vestover Startet 26.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2010 Heia! Jeg skal kjøpe båt i vinter, og såpass snart at jeg vil eie denne før julestria setter inn. Derfor har jeg ikke tid til å prøveseile og gå alle de aktuelle modellene inn i sømmene. Derfor henvender jeg meg til dere, gode folk. Jeg skal bo i båten, og vel anser jeg det som en ilddåp å flytte inn i båten i desember/januar, men så blir man i allefall kvitt en illusjon eller tre! Etter nøye saumfaring av finn.no, har jeg så godt som bestemt meg for å kjøpe en Hero 101 eller maxi 95. Jeg går fra den ene til den andre hele tiden. Grunnen til at jeg har kommet fram til disse er hvor mye plass en for for prisen (smertegrensa går rett over 200.oo), samt at jeg har hørt de er trygge, solide kvalitetsbåter som seinere også er forholdsvis enkle å omsette. Jeg er klar over at seilegenskapene på de to er nokså forskjellige. Selv er jeg ingen dreven seiler, og trenger i utgangspunktet ingen super regattabåt. Jeg tenker mer på plass og pålitelighet. Grunnen til at jeg ikke får kommet fram til et valg, kan virke nokså overfladisk. Jeg tenker litt på hvordan båtene er innreda, og hvordan det ville vært å bo i dem. Mens maxien har separat akterkabin, er det "åpen løsning" i heroen. Jeg liker den åpne løsningen, da det betyr mer rom i salongen, et sted å kaste av seg yttertøy, ha ting liggende i umiddelbar nærhet ol. i maxien er det i praksis intet sted å "henge av seg" når man kommer inn, da det er bad der det evt. ville vært kartbord etc. Jeg vil også gjerne ha et kartbord. Jeg tror jeg kunne fått god bruk for stikkøyene på heroen. mye mer praktisk enn å måtte gå gjennom cockpiten om vintern. På den annen side har maxien høyere takhøyde. Den har et separat og nesten alltid anstedig bad. Den er kanskje enklere å seile? om har hørt at maxien virker som en romslig båt. Bare litt usikker på hvor jeg skulle gjort av ting! Så over til disse tingene som tross alt er viktigere, har dere noen tips til hva man skal