niasjan Startet 25.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2010 Hei. Er det noen som kan forklare meg hvordan man lettest kan skifte impreller på en Yanmar 4LHA-HTP. Tror det er en 2006 model. Har ikke skiftet impreller ennå da det ser håpløst ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Nå tror jeg ikke du trenger å skifte impeller enda på en 2006 4LHA hvis du har sjøvannsfilter montert. Hvor mange timer er den gått ? Det enkleste på de fleste Yanmar er å skru ut hele sjøvannspumpa, da kan du i ro og mak skifte impeller. Jeg hadde ute sjøvannspumpa på min 6LY2 i vår for å skifte skruene til impellerlokket til syrefaste skruer. Impeller ble IKKE byttet,så ut som ny, impeller er bare 750timer og 7 år gammel, så den skal få noen hundre timer til. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 25.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2010 Ja. de pleier å holde mye lenger enn man tror. På min Yanmar 4LH DTE fra 1993 ble impeller skiftet for første gang for to år siden. Da hadde den gått ca 1500 timer. Men den som ble satt inn da stoler jeg ikke på at vil holde like lenge. Tror ikke den var original og vil sjekke den av og til. Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Hei. Takker for svar. Motoren min har gått ca. 650 timer så jeg kan sikkert mruke imprelleren 2 år til. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Yanmar impellerene/ pumpene som er laget av Yanmar selv er utrolig gode og holder i mange år. Mange er like fine og myke etter 10 år. På nyere motorer med Johnson Pump/ inpeller må man nok belage seg på hyppigere bytte. Disse har ofte en anbefalt skiftintervall ( på andre motormerker som bruker disse) på typisk 2 år og har dårligere legering i gummien. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Løfter denne tråden, Har en 4LHA-STP, har fått av impellerlokket, men det er trangt som fy der nede, får såvidt inn en hånd for å jobbe med. Er det enklest å ta ut hele sjøvannspumpa? Mener jeg har lest at det er to skruer, noen som kan fortelle meg hvor de sitter? Selvfølgelig også vanskelig å se noe, bruker speil.. Pumpa er en Johnson. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Rubben Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Skiftet impeller på min 4LHA-STP (10 år) før turen nordover i fjor sommer. Viknes sin eminente servicesjef tok jobben og han skrudde galant av hele sjøvanspumpa og tok den med seg på verkstedet. Det kan jeg godt forstå, for det var ikke helt enkelt å få på plass den nye impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Evenb Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Det letteste er å ta av hele impellerpumpen, den er festet med to bolter og to pleier å bruke en leddnøkkel 12mm. I tillegg er det to slanger som må tas av pumpen viktig å se at de kommer skikkelig på plass igjen etterpå. Når du drar av pumpen kan det være at du må turne litt på motoren samtidig for å få tannhjulet løst. Samme prosedyre når du monterer igjen for å få pumpen til å entre. Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
blue moon Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Da er det ordnet her, det var 4skruer festet i forkant av motor, måtte av med dynamoen for å komme til. Skifter da reima i samme slengen :) Kjempe service fra Yanmar, fikk tegning av motoren tilsendt med festebrakettet merket av på tegningen. Veldig greit å stå i garasjen hjemme å skifte impelleren og skruene, får da også kontrollert at O-ringen ligger korrekt. Ble anbefalt å kaste papirpakningen som medfulgte og bruke O-ringen som stod i på nytt, bare smøre å sjekke den, dette av en båtmekaniker. Var ikke nødvendig å turne på motoren. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Worry II Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Jeg bytta min på den tungvinte måten. Gikk greit det også, men trangt. Men fint om du kan legge ut bilde av tegningen, Koland. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 (redigert) For arkivet. Her ses skruene til impellerhuset (det er 4 stk) Her av pumpehuset også, Takk Kenneth ! Redigert 8.Mai.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Flott du fikk lagt det ut Stig, er det helt likt hos deg? Godt jobba om du fikk det til på plass.. :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Worry II Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 (redigert) Jada. Et speil og skikkelig verktøy, så er jobben grei. 6 skruer i lokket på min, 4 på din: Redigert 8.Mai.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 6skruer på min og, tydeligvis litt forskjell fra bildet :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.