Jump to content

Typiske personskader en kan pådra seg ved seiling?

Atrox

Recommended Posts

To av to mulige ganger på visning av båt i fjor så la jeg merke til at selger manglet en finger. Hadde ikke noe lyst å spørre om årsak, men gjorde meg selvfølgelig noen tanker om hvordan dette hadde skjedd (les: winsj).

Er det spesielle feller en skal passe seg for når en seiler? Annet enn den obligatoriske bommen godt plassert midt i pannebrasken?? :)

Tja, løpsk tauverk skal man ikke kimse av. Kan dra deg over bord, gi klemskader og brannskader. Derav skal man respektere når noen sier "slipp tauet!" Da bør du slippe! Helt!

Andre skader er vel at man lett kan gå på trynet når man går ned under dekk. Noen slike trapper er direkte livsfarlige synes jeg.

Ellers er det vel ikke så veldig mye farlig, bortsett fra regattakollisjoner i kampens hete. Seiling er vel ikke spesielt farlig sport synes jeg, men alt kan jo skje langt ute på havet da.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Skallebank er ganske utbredt, det kommer ofte ikke før dagen etter. :cheers_wine:

Ellers er jeg enig i at leideren ned i båten er ofte glatt (har satt på ekstra skli sikring), løse blafrende seil/skjøter skal man ha respekt for.

I regattasammenheng er det ganske utsatt på fordekket. Spesielt for båter med dip jib av spinnaker!

Jeg kan ikke huske å ha møtt seilere som mangler fingre, så så veldig utbredt er det nok ikke.

Ribbensbrudd har jeg møtt flere som har opplevet, mens stukede tær er noe av det jeg opplever oftest. Det er mye å sparke borti på et dekk og når jeg stort sett seiler barbent, har jeg kun meg selv å takke :-/

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Bommen er jo en faremoment. Husket at den traff datteren min - ikke ved jibbing men ved å uforsiktig sjøte ut.

Ellers er enig med Sam. MOB er en mareritt for enhver skipper - spesiellt om natta eller i åpent hav. Kuttskader enten med kniv eller andre skarpe gjenstander er vel ganske utbredt. Klemskader i luker etc er heller ikke uvanlig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

to andre skader som kan skje:

1. hodeskade ved uoppmerksomhet ved jibb/slag. Jeg kjenner til et tilfelle der en døde av det.

2. Knekt underarm ved tilsvarende hendelse - storseilskjøtet kommer farende - men hiver opp en arm for å beskytte seg. Kjenner et tilfelle der også.

Ellers er vel seiling omtrent like farlig som alt annet vi driver med. Men sannsynligheten er mye mindre om man starter litt forsiktig og alltid har på seg redningsvest.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Løse gjenstander, som ikke er lagt tilbake på sin faste plass nede i skuta kan fort medføre til personskade, når disse bestemmer seg for å ta luftveien. Kokkens plass ved komfyren med fare for forbrenning når skuta tar overhall. Frivakta som ruller ut av køya og brekker noen bein fordi en glemmer å feste slingrekanten i køya. På seilbåt bruker en konsekvent sele når en er på dekk og når en står foran benken i byssa. Da kan en nedprioritere frykten for MOB. Småbarn sikres på best mulig måte slik at disse har det behagelig ombord uten å ta skade på seg selv. Løse taukveiler som bare ligger der i påvente av å bli brukt er en fare for bein og armer. Fingrer i winsjen er ikke noen god opplevelse, men det er større sjanse for at disse blir kuttet av når en bruker sirkelsag. Hodeskader ved skallebank i bjelker under lave dekk er også en risiko når det blir hektisk ombord, men en lærer fort å unngå disse slik tærne lærer å unngå å treffe punkter ombord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Tja, siden jeg stort sett bruker hansker når jeg seiler så unngår jeg som oftest brannsårene men enkelte blodblemmer blir det selv om jeg er rimelig kjapp med å trekke til meg fingrene når det klyper. Skal være ærlig å si at jeg har vurdert sele opptil flere ganger, men må ærlig innrømme at jeg ikke bruker det pr. i dag.

Så utover enkelte blåmerker her og der er det vel det å bli solbrent som er den største faren for min del, hehe... :thumbsup:

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Jeg vil helst ikke finne ut hvor glad kona mi egentlig er i meg, så jeg prioriterer sele fremfor vest. Har forøvrig begge deler, men sele er det viktigste.

Ellers har jeg vel knekt et ribbein på fordekket i urolig sjø når jeg traff masta og en finger ble knekt når jeg snublet i skjøtet på vei inn til brygga. Sånn går det når jeg absolutt skulle seile helt inn og ikke gadd å starte motor og var alene i båten. :headbang: .

En bekjent fikk tommelen avrevet for ca. 1 måned siden. Bandt et pålestikk. En av mannskapet sparket borti gass/gear hendel. Krefter i en 47 fots First.

Tommel på IS og sydd på igjen. Ser faktisk ut til å gå bra. Har vært fin fremgang.

Ikke akkurat seilrelatert skade dette, men kunne også skjedd på winchen.

Vi sees!

Som nevnt tidligere er vell tær, ribben, tenner og kutt-skader det som skjer oftest.

Går vell ikke en sommer uten at en har sparket borti noe av metall med en tå eller to.

Ellers ribben og tenner/fjes utsatt hvis man jobber på fordekket i mye vær, skyller en bølge over deg å kaster deg litt rundt ryker et eller annet. Fordelen med at man tar et ribben er at det gror, det gjør ikke rekkestøtter...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...