Guest Oyvind B. Startet 29.September.2004 Del på Facebook Startet 29.September.2004 Hei noen som har greie på Volvo Penta diesel! Jeg har en motor installasjon på 2 x kad 42. Motorene er fra 1996. I sommer begynte den ene av motorene å går varm når jeg presser den. Dette starter ved ca 3300 omdr., da går alarmen ved rett under 100 grader. Jeg har sjekket sjøvannsfilter, impeller, termostater og saltvannsinntak, og disse tingene er iorden. Er det noen som vet hva annet dette kan være? Den andre motoren lekker også litt olje fra kompressoren. Det ser ut til at det er en pakning som er i ferd med å gå. Noen som vet hvor omfattende det er å skifte den ? Hilsen Øyvind Bjørnelykke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Sannsynligvis har du en varmeveksler som begynner å gå tett. Du bør plukke opp og rense v.veksler, ladeluftkjøler etc. Kjenner ikke til hvor mye jobb det er å bytte tetninger i kompressor. Men begynner tetninger å gå rundt roterernde akslinger, er ofte også lagrene på vei ut. Veil anta at dette er noe du bør gjøre noe med i løpet av vinteren. Hvis dette er en av de motorene som har anoder, er det mye mulig at du vil finne en del "anodegraut" på nevnte plasser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hanto Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Hei! ville bare nevne at "anodegrauten" unngår du i framtiden ved å skifte anodene hvert år, eller demontere allt av anoder. (sistnevnte anbefales ikke). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Oyvind B. Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Hei og takk for svar! Da spør jeg sikkert litt dumt, men hvor finner jeg varmevekseleren? Anodene sitter på drevet, og de skiftet jeg ifjor. Hilsen Øyvind Bjørnelykke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thor_Wilthil Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Om du følger slangen fra saltvannsinntaket kommer du til varmeveksleren-en boks med en slange inn- og en ut til ekshaustbendet. Når det gjelder anoder, mener jeg at disse volvoene også har anoder på motorblokka- som også må skiftes... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Oyvind B. Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Hei igjen! Fint, da skal jeg krabbe ned i motorrommet imorgen å finne varmevekseleren og se om jeg synes det ser "greit" ut å skru den fra hverandre. Er det anoder innvendig på motorblokken, - hvordan kan de eventuelt gjøre at motoren ikke får nok kjøling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Er det anoder innvendig på motorblokken, - hvordan kan de eventuelt gjøre at motoren ikke får nok kjøling? Anodene er festet på en spesiell bolt som skrus inn i motorens saltvannskrets, gjerne i et slags t-rør. (vet ikke om det slik på VP). Problemet er at store klumper kan falle av anoden og dermed bidra til å redusere vanngjennomstrømningen. Dermed mindre kjøling av ferskvannskretsen på motoren og med forhøyet temperatur som mulig konsekvens. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein H Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Hei, Er det ikke litt lettvint å si at dette er varmeveksler problemer ? Det kan like gjerne være eksosbendet som har "grodd igjen", og jeg ville faktisk ha sjekket dette før jeg gikk løs på varmeveksler !! Dette skyldes sikkert innsnevring i sjøvannskretsen, og det er mange plasser det kan tette seg... Send meg en IM med din e-mail adresse, så skal jeg maile deg en fil med forklaring. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post Share on other sites More sharing options...
