Jump to content

Valgets kvaler: Hero 101 vs. maxi 95.

vestover

Recommended Posts

Norlin båten ser fin ut men det er i prinsippet en båt uten motor. Har akkurat hivd ut en lik motorinnstallasjon av min egen båt, en gammel ensylindret Farrymann A40. Til en 34 ft båt tviler jeg på at den klarer å skyve båten i mer enn 4kn, da motoren bare er på 10-12 hk og ca 40% av kraften går bort i hydraulikksystemet. Å bytte motor er også svært plundrete med denne innstallasjonen da du må støpe helt nye motorfester og kanskje flytte hele motoren i forhold til hvorden den er plassert i dag. Deler er heller ikke å få tak i lenger hvis noe skulle ryke, og kjølekappene på disse motorene ryker fort. Vil du ha denne båten så kalkuler med ny motor og kostbar innstallasjon.

Norlin båten ser fin ut men det er i prinsippet en båt uten motor. Har akkurat hivd ut en lik motorinnstallasjon av min egen båt, en gammel ensylindret Farrymann A40. Til en 34 ft båt tviler jeg på at den klarer å skyve båten i mer enn 4kn, da motoren bare er på 10-12 hk og ca 40% av kraften går bort i hydraulikksystemet. Å bytte motor er også svært plundrete med denne innstallasjonen da du må støpe helt nye motorfester og kanskje flytte hele motoren i forhold til hvorden den er plassert i dag. Deler er heller ikke å få tak i lenger hvis noe skulle ryke, og kjølekappene på disse motorene ryker fort. Vil du ha denne båten så kalkuler med ny motor og kostbar innstallasjon.

Heia, hvilken båt sikter du til her? Akk, jeg orker ikke ut med såpass mye, men om det er norlin du sikter til, trist for meg. alltid noe i veien, må vite!

Takk for innspill! Hvor mye mp til fr en ny motor i et slikt tilfelle? Det går vel ikke å få lån til dette med pant i båten??

Hehe, så sant. Men jeg har aldri visst helt hvordan prutekulturen er med båt. Har tenkte på det her, at tidspunktet bør være godt nå!

Hvor mye kan man vente seg å få pruta? Kunne evt. pruta på norlin og, får jeg den billigere er det ikke så stress med den motoren...Men har ikke peiling på hvordan å by.

Ang. vikingen kjenner jeg ikke denslags båter alt for godt, og det er heller ikke en slik jeg har mest lyst på. men Båten er billig og ser bra ut, er ikke i veien for å skifte mening...

Å hoi. Disse var jo fine. meget. likte spesiellt godt norlin. hvorfor ville dere anbefalt denne over begge? skjønner forskjellen men maxien, men på hvilke måter er den bedre enn heroen? (Da sikter jeg til den heroen jeg først tenkte på, ikke den eldste billigste.)

tror jeg skal vurdere norlin seriøst dog. virka som en mix av alt jeg ønsker meg!

Nolin er konstruktøren bak Sweden Yachts b.l.a

Kjent konstruktør som er forbundet med kvalitet og bra seilegenskaper.

Heroen har jo masse utstyr, men/og (det ikke om det er fordel eller bakdel. det avhenger av hvor mye slitasje det er blitt underveis) har rundet jorden en gang eller to. Dessuten har jeg skjønt det slik at Hero er halvfabrikata (mulig det ikke gjelder alle) og jeg har tilgode å se noen som har gjort bedre jobb enn kvalitetsverft.

MEN... så viser det seg vel at jeg kanskje ikke har lest annonsen om Nolin godt nok, om det står en gammel sliten motor i den og ikke i Heroen. Som sagt i et innlegg et stykke opp på siden, ville jeg tatt meg en tur og kikket på de du føler mest for.

Spess om du skal bo i båten, er inntrykket du får i det du sitter ombord helt avgjørende for hva du bør velge. Be gjerne selgeren pent om han kan gå i land i ti minutter så du får sittet der alene en stund å kikket deg rundt mens du drømmer om sommer (uten å glemme at du skal bo der om vinteren også)

Jeg gjorde det da jeg skulle ha meg båt og selv om jeg kunne fått noe mye nyere enn den jeg valgte, har jeg ikke angret en dag. (unntatt kanskje akkurat i det ting går i filler... da ville jeg heller hatt en nesten ny tysk/fransk serieprodusert båt... men da slår det meg igjen, at det faktisk er problemer til tider med de også...)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei, takk for nyttige fakta.

Ja, det er noe med sikkerheten i en båt ferdig fra verftet. Jeg er overbevist over at heroen jeg ser på er en solid flott båt, men lell. Da er det nesten fristende å heller gå for norlin, hvis motoren er fra krigen. Lettere for en som meg å forstå seg og få hjelp med en båt hvis konstruksjon er mer kjent. Vurderer å prøve med litt serr pruting, men om den allerede er satt ned i pris "høstpris" er det kanskje ei grense for hvor langt selger vil gå.

