Jump to content

Førstehjelpsslukking av båt i hage.

Polarn

Recommended Posts

Pokker ass, nå har jeg fått litt av hvert på hjernen. Om min båt som står i hagen skulle begynne å brenne mens jeg er hjemme så trenger jeg kjapp tilgang til et slukkemiddel. Båten står jo hjemme på vinteren så vann er utelukket. Ringte et firma som selger apparater og de sier at jeg kan montere et brannapparat med pulver nær båten ute i det fri. Dette fryser ikke før - 30 grader. Så ser jeg videre på hjemme siden demes at CO2 ikke fryser føre -78 grader. Skum vil jeg ikke ha da det tar så lang tid å slukke brannen. Man får skumapparater som har frostvæske i seg i de frøs ved - 20 grader. Men hvilke av disse burde jeg velge, CO2 eller pulver. Monteringen må skje på utsiden av båten selvsagt da jeg ikke ville komme til det som står i båten ved en brann. CO2 må man vel rettes mot flammen mens pulver kan man være litt mere skjødesløs med. Pulver varer ca 1 minutt før det er tomt (6KG) CO2 noe lenger.

Fordelen med skum er at når brannen først er slukket så blusser den ikke opp igjen da skumet lager en hinne over antennelses kilden.

CO2 og pulver har ikke denne egenskapen ved f.eks dieselbrann.

SÅ, hva ska`n velge?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Hvis båten din tar fyr og du skal berge huset ditt trenger mye mer enn et 6 kg pulver apparat... Skal du berge huset trenger du minimum 2" vannslange. Med mindre du skal sitte i båten å vente på at det tar fyr vil et 6kg apparat være like effektivt som å tisse på båten.

Med en håndapparat må du værer innen 1-1,5 meter fra brannen for at du skal få gjort noe, altså du må være ombord i båten. Og du må være tidlig ute regner med det er plastbåt det er snakk om og har du ikke begynt slukking innen 5-10 min fra det begynner å brenne utsetter du deg for stor risiko ved å krabbe opp i en båt med et håndapparat.

@Halcyon, med pulver kan du stå opp mot 5 meter i fra så det er nok CO2 du tenker på da. Ang vannslange så har jeg min hageslange montert rett ved båten. Denne kjører jeg trykkluft igjennom før frosten setter inn slik at jeg slipper å ta inn slangen. På den måten kan jeg enkelt sette på krana og bruke vann vinterstid dersom det skulle være nødvendig. Vet ikke om slangen tåler kulda da men :eek: Burde kanskje få et montert under vasken på kjøkkenet som også når ut til båten.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jo absolutt mer krutt i en ordentlig brannslange, men nå er vel vannmengden inn til hus forhåndsregulert til et hvist trykk, stemmer ikke det? Så må jeg korrigere meg selv på varigheten av et 6 kg pulverapparat.Det varer om lag 15-20 sek. Det beste med vann er at det er evig slukkemiddel. 12 kg apparat burde kanskje gjøre jobben. Man skal jo ikke risikere liv og helse, men dersom det er mulig så burde man jo prøve. Om både båt og hus brenner ned er det stor fare for at naboeiendommene også gjøre det, så skadebegrensning burde man forsøke så lenge man ikke risikerer eget liv eller helse.

Redigert av Polarn (see edit history)

At et pulverapparat kaster pulveret ca 5 meter er ikke det samme som at du har noen slukkeeffekt på 5 meter.

Skal du få til å slukke med et pulver apparat anbefaler jeg deg å øve deg, fyr opp et godt bål med tjærepapp og plank, vent til det brenner godt å prøv å slukk. Tør å vedde en kald en på at du ikke klarer å slukke det første gang du prøver. Står du på 4 meters avstand kan jeg garantere deg at det brenner videre...

Ja,har testet alle nevnte slukkemiddler så jeg vet hvor vanskelig det er å slukke. Spesielt skumapparatene sperret opp mine øyne. Det var svært vanskelig å slukke og flammene blusset veldig opp, men når det først var slukket så selvantennet det ikke som det kan gjøre med pulver og co2. Fungerer diesel på samme måte som en frityrbrann forresten? dvs sprøyte på masse vann og det blir bare værre?

Trur du bør satse på at du får slokket det føre diesel tar fyr. Pulver har ingen/liten kjølende effekt (passer til askebegerbrann). co2 kjøler og fortrenger oksygen men er skummel om du blir utsatt for det (best til elektrisk). Vann er tingen får å slå ned flammer og kjøle det brente området. Det aller beste vi har til å hjelpe oss med er en slange f.eks under vasken som rekker hele huset/båten.

Ring til lokal brannstasjon, de bør være glade for å kunne gi råd.

Ps, hold en brannøvelse i huset, prøv brannstiger o.l. Snu litt på alle slokkeapp, med pullver og test varslere. Vi nærmer oss høysesongen. :-)

Fungerer diesel på samme måte som en frityrbrann forresten? dvs sprøyte på masse vann og det blir bare værre?

Angriper du en veskebrann med samlet vannstråle får du en overaskelse jeg regner med du vil være foruten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Lurer på om det sånn midtlivskrisa kommer :lol: Får man først oppheng på hjernen så blir det der til man får gjort noe med det. Nei da, er nok bare en forbigående uro om noe skulle skje. Har brannalarm i båten som jeg hører ganske godt inn. Blir det en brann der når jeg ikke er hjemme er det et fett da brenner alt ned uansett. Men er jeg hjemme blir jeg varslet på et tidlig tidspunkt og har en mulighet til å slukke.

Er det egentlig lov å plassere båten så nærme huset at huset går med hvis båten begynner å brenne?

Skal det bygges carport eller garasje inn mot hus. Er/var (i 1988) kravet at huset skulle ha gipsplater som beskyttelse mot carporten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Om du er hissig på å bruke penger kan du installere CO2 telt over båten, evt få en rørlegger til å legge opp brannpost utenfor huset ditt med varmekabel i.

Men kanskje du burde investere i trådløse røykvarslere, slik at du kan bli varslet inne i huset dersom båten tar fyr, slik at du og familien din kan komme deg i sikkerhet. Regner med du har alt det materielle forsikret, så det kan en få tilbake.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...