Jump to content

"ukurante" seilbåter, hvorfor er det nesten ikke slike i Norge


Enzo

Recommended Posts

Om man frekventerer endel på utenlandske cruising seilforumer så ser man folk der snakke varmt om en god del høykvalitetsbåter men vi ser de skjelden og nesten aldri her hjemme.

Her hjemme så er det enten tupperware/charterlike eller HR/Najad/malø osv.

 

Det er da ikke så voldsomt langt til England og det finnes da båter fra USA også her hjemme men da er det stortsett Hunter (tupperware) man snakker om.

 

Båter som

Island packet

Bowman

rustler

Alden

morris

valiant

 

Osv osv ser man skjelden/aldri her hjemme, noen av de er jo så ufyselig fine at det gjør vondt å se på og kvaliteten står slett ikke tilbake for det vi her hjemme nikker annerkjennende til når det skal snakkes om gode spitzenklasse seilbåter.

Man kan selvsagt si at noen av de ikke seiler like fort som en AWB , de er ikke like brede i rompa som en AWB de har ikke like stor cocpit som en AWB men det samme kan man jo si om en HR eller najad også.

 

 

Slenger bare ut noen tanker for diskusjonens skyld nå i høstmørket

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mangel på markedsføring i Norge er nok viktigste årsak. Få som tar seg bryet med å sjekke etter alternativer utover det de finner i "Båtguiden/seilbåtguiden". Har selv bestilt "ukurant" modell som utrolig nok blir den første til Norge selv om det er 6 år siden den ble lansert. Det er uhorvelig mange båtfabrikanter og merker, så det vil alltid være noen som blir spesielle og sjeldne å se på sjøen av ulike årsaker (design, pris, plass, avstand til forhandler/verft, etc). Normalfordelingen gjelder vel her som i mange andre sammenhenger.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Tror mange er redde for å kjøpe slike båter pga usikker annenhåndsverdi.

 

Vi (som du er inne på) har en "konservativ" holdning til båt her i Norge, og markedet for spesielle båter er veldig lite. Er norsk MVA først betalt er man ganske så låst til dette lille markedet, og man ender fort opp med en båt "for life", - eller man må realisere et stort tap.

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse båtene du nevner er langturbåter. Selv har jeg hatt en Alden 72" :thumbsup:

Største prosent av kjøpegruppe til disse båtene har dem hvertfall i 10-15år og bytter dem ikke ut til ny modell regelmessig der nye modeller er vanlig helt like. Mange av dem går i familier i flere tiår før dem blir solgt.

 

Markedet her i Norge krever storsett regatta eller inntilkaiabåt og den skal selges når ny design er ute fra produsenter. Om båten har fryser, dusj og komfyr er de en langturbåt uansett den ikke har egenskaper en gammeldags langturseiler ønsker seg til sin båt. Her er de avgjørende at man skal få som mest mulig pris for 3-5år gammel båt når en ny skal kjøpes inn.

 

I dag har jeg en båt som passer meg og den blir minimal i min eie i 20år fra kjøpsdato. Om jeg selger den innen 3 år taper jeg sikkert 1.5 mill på dette prosjekt. Men jeg veit nok om båter til å vite at mens jeg har den båten blir ikke noe nytt under solen som jeg "MÅ" ha.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel at prisen spiller en vesentlig rolle her.. Kjenner ikke prisen på så mange av disse båtene, men vet at Island Packet koster noen kroner.. Fine båter er det, kikket på noen i en havn i Florida da jeg jobbet der..

 

Har sansen for Southerly 38, men med en utropspris på 260.000£ så blir det penger til slutt for en liten båt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Moody er jo velkjent og brukte Moody dukker jo også jevnlig opp på finn.no. Samtidig ikke mainstream, ikke så dyr som Orust og litt annerledes enn tysk eller fransk "Tupperware"

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Moody er jo velkjent og brukte Moody dukker jo også jevnlig opp på finn.no. Samtidig ikke mainstream, ikke så dyr som Orust og litt annerledes enn tysk eller fransk "Tupperware"

 

Er ikke Moody kjøpt opp av Hanse? Ikke det at det skulle ha noe å si på kvaliteten, da de skulle videreføre Moody som det var... Huff nå tråkket jeg kanskje på noen "Hanseføtter" og det var slettes ikke meningen.

 

Ellers var det artig å se noen av de for meg ukjente båtene. Det var noen artige og spennende designløninger der som skiller seg klart fra Mainstreambåtene vi tradisjonelt kjøper. Skråstilt akterkabin med kartbord (med luke ut mot salongen om man ville) og en med salongen helt i baugen, mens alt annet var lengre bak.... Artig spør du meg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det var noen artige og spennende designløninger der som skiller seg klart fra Mainstreambåtene vi tradisjonelt kjøper. Skråstilt akterkabin med kartbord (med luke ut mot salongen om man ville) og en med salongen helt i baugen, mens alt annet var lengre bak.... Artig spør du meg.

 

RSL

 

Enig. Ikke bare artig, det ser ut til at det bygges greie båter i andre steder av verden også. Jeg skal titte på disse forskjellige løsningen før jeg går videre med innredningen av Hulda.

Link to post
Share on other sites

Moody er jo velkjent og brukte Moody dukker jo også jevnlig opp på finn.no. Samtidig ikke mainstream, ikke så dyr som Orust og litt annerledes enn tysk eller fransk "Tupperware"

For min del syns jeg at de fleste gamle Moody er dritstygge båter seiler dårlig og er fulle i plast. De er riktignok romslige, men det blir "spesielt" å påstå at det norske båtmarkedet hadde vært mer interessant med flere gamle Moody ihvertfall.

 

Denne skjønnheten her f.eks: moody2.jpg

 

Pen ikke sant? :thumbsup:

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...