Jump to content

Impellerbytte Yanmar 4LHA-HTP


niasjan

Recommended Posts

Nå tror jeg ikke du trenger å skifte impeller enda på en 2006 4LHA hvis du har sjøvannsfilter montert.

Hvor mange timer er den gått ?

Det enkleste på de fleste Yanmar er å skru ut hele sjøvannspumpa, da kan du i ro og mak skifte impeller.

Jeg hadde ute sjøvannspumpa på min 6LY2 i vår for å skifte skruene til impellerlokket til syrefaste skruer.

Impeller ble IKKE byttet,så ut som ny, impeller er bare 750timer og 7 år gammel, så den skal få noen hundre timer til.

 

 

Link to post

Yanmar impellerene/ pumpene som er laget av Yanmar selv er utrolig gode og holder i mange år. Mange er like fine og myke etter 10 år.

På nyere motorer med Johnson Pump/ inpeller må man nok belage seg på hyppigere bytte. Disse har ofte en anbefalt skiftintervall ( på andre motormerker som bruker disse) på typisk 2 år og har dårligere legering i gummien.

Link to post
  • 4 år senere...

Løfter denne tråden,

 

Har en 4LHA-STP, har fått av impellerlokket, men det er trangt som fy der nede, får såvidt inn en hånd for å jobbe med.

Er det enklest å ta ut hele sjøvannspumpa? Mener jeg har lest at det er to skruer, noen som kan fortelle meg hvor de sitter?

Selvfølgelig også vanskelig å se noe, bruker speil..

Pumpa er en Johnson.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Skiftet impeller på min 4LHA-STP (10 år) før turen nordover i fjor sommer. Viknes sin eminente servicesjef tok jobben og han skrudde galant av hele sjøvanspumpa og tok den med seg på verkstedet. Det kan jeg godt forstå, for det var ikke helt enkelt å få på plass den nye impelleren.

Link to post

Det letteste er å ta av hele impellerpumpen, den er festet med to bolter og to pleier å bruke en leddnøkkel 12mm. I tillegg er det to slanger som må tas av pumpen viktig å se at de kommer skikkelig på plass igjen etterpå. Når du drar av pumpen kan det være at du må turne litt på motoren samtidig for å få tannhjulet løst. Samme prosedyre når du monterer igjen for å få pumpen til å entre.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post

Da er det ordnet her, det var 4skruer festet i forkant av motor, måtte av med dynamoen for å komme til. Skifter da reima i samme slengen :)

Kjempe service fra Yanmar, fikk tegning av motoren tilsendt med festebrakettet merket av på tegningen.

Veldig greit å stå i garasjen hjemme å skifte impelleren og skruene, får da også kontrollert at O-ringen ligger korrekt.

Ble anbefalt å kaste papirpakningen som medfulgte og bruke O-ringen som stod i på nytt, bare smøre å sjekke den, dette av en båtmekaniker.

 

Var ikke nødvendig å turne på motoren.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...