Jump to content

Sekstant - hvor kan man kjøpe det?


espeno

Recommended Posts

Jeg har lyst til å lære meg å bruke en sekstant og å kjøpe en ikke så veldig dyr en. Men det ser ikke ut til at de norske båt-utstyrfirmaene jeg har sjekket på nettet selger slikt lener, annet enn som ikke-funksjonelle replika. Er det noen som vet om firma i Norge som fortsatt selger sekstanter, eller bør jeg sjekke danmark eller Storbrittania?

 

Espen

Espen

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å lære meg å bruke en sekstant og å kjøpe en ikke så veldig dyr en. Men det ser ikke ut til at de norske båt-utstyrfirmaene jeg har sjekket på nettet selger slikt lener, annet enn som ikke-funksjonelle replika. Er det noen som vet om firma i Norge som fortsatt selger sekstanter, eller bør jeg sjekke danmark eller Storbrittania?

 

Espen

 

Her får du kjøpt sekstant og annet navigasjonsutstyr. Nautisk

Link to post
Share on other sites

 

Hei Espen,

 

Jeg har surfet litt rundt på jakt etter sekstanter som kunne brukes i forbindelse med kurs i astronomisk navigasjon. Da fant jeg til min store overraskelse et tysk firma som leverer "byggesett". Selve rammeverket skal ifølge beskrivelsen være laget av en slags kartong. Så vidt jeg husker var prisen i størrelsesorden 30 Euro.

 

Disse vil selvfølgelig ikke være så nøyaktige som en ekte Plath eller hva man vil sammenligne med. Men der var linker til flere artikler i fagpressen hvor sekstantene var testet og sammenlignet med "ordentlige"  -  og resultatene var forbløffende gode.

 

Sannsynligvis har jeg lagret linken på hjemme-PC'en, så jeg kan eventuelt komme med en URL i kveld.

 

En annen kilde som kan anbefales er www.ebay.de  For på denne tyske siden er alltid et stort utvalg i sekstanter og selv om mange er replikas som selges for 10-20-30 Euro, så er der også jevnlig sertifiserte sekstanter til et par hundre euro.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt sextanten til GeirKS.  :headbang:

Hvilken lærebok anbefales?

Gratulerer Lasse,

 

Du kan eventuelt begynne her: http://www.wolflarsen.com/nor/works.html

 

Her er forresten de artiklene jeg nevnte tidligere:

 

http://www.astromedia.de/shop/texte/BobbySchenk.htm

 

http://www.astromedia.de/shop/texte/Karton...ant_Madeira.htm

 

Lykke til med din astronomiske navigasjon  :wink:  (Fikk du også med en kunstig horisont, slik at du kan sitte hjemme i godstolen og praktisere?)

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Selv kjøpte jeg en sekstant i plast gjennom en annonse i et engelsk båtblad for

en del år siden.  Kostet ca. 300kr.

 

Artig å ha, selv om den ikke har blitt brukt så mye.  En har jo GPS, og allting

er så lettvindt.  Men det var veldig artig å finne posisjonen til hytta med rimelig

nøyaktighet vha ei bøtte vann, klokke, noen tabeller og litt regning.

 

Sekstanten kan forresten brukes til mye annet også.  Den måler jo vinkler,

så den kan gi avstanden ganske nøyaktig når en kjenner høyden på ting.

 

Jeg var med på "The Shetland Race" noen år, og da brukte jeg sekstanten mye

til å måle høyden på masta til båter som lå foran og bak oss.  Skipperen ville jo

gjerne vite vår fart i forhold til de andre.  Dette var ganske effektivt, og når vi

visste hvilken båt det var og kunne anslå mastehøyden,  fikk vi også et

brukbart mål for den absolutte avstanden.

 

Ellers er det litt vanskelig å bruke en sekstant i en liten båt som beveger seg

en del.  Det krever mye trening!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...