkør faktisk 4050 omdreininger på tomgang. Dysene er trykktestet/skiftet og jeg har aldri sett vann eller skitt i dieselfiltre eller i sil i matepumpen. Pumpen er plombert så det er det vel ingen grunn til å justere eller kan ting ha endret seg her? Tar gjerne mot flere tips. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Er litt uenig med deg rem. GM i USA regnet for noen år siden med at USD 1 i økte produksjonskostnader kunne slå ut med USD 25 i utsalgspris i ekstreme tilfeller. Men vanligvis med USD 5. Sånn sett er det forstålig at det er kuttet til minimum for å gjøre seg lekker for kunden? Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Er det en TMD40A? Ca 124 HK? Da skal den gjøre 3600 rpm. Har selv en slik motor, men den klarer heller ikke topp turtall etter at miljødieselen ble innført. Skal skifte dyser i vinter, men jeg tror ikke det har så stor betydning for turtallet. Det er viktigere at ingen fuelfiltere er tette, og at de har mange nok micron til å slippe igjenom nok diesel. Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.