kes Svart 30.September.2004 Del på Facebook Svart 30.September.2004 Se på Drevia.se. Der er det tegning og beskrivelse av motoren med påhengte komponenter. I tillegg er det flere kortfattede beskrivelser om hvordan en del ting gjøres på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Oyvind B. Svart 1.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2004 Tusen takk for mange svar. da har jeg fått mange gode tips, så håper jeg at jeg finner ut av dette i høst! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OEJP Svart 25.Januar.2017 Del på Facebook Svart 25.Januar.2017 sjekk vannslangen som går fra inntaket på aggregatet og frem til pumpa..har vært borti at skjell har kommet i slangen og vokst til inne i slangen... og dermed redusert vanngjennomstrømminga... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EvenLeonhardsen Svart 25.Januar.2017 Del på Facebook Svart 25.Januar.2017 hehehe rå oppdatering :P nesten 13 år etterpå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Svart 25.Januar.2017 Del på Facebook Svart 25.Januar.2017 Ser at gamlegutta var inne her for 13 år siden og gav av sin viten - også i ungdomsårene.D: Ellers er det en påminnelse til oss alle å avslutte en streng med å fortelle hvordan det endte!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pAndahug Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Bumper denne da jeg sliter med samme problem. Hva er det første jeg bør sjekke? Jeg har ikke sjekket noe enda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tedd Svart 8.Juni.2021 Del på Facebook Svart 8.Juni.2021 Det første er filteret hvis du har sjøvannsfilter. neste er impeller på sjøvanspumpen. Hvis dette kom over natten eller om det kom over tid har litt å si hvordan det er greiest og gripe saken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pAndahug Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 (redigert) 13 hours ago, tedd said: Det første er filteret hvis du har sjøvannsfilter. neste er impeller på sjøvanspumpen. Hvis dette kom over natten eller om det kom over tid har litt å si hvordan det er greiest og gripe saken Jeg har ikke brukt båten veldig veldig mye, så det er litt vanskelig å si. Vil tro det skjedde etter sjøsetting i år, for har ikke merket det tidligere. Om det har noe å si skjer det kun med 1 av 2 motorer. (2stk KAD42) Motor går ikke varm før jeg jeg nærmer meg full gass i en liten periode. Når jeg marsjer holder den seg stabilt på 80 grader. Virker som om alarmen går på rundt 90. Jeg har aldri gjort dette før. Er det bare å løfte opp sjøvannsfilteret også rense dette? Ved bytte av impeller er det bare å skru opp sjøvannsfilter, så huset impeller sitter i tømmer seg, og sette inn ny? Ref denne videoen til kad32: Redigert 9.Juni.2021 av pAndahug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tedd Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 ja den videoen viser jo detaljert nok. husk og stenge sjøvann inn til pumpen hvis pumpen ligger lavere enn havflaten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pAndahug Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 1 minute ago, tedd said: ja den videoen viser jo detaljert nok. husk og stenge sjøvann inn til pumpen hvis pumpen ligger lavere enn havflaten. Hvor sitter dette på KAD42? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Vanligvis er det ikke stengeventil på sjøvannsinntaket på disse motorene. Om det er ettermontert finner du den et sted langs slangen mellom transom og sjøvannspumpa. Du kan løsne slangen fra sjøvamnspumpa og løfte enden slik at den er over vannivået. Eller aller helst sette inn en plugg og sikre med slangeklemme. Da jeg hadde båt med drev smidde jeg til en plugg til dette formålet. Forresten, du har sjekket kjøleveskenivået? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
pAndahug Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 16 hours ago, Brigg said: Vanligvis er det ikke stengeventil på sjøvannsinntaket på disse motorene. Om det er ettermontert finner du den et sted langs slangen mellom transom og sjøvannspumpa. Du kan løsne slangen fra sjøvamnspumpa og løfte enden slik at den er over vannivået. Eller aller helst sette inn en plugg og sikre med slangeklemme. Da jeg hadde båt med drev smidde jeg til en plugg til dette formålet. Forresten, du har sjekket kjøleveskenivået? Hei, Jeg har sjekket kjølevæskenivået, og har fylt på - men de gangene det har blitt varmt har dette bare endt ut i motorrommet. Motorene sitter med en OK høyde, så hvis disse er over vannlinjen, så skal jeg bare kunne åpne opp her, og sjekke filteret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Sjøvannsfilteret står vel etter sjøvannspumpen? I så fall vil det uansett ikke komme vann om du åpner filteret. Men om sjøvannspumpa skal åpnes for inspeksjon/bytte av impeller er det risiko for at det kan komme inn vann dersom motoren står tilstrekkelig lavt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.