Jump to content

Glomex antenner til Riks TV

JRK

Recommended Posts

Hei,

Vurderer å skifte TV antenne. Har i dag en Triax ufo som fungerer relativt greit. Ser at Glomex har en liten til rundt 1000 lappen med 25 cm diameter og en litt større med til kr.1600, med 37 cm diameter:

http://seatronic.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=tv+antenne

Det står videre å lese at disse fikk 3. og 2. plass i en test utført av Seilmagasinet i 2008.

Er det noen som kjenner til denne testen. Var denne myntet spesielt på Riks TV?

Utfra frekvensområdet (bølgelenden) for rikstv, er det noen grunn til at den større diameteren burde gi bedre signal?

Det er endel havner som ligger "dårlig til" for mottak av RiksTV signal. Fjell og åser rundt, langt unna sendere ++.

Jeg monterte den lille, (25cm) runde Glomex antennen og ble ikke fornøyd. (Der det var gode signaler hadde vi dog perfekt mottak). Byttet til den store (37cm), og da ble mottaksforholdene vesentlig bedre.

Så mitt råd er; gå for den store.

Redigert av Bonus (see edit history)

Jeg kjøpte også den store i sommer, uten å få inn Riks-Tv annet enn ved de mest perfekte mottakerforhold. Men... så byttet jeg fra Sagem til Grundigdekoder og etter det har jeg hatt tilnærmet perfekte forhold hele høsten.

Men tilbake til Glomexen, det står vel noe i testen om at den store er anbefalt på motorbåter siden de ikke får antennen så høyt om som seilbåter?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Vi har den større Glomexen. Er vel ikke alltid vi får inn signaler - men stort sett fungerer den bra. Det er visse havner vi er hvor det er fjell omtrent på alle kanter (feks Hunnebostrand). Hvor mye signaler man får inn vil jeg tro avhenger av monteringshøyden for antennen også. Vår står ca 5 meter over vannet. Jeg efarer at vi får inn RiksTV ganske langt ned i Sverige

Skal man være garantert TV alltid må man nok på en sånn dome løsning for satelitt tror jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Litt på siden men alikevell.

Har en Glomex antenne, med glimrende TV forhold her i Sandefjord.

Erfarte at TV2 kanalene (kun de kanalene)hakket når jeg hadde på routeren til ICE. Slo av forsterkeren til TV antennen og alt ble så meget bedre.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er det noen som har greie på det med bølgelengde og frekvens? Inbiller meg at frekvensen riksTV sender på ligger langt oppe i UHF båndet. Er det da egentlig noe vits i ha større antenne enn den minste? Kanskje Trudelutt har noe faglig kunnskap her?

Hei.

Jeg hadde lenge hatt liggende og slenge min første rundtmottakende TV-antenne av merke Triax (ny ca.-93) etter at jeg kjøpte ny Glomex antenne (den minste). Glomex'n er noe bedre enn den gamle Triax'n. Men så tok nysgjerrigheten overhånd, og i og med at jeg aldri ville komme til å bruke den gamle antennen, åpnet jeg den for å se hva som var inni.

Først var det ikke mye å se da antennen var fylt med stivt formskum, men etter litt plukking kom

"herligheten" frem. Og det var ikke særlig avansert. Utrolig at antennen har funket så bra som den har.

Selve antennen var kun en foldet sirkelformet dipol, og så satt det en boks med en forsterker inni!

Og en slik forsterker trenger ikke å være særlig avansert. Se det siste bildet over en forsterker

med en transistor som jeg har konstruert selv og bruker på en Yagii antenne.

Lurer på hva som er inni nyere antenner av "UFO" type til en båtlapp og to, det er vel ikke noe annet skulle jeg tro? Skulle vært artig å åpnet både den lille og den noe større Glomex UFO antennen. Men uansett, ut fra brukernes erfaring er vel den største Glomex-antennen mer følsom enn den lille, uavhengig av hvordan innmaten måtte være i de to antennene. Og slik brukererfaring er vel mer nyttig enn all verdens teori.

En slik antenne med en foldet dipol blir ganske bredbåndet når dipolen er sirkelformet slik at den dekker hele frekvensområdet det sendes i ved digital-TV. Men den har null forsterkning. Forsterkningen blir i selve boksen med forsterker (i antennen eller inne ved TV'n).

Så, der Glomex-antennen min ikke strekker til, finner jeg frem en Yagii antenne med både reflektor og direktorer (slik antenne en ser på hustakene med mange pinner på). Er det mange nok "pinner" på en slik antenne, får den en ganske bra forsterkning. Men minuset er at den må rettes mot senderen, og er dermed lite egnet når en ligger på svai.

Når det gjelder hvilke frekvenser som brukes til digital-TV, er området 170 Mhz til 900 Mhz som JRK oppga feil. Aktuelt område er i UHF området og er for K21 til K68 470MHz - 854MHz.

Lars H.

ufo_out.jpg

ufo_inn.jpg

bfr96.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...