Jump to content

manipulere overvåkningen av lanternene?

Ytterstad

Recommended Posts

Ombord i båten er jeg plaget med at mine gode gamle glødetråd pære i lanternene har kort levetid pga vibrasjon og varme, og ønsker derfor å bytte ut med nye lanterner med LED som forhåpentligvis gir lengre levetid. Det er ikke de store jobben eller utgiftene å skifte en pære, men båten blir brukt i næring hele året og i all slags vær så det er viktig at lanternene mine fungerer til en hver tid!

"problemet" jeg har ombord er at det er overvåkning i panelet hvor jeg styrer lanternene så det er ikke mulig å bare skifte lanterne uten at jeg får alarm. Det er jo noen år siden jeg hadde elektro på skolen men kan jeg ikke koble en motstand parallelt med lanternen for å lure panelet?

Det er et Solhaug Skipselektro panel.

Den trenger vel ikke tåle så stor effekt når den er paralellkoblet.

Den må vel ha akkurat nødvendig effekt til at alarmen ikke går på. Men dersom du lurer panelet på denne måten har du kanskje ikke lenger noen overvåking av lanternene? Muligens trenger du ikke overvåke LEDene?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Den må vel ha akkurat nødvendig effekt til at alarmen ikke går på. Men dersom du lurer panelet på denne måten har du kanskje ikke lenger noen overvåking av lanternene? Muligens trenger du ikke overvåke LEDene?

at det ikke er overvåkning på lanternene er noe jeg kan leve med. forhåpentligvis levetiden mye lengre på LEDen..

I så fall er vel det letteste å koble ut alarmpanelet?

det er en mulighet, men ønsker ikke å "ødelegge" panalet. hvis jeg husker rett er sirenen loddet fast i printkortet inne i panalet.

Vi har vel alle fått med oss at glødepærene er på vei å fases ut. Men stiller meg tvilende og spørrende om dette også gjelder "spesialpærer" som brukes til slike ting. Selv ombord her på nybygg fra 2007 er det lanterner med alminnelige glødepærer og bay sokkel. Tipper slike pærer og andre spesialpærer vil fortsatt bli produsert, iallefall inntil gode og velutviklede erstattninger er tilgjengelig og godt utprøvd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...