Bitteliten Startet 24.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2010 (redigert) På en Hr 31 med VP seildrev. 1999 modell. 3 blads VP foldepropell. Horisontalt (dvs ut og inn) er det en liten slark på propellen - kanskje et par mm. Er dette normalt? om ikke - hva kan det skyldes= Redigert 24.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Forstår jeg deg rett i at det er bosset som beveger seg noen mm ut/inn på akslingen? I så fall kan det være at akslingen ikke har gjenger langt nok innover: Låsemutteren er dratt til så langt den kan gå på gjengene, men den klemmer fortsatt ikke på bosset. Den enkleste løsningen er å legge under en skive eller to... Har opplevd dette på Volvo 3-blads foldepropell. Kjørte med det en hel sesong og reagerte på en underlig lyd hver gang jeg vekslet fra forover til akterover for motor. Tror ikke jeg skadet noe, men det er vel ikke bra i lengden om bosset beveger seg langs kilen... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Takk Jeg har ikke sett eller kjent dette selv - var bare pappa som forklarte det for meg i dag. Og jeg forstår det slik du skriver. Og skivene - skal de da legges mellom låsemutter og propellen - eller skal de tres på før propellen på akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Akslingen er vel gjerne kon. Når du strammer låsemuttern glir bosset innover til det sitter teit. Dermed er det er ingen flate å legge skivene an mot foran bosset. Under låsemuttern derimot... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Det er snakk om seildrev, da er ikke akslingen kon. Usikker på hvor mye klaring det bør være, tror det er vanlig at disse har en viss klaring langs akselen. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Jeg kjenner ikke til VP propell, men ved montasje av Gori foldepropell på samme drev skal det ikke teites. Mutteren skal trekkes til for hånd. Da blir det noen millimeter slark for å få låsesplinten til å treffe hull i mutter og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 (redigert) det er ikke låsesplint - det er et låseblekk på denne propellen Jeg snakket med Lasa i Son. De mente at den store mutteren som holder propellen kan slipes litt ned og at det vil løse problemet - noen som har erfaring med det? Drevet er S120 Redigert 25.Oktober.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.