Å sitte i båten og få prøvd den ut tror jeg er veldig viktig ja. Og godt råd å sitte der litt aleine, skjønner mye av en slik tenkestund! Enklere enn å se prospektbilder på nett er det uansett. Men tenker å forberede meg så godt jeg kan, og nekter å gjøre et dårlig kjøp! Dessuten er jeg keen på å se så få båter som mulig, og få prosessen unnagjort så fort som mulig. Men norlin kunne dette la seg gjøre, ser ut til at båten allerede er registrert i NOR, og den står ikke langt fra Oslo. Vore kanskje mulig å kjøre den fra Tønsberg til Oslo sjøveien. (Det har ikke jeg tenkt å gjøre, men mulig eier eller jeg kjenner noen villige..)

Godt å høre du ikke angrer. Jeg er ikke redd for en "gammal" båt så lenge den er av kvalitet. Og av hva jeg hører er svenske båter fra 70 og 80tall ofte nettopp det:)

. Vore kanskje mulig å kjøre den fra Tønsberg til Oslo sjøveien. (Det har ikke jeg tenkt å gjøre, men mulig eier eller jeg kjenner noen villige..)

Tønsberg til Oslo er overhodet intet problem.

På vei hjem fra ferie i år, dro vi rett fra Sandefjord til Oslo. Det tok riktignok 8 timer hvor litt var seiling og litt var motor, men helt overkommelig. Om du deler etappen i to, er det bare kos. Tønsberg - Son første dagen, Son - Oslo dag to.

Foreslå for selger at han skal være med. Går han med på dette uten å mukke, vet du i det minste at han stoler på at båten funker hele veien frem. Du kan jo feks vente med å skrive under papirene til båten står i havna hjemme. (mulig det er å strekke det litt langt. Jeg er slettes ikke tøff på pruting og slike løsninger selv når det kommer til stykke)

God Natt

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg fikk ned min båt 20 % uten stress sendte ham en melding og sa att jeg syntes prisen var dyr og han sendte tilbake en pris lavere enn jeg ville kjøpt for og fikk den ned enda mer :)

Ett tips: prøv å få selgeren til å gå ned og så prøver du på mer etter.

De som ikke går ned får nok ikke solgt og se når de ble lagt ut det har MYE å si

Nolin er konstruktøren bak Sweden Yachts b.l.a

Kjent konstruktør som er forbundet med kvalitet og bra seilegenskaper.

Heroen har jo masse utstyr, men/og (det ikke om det er fordel eller bakdel. det avhenger av hvor mye slitasje det er blitt underveis) har rundet jorden en gang eller to. Dessuten har jeg skjønt det slik at Hero er halvfabrikata (mulig det ikke gjelder alle) og jeg har tilgode å se noen som har gjort bedre jobb enn kvalitetsverft.

ALle heroene er ikke halvfabrikata :)

Noen fine exemplarer laget av hero marin på storsand

MEn mange halvfabrikata og det kan være en bakdel eller en fordel må jo se på kvaliteten

Selger er med på en evt. tur:)

Båten står fremdeles på vannet- hvilket er praktisk da man bare kan stikke, men litt kjipt om den skal inspiseres under. Båten ble behandla i år og ingen skade skjedd får jeg høre. bilder finnes. nødvendig å få heist den opp likevel? Det kan la seg gjøre. Det er en ide å vente med å underskrive etc. men nok ikke helt min greie. veldig lite tøff på slikt. Det gjelder også evt. pruting - båten har vært til salgs fra mai og den tas opp snart om den ikke blir solgt, så eier er nok keen på å selge. samtidig er den ganske satt ned i pris fra i sommer, og veit ikke om det er mye å be om å sette den enda lenger ned. Er helt maks prisgrense for meg, pluss at jeg ser for meg utgifter med motor etc. maskina er fra 70-tallet, og det ER et argument. Kan man be om en nedsetting av prisen? Har ikke vært i situasjonen tidligere. Men reint teknisk, noen som synes noe om prisinga på båten?

Skal nok ikke regne med din flaks Kristian_H, men det var ikke dårlig. Så lenge begge er fornøyde, er det jo flott!

Jeg forstår det slik at trådstarter ikke har allverdens greie på seilbåtter. Har du vurdert å engasjere en maritim besiktigelsesmann ? Det koster sikkert et par båtpenger, men etter min mening absolutt verdt det. For det første risikerer du (som regel) ikke å kjøpe katta i sekken dersom besiktigelsesmannen kan sine saker. For det andre, så vil besiktigelsesmannen garantert finne en del feil og mangler på en gammel båt. Med denne "mangellappen" i hånda står du mye sterkere når det skal prutes.

Da jeg kjøpte båt, betalte jeg USD 500 for en marine surveyor. Denne karen fant endel feil og mangler, men ikke mer enn man må regne med på en så gammel båt (21 år). Jeg tok listen over feil og mangler med meg under "sluttforhandlingene", noen av disse visste ikke selgeren engag om (påsto han ihvertfall). Jeg krisemaksimerte jo så godt jeg kunne, og enden på visa var at jeg fikk båten for 25% mindre enn opprinnelig prisforlangende.

