Jump to content

Hvor finne solid, men lite, sjøvannsfilter (til aggregatet)?

nordan family 27

Recommended Posts

Til motorene har jeg et par solide filtre i metall:

sjoevannsfilter.jpg

Nå kunne jeg tenke meg å sette inn et lite, men solid, filter på aggregatet også. Har inntill nå hatt et kombinert sjøvannsinntakt/kran/minifilter i en og samme sak, men nå vurderer jeg separat filter. Ønsker ikke disse simple plast-greie, så jeg foretrekker noe solid noe. Men jeg har ikke funnet det til salgs noe sted, selvom jeg har sett det montert på andre båter.

Er det forresten noen tærings-problematikk på filtre som vist foran? Hos meg er de koblet til sinkene under båten. Og de er altfor dyre til å byttes just for fun.

• 2 uker senere...

Fant du noen som hadde liten nok dimensjon?

Er på jakt etter det samme selv, men finner ingen "solide" i liten nok dimensjon

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Tjei- har ikke funnet ennå. Ser at det finnes noen relativt små til omlag 1600,-

Får se om det blir et slikt. Når jeg tok ut det gamle mini-filteret og pusset på det så det rimelig kurrant ut - og det løsnet greit fra ventilen. Så jeg kan i og for seg sette det på en ny ventil. Men det har et par groper innvendig som jeg er usikker på om kommer fra tæring eller om det kommer fra opprinnelig støpesvakhet. Selve metallet forøvrig - pusset litt med stålbørste - ser ikke rølig ut på noen måte.

Jeg fant i og for seg ut at Mase leverer dette fremdeles. Fileteret er jo nesten ikke større enn en lighter innvendig - så jeg siktet egentlig på noe litt større. Dette filteret sitter direkte direkte på ventilen og er veldig tungt. Men jeg kan vel likegjerne feste det på annen måte slik at det ikke blir så stor belastning på selve skroggjennomføringen. Hos meg satt den rimelig løst.

Dem er for store Jensemann2.

Skal måle litt og se litt på de minste.

Får snakke med naboen over veien som er rørlegger, han har kanskje noen overganger

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Tenkte jeg skulle sette inn bilde av den jeg har hatt. nå finner jeg ikke den hos Mase lengre.De har derimot kommet med en ny variant som ser ut til å væredetjeg er ute etter: ligner litt på den jensemann viser til - men for 1/2 tom i stedet.

http://www.masenorthamerica.com/Manuals/FK/04349_FK%20IS%2002.5_10.2.pdf

Men 2700,- er jo ganske stivt. Riktignok med ventil og gjennomføring.

Jeg har et filter på agregatet mitt - men båten er i Sverige og jeg har ikke tilgang til den. Men jeg fant jeg fant på dette internettet gitt :wink:

http://www.mastervolt.com/marine/products/water-inlet-kits-syphon-breaker-kits-water-gas-separator-kits/

Vi har det her http://www.mastervolt.com/marine/products/water-inlet-kits-syphon-breaker-kits-water-gas-separator-kits/water-inlet-kit-125mm-1-2/

Mastervolt pleier ikke å være billige - og prisen vet jeg ikke helt nøyaktig.

Denne siden http://www.duells.no/katalog/catalogue.aspx?nid=443120 antyder ca 1600 kroner

Norsk importør er Staubo

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...