vestover Startet 26.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2010 Heia! Jeg skal kjøpe båt i vinter, og såpass snart at jeg vil eie denne før julestria setter inn. Derfor har jeg ikke tid til å prøveseile og gå alle de aktuelle modellene inn i sømmene. Derfor henvender jeg meg til dere, gode folk. Jeg skal bo i båten, og vel anser jeg det som en ilddåp å flytte inn i båten i desember/januar, men så blir man i allefall kvitt en illusjon eller tre! Etter nøye saumfaring av finn.no, har jeg så godt som bestemt meg for å kjøpe en Hero 101 eller maxi 95. Jeg går fra den ene til den andre hele tiden. Grunnen til at jeg har kommet fram til disse er hvor mye plass en for for prisen (smertegrensa går rett over 200.oo), samt at jeg har hørt de er trygge, solide kvalitetsbåter som seinere også er forholdsvis enkle å omsette. Jeg er klar over at seilegenskapene på de to er nokså forskjellige. Selv er jeg ingen dreven seiler, og trenger i utgangspunktet ingen super regattabåt. Jeg tenker mer på plass og pålitelighet. Grunnen til at jeg ikke får kommet fram til et valg, kan virke nokså overfladisk. Jeg tenker litt på hvordan båtene er innreda, og hvordan det ville vært å bo i dem. Mens maxien har separat akterkabin, er det "åpen løsning" i heroen. Jeg liker den åpne løsningen, da det betyr mer rom i salongen, et sted å kaste av seg yttertøy, ha ting liggende i umiddelbar nærhet ol. i maxien er det i praksis intet sted å "henge av seg" når man kommer inn, da det er bad der det evt. ville vært kartbord etc. Jeg vil også gjerne ha et kartbord. Jeg tror jeg kunne fått god bruk for stikkøyene på heroen. mye mer praktisk enn å måtte gå gjennom cockpiten om vintern. På den annen side har maxien høyere takhøyde. Den har et separat og nesten alltid anstedig bad. Den er kanskje enklere å seile? om har hørt at maxien virker som en romslig båt. Bare litt usikker på hvor jeg skulle gjort av ting! Så over til disse tingene som tross alt er viktigere, har dere noen tips til hva man skal se etter på såpass gamle båter? Jeg tenker det er god sjans for at en båt på tretti år har grunnstøtt en eller annen gang, hvordan sjekker man evt. skader? Har noen ting jeg alltid tenker på: - plastpest. ikke aktuellt. - motor. orker ikke en motor fra 1.verdenskrig, selv om jeg helst vil seile. greit å slippe en slik utgift. - anstendig seilgarderobe. enda en stor utgift. - elanlegg. skal bo i båt. landstrøm. andre ting man bør være obs på? noe spesiellt med disse båtene? Tips og triks mottas med glede, og et hav av takknemlighet! Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Ser for tida på disse tre: Hero 101. Masse stash, fin båt. Hva tror dere om bår og pris? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23906335 Maxi 95. Motor blir ikke nevnt. Er en tilsvarene til salgs også, med nyere motor, samme pris. men denne er tatt opp allerede. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23644701 kan sammenliknes med denne, som som sagt er tatt opp: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23537834 Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 For drøyt 10 år siden hadde jeg en Maxi 95 og var strålende fornøyd med den. Den seiler ikke så dårlig som mange skal ha det til, trygg og solid båt. Plassmessig er det nok ikke mange av båtene fra den tiden som slår den. Sentercockpit er en vanesak som gir både fordeler og bakdeler. Den er bredere enn om den hadde stått akter og er ganske stor. Bakdelen er at du må gå ut av båten for å komme ned i akterkabinen og det er litt klønete å slippe ankeret når du skal inn mot land. Bor du i den alene eller som par er det sikkert et veldig bra valg, men er du flere så er det kanskje tungt å varme opp akterkabinen om vinteren. Jeg er 188 høy og hadde fin ståhøyde i salongen og det er god komfort på putene. Toalettet er trangt etter dagens standard, men etter den tids standard var det bra. Under nedgangen til salongen er det et stort stuerom, nesten som en liten bod så plass er det i bøtter og spann. Skulle jeg bodd i båten hadde jeg sovet i forpiggen og benyttet akterkabinen som en ekstra lagringsplass. Ingen spesielle svakheter med unntak av at den er gammel, men jeg hadde sett etter en med sølvfarget mast og ferskvannskjølt motor. På et tidspunkt gikk de fra svart til sølvfarget mast og den nyeste masten er bedre på mange måter. Se også etter en med bra kalesje og seil da dette fort drar noen kroner ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 heia, takk skal du ha! Alltid flott med innspill fra folk som faktisk har eid båtene. Det med masta visste jeg ingenting om, samme med "lagerrommet". Jeg vil nok evt. gjøre det samme sjøl, sove i forpiggen og bruke akterkabin som lager for stash. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Har også snoka litt på Granada 31. Fin båt ser det ut til, og godt innreda. Etter det jeg hører var de populære på 80-tallet, gode seilere og alt. Ser ikke mange til salgs desverre, tror det var en her på båtbørsen men ellers ingen. Sitér dette innlegget Link to post