Du har helt rett. Jeg har naturligvis kjennskap til seilbåter, men har aldri eid en, og er helt ny når det kommer til kjøp og aleineansvar på båt. Svar fra brukere her på forumet har vært gull verd, og jeg setter veldig pris på alle innspill som har kommet!

Jeg vil absolutt skaffe en fagmann som kan titte på båten med meg. Problemet er vel heller at jeg ikke veit hvior jeg finner en slik.

Dessuten legger jeg ut båtene her, litt slik at de kan veies opp mot hverandre slik at elimineringsprosessen starter tidligere - unødvendig å kikke på ti båter, om det er aber ved dem f.eks vi sammen kan luke ut:)

Vurderer Norlin 34 båten, heroen jeg linka til pluss denne herobåten, m/forholdsvis bra seilgarderobe, utstyr, motor osv.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=18213416

Jeg vil absolutt skaffe en fagmann som kan titte på båten med meg. Problemet er vel heller at jeg ikke veit hvior jeg finner en slik.

Kanskje forsikringsselskapene som driver med båtforsikring kan gi deg et tips. De engasjerer vel ofte denne type fagfolk i forbindelse med skadetakst.

Dessuten legger jeg ut båtene her, litt slik at de kan veies opp mot hverandre slik at elimineringsprosessen starter tidligere - unødvendig å kikke på ti båter, om det er aber ved dem f.eks vi sammen kan luke ut:)

Selvfølgelig. Det med å engasjere en besiktigelsesmann vil jo være siste steg i prosessen, han kan jo uansett ikke fortelle deg om du liker båten eller ikke

Hvis du går for Norlinen ikke ta for lett på dette med motoren. I min båt lå motoren i forpiggen, hydrauliske slanger gikk derfra til en liten aksel bak. Shipmann, Compis og Bostrøm er de vanligste båtene som hadde denne motoren med diverse varianter av hydraulikksystemet. 20-25 liter lettantennelig hydraulikkolje er heller ikke noe særlig bra, og har du en liten lekasje lukter denne oljen veldig.

Et annet medlem her på forumet, knutza, har en god beskrivelse av motorbytte fra en Farymann til vp.

Jeg er imponert over hvor mange gode råd du får, BP ruler!

Ett moment som ikke er kommet frem til nå: Isolering i skroget.

Jeg har bodd en fjorten dagers periode tidlig høst i hhv en båt med balsaisolering mellom skrog og cabin og en med bare glassfiberen.

Du får mye mer kondens i et rent glassfiberskrog. Ubehagelig for alt av f.eks tekstiler, elektronikk etc som ligger inntil. Når du feirer nyttår i egen båt, ennsi de lange nettene i jan/feb, så vil jeg tro at dette med god isolering i skroget er viktig.

Ellers mener jeg at Heroen er den fineste båten, men at kvaliteten er variabel (sjølbygging).

Og det er pissedyrt å mase rundt med motorproblemer, særlig om du må ha folk (slik jeg må).

Lykke til med valget!

For det føste: Jeg er også imponert over svarene. Gjennomtenkt og informerende, fra folk som kjenner faget - dette er jeg også svært takknemlig for!

Tar forøvrig poenget ditt med isolasjon. Tenkte lenge å finne en bår m/ sandwich, men fant ingen som passet mine ønsker og prisklasse. Etter det jeg har hørt har Hero 101 et nokså tykst skrog, og etter å ha bodd i bår en liten stund (ikke seilbåt) er jeg blitt djerv på vinterisolering. Tror at med strategisk isolasjon/andre tiltak, forskjellige varmekilder og avfukter skal ta knekken av det grøvste. I allefall håper jeg det! Balsa vore flott, men...ingen balsa i dem jeg har vært interessert i, enda.

Begynner å helle mot Heroen. Får ta med meg mine mer seilbåtkyndige venner på visning, eller sjekke med forsikringsselskapene om besiktelsesmann. Synes i utg. Norlin 34 appellerer mer, men ikke med den maskina. Tror du har helt rett med at man ikke skal ta for lett på slikt. Om motoren holder tida jeg vil ha båten, vil jeg tro den er vanskelig å omsette. Kanskje vanskelig å omsette en selvbyggerbåt og, men om den er kurant skulle det vel gå. Godt poeng med hydrauliske slanger mm. Ikke noe jeg tar lett på...

Så at denne kom ut på finn idag og det står gi bud i teksten

Swan har jo ett godt rykte og jeg mener den er en del penere enn både heroen og norlinen den har mye utstyr virker det som orket ikke lese alt men utifra lengden på lista så var det mye.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25080962

leste litt mer nå den har jo blant annent ny motor og den har en god seilgarderobe den har cocpittelt som gir bedre uteplass og den har nytt el anlegg

den er jo litt over ditt budsjett men du kan nok få den for 275.

Redigert av Kristian_H (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...