Alternes.. Startet 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2010 (redigert) Hei. jeg hjalp en eldre kar for noen år siden på hans båtprosjekt. den gangen husket jeg at vi brukte en flytende to komponent epoxy til lakkering,liming og støping. i tillegg hadde han et hvitt pulver man kunne blande i om man ønsket å lage en grøtaktig sparkelmasse. dette produktet ble hardt som granitt! saken er at jeg har aldri brukt dette i ettertid, og husker heller ikke hva dette heter eller hvor man kan få kjøpt dette. tips?? eller lignende produkt?? jeg skal fylle et tomrom mellom to vegger av glassfiber, og massen må være helt flytende som overnevnte produkt, da jeg kun har et lite hull å fylle opp fra. Og det må bli steinhardt!! da dette er i akterspeilet. veldig takknemlig for tips. Redigert 25.Oktober.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Bjørkski Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 Hei Du får kjøpt epoxy hos trebaaten.no. Når du skal fylle et hulrom er det viktig og huske at epoxyen utvikler varme under herding. Fyll hulrommet i flere omgange, og bruk evt også en sprøjte for og få fylt hulromet fra bunnen av. Det er lett og få luftbobler i limen. Står du ute er det en fordel og varme opp limen før bruk, det gjør den mer tynntflytende. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 West Systems har også slikt, de er ikke billige men har det meste, og av god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 BT og maritim har epoxy, maritim selger west system. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 http://lmgtfy.com/?q=epoxy Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Svas Kjemi har det du trenger, og til en brøkdel av prisen til West System Redigert 26.Oktober.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sinten Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Nokon som har erfaring med epoxyen til BT? Er den brukande? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Whistler Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 BTs epoksy er helt grei. 2:1 blandingsforhold. 25-30 min brukstid. (det står ca 20 på boksen) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
gon Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Erklærer meg enig med Sydvesten, Svas Kjemi leverer en suverent god epoxy til en svært god pris. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 (redigert) Biltemas polyesther og Epoxy er levert av Reicholdt, så det er produkter av god kvalitet til en fornuftig pris. Men jeg er som andre også fan av Svas Kjemi etter å ha handlet både duk, epoxy og fyllstoffer av dem. Flott service, kunnskapsrik selger som hadde svar på alt jeg spurte om, fikk produktblad sammen med epoxy som forklarte alt av bruksegenskaper osv, samt veldig hyggelig pris på alt. Jeg kjøpte ei pakke på 13,3kg epoxy og herder (10+3,3) som var det minste når jeg handlet, så det blir kanskje mye hvis du bare skal fikse noe småtteri. Han selger først og fremst til industrien, men leverer "småpakker" til båtbyggere etv. Svas Kjemi leverer epoxy fra Ebalta, en stor tysk produsent. Jeg har handlet epoxy fra Trebåten(Aeropoxy), West og Svas, og kommer til å holde meg til Svas framover. PS, har ingen andre koblinger til Svas ut over å være en godt fornøyd kunde som deler mine erfaringer. OBS, leste at du skulle fylle ett tomrom. Da skal du være forsiktig med epoxy, for det utvikles varme i herdeprosessen. Varmen vil føre til at resten av epoxyen herder raskere og så har du startet en prosess som ikke lar seg stoppe. Har du noen cm med epoxy som starter å herde, blir det VELDIG varmt, og det kan ta fyr. Så forklar han på SVAS hva du skal gjøre, så gir han deg riktig produkt. Bruker du standard vare på noe sånt risikerer du katastrofe. Har selv småløpt ut av garasjen med en isboks med West-epoxy som satte igang herdeprosessen mens jeg hadde litt for mye igjen. Min feil, men likefult skremmende hvor varmt det ble på kort tid. Redigert 27.Oktober.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Whistler Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 ... Har selv småløpt ut av garasjen med en isboks med West-epoxy som satte igang herdeprosessen mens jeg hadde litt for mye igjen. Min feil, men likefult skremmende hvor varmt det ble på kort tid. Jeg har opplevd det samme, muligens pga dårlig telleteknikk ved pumping... Blandbegeret forsvant over ripa på båten i en røyksky. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Alternes.. Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 takk for mange gode svar, jeg skal forhøre meg med noen av de nevnte leverandører. ja dere er inne på noe når dere snakker om varmgang i epoxy og at dette kan være farlig. jeg har selv fått erfare dette. jeg blandet en full isboks med epoxy og det tok nesten fyr i dette etter ganske kort tid, dette kan også ha å gjøre med feil blandingsforhold. fks for mye herder. Tomrommet er ganske stort så varmgang er nok en mulighet, da det er ganske mye fyll det er snakk om. kanskje 2-3 liter. noen som har noe annet forslag til fyllmasse som blir like hardt uten å risikere varmgang? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Honduras Svart 27.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Snakk med Svas. Som sagt selger han masse epoxy til industrien, så det kan godt hende han har en egnet herder eller ett annet produkt som passer til akkurat denne oppgaven. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.