kvistadbonden Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Hvis du tenker bobåt i den prisklassen, hvorfor ikke vurdere en seilskøyte? Kjenner ikke tilstanden til denne, men den virker interessant. Du må nok regne med en del vedlikehold, men det kan du jo ta når det passer i og med at du bor i båten. Det er mange som er redde for å kjøpe trebåt, men om båten er godt vedlikeholdt i utgangspunktet så er det ikke all verden som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Samtidig som jeg hadde Maxi'n var det en kamerat som hadde Granada 31. Vi seilte jevnt eller hakket bedre med Maxi'n så alt i alt seiler ikke Granada 31 noe bedre. Den var også mye trangere både i cockpit og nede. Det går bort nesten et par meter i hver ende på den båten. En grei båt som han dro til Grønland, Shetlandsøyene og flere andre langturer med, men jeg ville valgt Maxi 95. Heroen kjenner jeg lite til annet enn at jeg har sett de utvendig og at de fleste (alle?) er selvbygde eller halvfabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Heia, Det er nok sant som du sier at flere er redd for å kjøpe trebåter, og jeg er inkludert. Grunnen til min skepsis (ingen skepsis mot trebåter generell, men heller mine evner) er at jeg ikke kan nok om trebåter, og jeg ser for meg at arbeidet med båten ville overskredet hva jeg har kunnskap og tid til. Vi hadde ei lita snekke, og det var uker om våren jeg omtrent ikke så min far. i tillegg til vedlikehold, synes jeg det er skummelt med en båt som ikke kan seile, for jeg kan ikke motorer. Jeg ser for meg at kondens blir et større problem i en trebåt, pluss at de er vanskeligere å omsette. til sist kommer finansieringa- har et godt tilbud om seilbåtlån, tror ikke jeg får like gunstig avtale på ei skøyte. men denne linket til over var flott. så om noen har noen motargumenter til min skepsis, tar jeg dem selvfølgelig imot. drømmen er å en gang eie en trebåt, men veit ikke om det er noe for nybegynnere. EDIT: nei og atter nei, skrev litt feil. en skøyte kan seile. sorry. Redigert 26.Oktober.2010 av villvin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Har besiktiget og seilt noen Hero 101 og kvaliteten på disse båtene vil jeg påstå er svært variabel. Mange av dem er selvstøpte uten temp. og fuktkontroll, mens andre er støpt riktig. I to båter jeg har sett på har stålrammen som kjølen festes til blitt redusert til 5cm bjelker i stedet for 10 for å spare høyde under dekk, noe som gir en alt for svak kjølinnfestning. Innredningene varierer veldig. Fra flotte innredninger med god kvalitet til bare driten hvor skottene knapt nok er limt mot skutesidene. Noen av båtene har også innstøpt septiktank i glassfiber direkte mot skutesia, en elendig løsning. Skal du kjøpe en Hero må du ta med deg en dyktig fagmann som klarer å luke ut kostbare feil og selvbyggertabber. Personlig liker jeg Heroen veldig godt, og kikker selv etter et interressant objekt, men har ikke kommet over et godt eksemplar til en fornuftig pris de siste tre årene. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Hei, Gode poeng. Veldig variabelt m/halvfabrikat, og siden jeg rett og slett ikke er riktig dreven enda, frister maxien da den tross alt varierer mindre i kvalitet. Fant denne på finn. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24567899 Den koster like mye som et bedre eksemplar jeg så tidligere i høst. Er dog betraktelig billegere enn de andre. Men noen spørsmål - jeg bør f med en fagmann? Litt dumt kanskje, men hvor finner jeg det? Denne båten står i Stavanger, og jeg har ikke mulighet til å dra ditover for mange ganger. Dessuten: uten temp. og fuktkontroll. FAIL om man skal bo i båten, spør du meg. Er dette noe en ser? Spør om? Igjen, takk for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Hm. Den siste båten jeg linker til har en saltvannskjølt motor fra 1979. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Samtidig som jeg hadde Maxi'n var det en kamerat som hadde Granada 31. Vi seilte jevnt eller hakket bedre med Maxi'n så alt i alt seiler ikke Granada 31 noe bedre. Det er tull. Da kunne nok ikke de som hadde granadaen seile. Det er piece of cake å seile fra en maxi 95 med en granada 31. Men det er kanskje OT å krangle om slikt. Har bodd i båt siden 2003. Ville ikke valgt en bobåt med seperat akterlugar. Som feriebåt for en barnefamilie er løsningen derimot topp. Men det er da mange flere greie båter å velge i? Hva er prisgrensen? Redigert 26.Oktober.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
vestover Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Ja. tenkt det samme selv. får liten bruk for akterlugaren, tror jeg. Prisgrense. Skulle ønske jeg fant noe anstendig til under 200.000, men smertegrensa går vel ved rett under 250.000. Flere fine halvtonnere i det segmentet, men kan ikke noe for at jeg synes flere av dem virker svært trange i forhold til de to jeg har sett på. Granada har vært en aktuell, men finner å til salgs. Comfort 30 en annen, men disse vet jeg lite om, pluss at båtene virker små. Dette veit jeg ikke, men av bildene har de my mer "kjellerfølelse" enn maxien og heroen. Jeg er intet luskusdyr, men trenger en viss romfølelse for å trives, vil ikke bo i et rør...Men som sagt, blir bare glad for info som motbeviser fordommene mine... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Hva med denne norlin 34: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23574160 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
dhjerp Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Da kunne nok ikke de som hadde granadaen seile. Det er i hvertfall tull, men lar det ligge. Edit; I lite vind var ikke Maxi'n noe særlig. Redigert 26.Oktober.2010 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Ville ikke valgt en bobåt med seperat akterlugar. Hva med denne norlin 34: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23574160 Hør hør... Ville valgt Nolin´n foran både maxi og hero. Stod valget mellom maxi´n og Heroen, ville jeg kikket på begge. Tilbring en del minutter i begge, så vil du fort finne ut hvem du trives best i. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
John N Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Denne ser kjekk ut. Ukjent merke men gull verdt med ny motor! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24374697 Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 ...men den er altsaa oransje ?!? Vet ikke om du la merke til det i farten Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
vestover Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Å hoi. Disse var jo fine. meget. likte spesiellt godt norlin. hvorfor ville dere anbefalt denne over begge? skjønner forskjellen men maxien, men på hvilke måter er den bedre enn heroen? (Da sikter jeg til den heroen jeg først tenkte på, ikke den eldste billigste.) tror jeg skal vurdere norlin seriøst dog. virka som en mix av alt jeg ønsker meg! Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 ...men den er altsaa oransje ?!? Vet ikke om du la merke til det i farten Haha. Tror du ikke orange kommer igjen som standard farge på båt.... Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Jeg kjenner han som lagde hero båtene og han har de fortsatt selv og er veldig fornøyde med (han har alle modellene) og ville derfor valgt denne og i tilegg syntes jeg den er litt penere enn maxien. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Haha. Nei, oransje er kanskje på vei ut. Merker dog jeg ikke bryr meg så veldig.... Ja, heroen banker maxien når det kommer til utseende. Nå er det vel mer norlig vs. hero, falt virkelig for den "nye" båten foreslått her! Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 jeg ville valgt en hero fremfor norlin. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 WHY? Kom forresten på at jeg håper vinterplassen min på herbern er brei nok...noen som veit om det er en standard? (har ikke regninga her, seru!) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 vile vlagt heroen litt pga fargen og pga att jeg ikke har hørt så mye om denne båten. Sjekk om denne kansje er noe for deg :) http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24628530 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.