Jump to content

Turtall og belastning TMD 40


JRK

Recommended Posts

Hei,

Får bare 3300 av 3600 omdreinger på motoren.

Regner med at jeg sender propellen til Winrace for justering.

Men før jeg gjør dette, kan det være at motoren er feil innstilt på noen måte? Diselpumpe etc.

På tomgang gjør motoren 3900 omdreininger og går ellers veldig fint. Har 8 mm diseltilførsel, kan det være snaut?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Får bare 3300 av 3600 omdreinger på motoren.

Det har alltid forundret meg at selv leverandører av store luksusbåter på død og liv alltid skal skjære til beinet. Det være seg kabeldimensjonering, slanger, rør og  dimensjonering forøvrig. Allt synes I snaueste laget og blir klart for lite når men en gang skal utvide eller oppgradere.

 

Dine dieselrør på 5/16 var vel kanskje OK når båten var ny. Etterhvert gror imidlertid rørene innvendig, ikke minst ved ventiler og ved bend/overganger. Dette resulterer I at systemet fort kan bli for trangt og man mister turtall eller hva verre er, motoren kan stoppe pga. tilstopping I rørene. Jeg har selv byttet alle dieselrør på min båt og gått opp fra 3/8 (9,5mm) til 12mm hele veien.

 

Nå mener ikke jeg at det første du skal gjøre er å bytte ut alle rørene med 12mm for dermed å regne med at problemet er løst. Det kan det være menge årsaker til at man mister turtall på en gammel dieselmotor. Generell slitasje påvirker gjerne turtallet etter hvert som årene går. Ikke optimale skrog med groe og avflakket bunnstof gjør også sitt. Tette filtere er en gjenganger her på båtplassen og kan være vanskelig å detektere fordi problemene ikke skjer over natten, men gradvis og over tid. Man “venner” seg til det så og si.

 

Det første jeg ville gjort var jeg deg var å sørge for å ha friske filtere. Husk også sila som sitter I fødepumpa di.  Har du fortsatt for lavt belastningsturtall med fratrekk av groe og slim, småskader på propell osv. ville jeg gått mer alvorlig til verks så som dysesjekk, kompresjonssjekk, sjekk av turbotrykk, dieselpumpe osv.  Med allt dette I orden ville jeg sørget for at rusingsturtallet ligger der det skal være, Med rusingsturtall på 4100RPM eller deromkring. (sjekk verkstedhåndboka) skal du da kunne oppnå dine 3600RPM på en frisk motor. Juster evt opp ved å trimme propellen.

 

Når det gjelder dieselrøra dine som du mistenker å være for trange ville jeg skrudd av en ventil på fødesida og sjekket denne for groe innvendig. Med mye groe her ville jeg byttet alle rør og ventiler på fødesida samtidig som jeg ville gått opp en dimensjon til 10mm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei,

Igjen takk for svar. Hva skulle en gjort uten denne siden.

Burde kanskje ha formulert meg mer konkret en i første innlegg. Har selvbygd båt og turtallet har vært slik hele tiden, så det er ikke noe som har endret seg over tid. Tror rett å slett at båten er litt tyngre en det som ble oppgitt når jeg bestilte propellen. Har sjekket tomgangsturtallet på nytt og den gkør faktisk 4050 omdreininger på tomgang. Dysene er trykktestet/skiftet og jeg har aldri sett vann eller skitt i dieselfiltre eller i sil i matepumpen.

 

Pumpen er plombert så det er det vel ingen grunn til å justere eller kan ting ha endret seg her?

 

Tar gjerne mot flere tips.

Link to post
Share on other sites

Er det en TMD40A? Ca 124 HK? Da skal den gjøre 3600 rpm. Har selv en slik motor, men den klarer heller ikke topp turtall etter at miljødieselen ble innført. Skal skifte dyser i vinter, men jeg tror ikke det har så stor betydning for turtallet. Det er viktigere at ingen fuelfiltere er tette, og at de har mange nok micron til å slippe igjenom nok diesel.

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...