Enzo Startet 26.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2010 (redigert) Om man frekventerer endel på utenlandske cruising seilforumer så ser man folk der snakke varmt om en god del høykvalitetsbåter men vi ser de skjelden og nesten aldri her hjemme. Her hjemme så er det enten tupperware/charterlike eller HR/Najad/malø osv. Det er da ikke så voldsomt langt til England og det finnes da båter fra USA også her hjemme men da er det stortsett Hunter (tupperware) man snakker om. Båter som Island packet Bowman rustler Alden morris valiant Osv osv ser man skjelden/aldri her hjemme, noen av de er jo så ufyselig fine at det gjør vondt å se på og kvaliteten står slett ikke tilbake for det vi her hjemme nikker annerkjennende til når det skal snakkes om gode spitzenklasse seilbåter. Man kan selvsagt si at noen av de ikke seiler like fort som en AWB , de er ikke like brede i rompa som en AWB de har ikke like stor cocpit som en AWB men det samme kan man jo si om en HR eller najad også. Slenger bare ut noen tanker for diskusjonens skyld nå i høstmørket Redigert 26.Oktober.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Kan det ha noe med ce merking å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Neppe siden mange av disse produseres innen EU og er CE merket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Inntrykket mitt er at svært mange ser på hvor mye prisen er pr fot samt at de du lister har vel ikke mange importører i Norge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjappfot Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Mangel på markedsføring i Norge er nok viktigste årsak. Få som tar seg bryet med å sjekke etter alternativer utover det de finner i "Båtguiden/seilbåtguiden". Har selv bestilt "ukurant" modell som utrolig nok blir den første til Norge selv om det er 6 år siden den ble lansert. Det er uhorvelig mange båtfabrikanter og merker, så det vil alltid være noen som blir spesielle og sjeldne å se på sjøen av ulike årsaker (design, pris, plass, avstand til forhandler/verft, etc). Normalfordelingen gjelder vel her som i mange andre sammenhenger. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor33 Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Tror mange er redde for å kjøpe slike båter pga usikker annenhåndsverdi. Vi (som du er inne på) har en "konservativ" holdning til båt her i Norge, og markedet for spesielle båter er veldig lite. Er norsk MVA først betalt er man ganske så låst til dette lille markedet, og man ender fort opp med en båt "for life", - eller man må realisere et stort tap. Redigert 26.Oktober.2010 av Sailor33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjappfot Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Belønningen for å lete ut over det vanlige kan være stor dog. Om man er interessert i klassisk utseende -hvor mange av de kjente båtmerkene vi ser i Norge idag har for eksempel treratt (valgfri tresort)? Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Disse båtene du nevner er langturbåter. Selv har jeg hatt en Alden 72" Største prosent av kjøpegruppe til disse båtene har dem hvertfall i 10-15år og bytter dem ikke ut til ny modell regelmessig der nye modeller er vanlig helt like. Mange av dem går i familier i flere tiår før dem blir solgt. Markedet her i Norge krever storsett regatta eller inntilkaiabåt og den skal selges når ny design er ute fra produsenter. Om båten har fryser, dusj og komfyr er de en langturbåt uansett den ikke har egenskaper en gammeldags langturseiler ønsker seg til sin båt. Her er de avgjørende at man skal få som mest mulig pris for 3-5år gammel båt når en ny skal kjøpes inn. I dag har jeg en båt som passer meg og den blir minimal i min eie i 20år fra kjøpsdato. Om jeg selger den innen 3 år taper jeg sikkert 1.5 mill på dette prosjekt. Men jeg veit nok om båter til å vite at mens jeg har den båten blir ikke noe nytt under solen som jeg "MÅ" ha. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 (redigert) Jeg tror vel at prisen spiller en vesentlig rolle her.. Kjenner ikke prisen på så mange av disse båtene, men vet at Island Packet koster noen kroner.. Fine båter er det, kikket på noen i en havn i Florida da jeg jobbet der.. Har sansen for Southerly 38, men med en utropspris på 260.000£ så blir det penger til slutt for en liten båt.. Redigert 26.Oktober.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 26.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Joda mange av disse koster endel kroner men sammenlign de med de svenske og det ser kanskje ikke så ille ut. Men det er klart, de markedsføres ikke i Norge men det gjør disse andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Disse båtene du nevner er langturbåter. Selv har jeg hatt en Alden 72" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 26.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2010 Litt eldre og litt billigere. Om du bytter dollar ut med nkr blir de mer passende Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Tipper det kan være så enkelt som at man ikke gidder å dra helt til England for å handle kvalitetsbåt, når du finner et rikholdig utvalg på Orust. Og omvendt for utlendingene... Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Merkelig, det er da kortere fra england og hjem enn frankrike. Men kanskje det er slik at om man vil ha en skikkelig turbåt i den øvre prisklassen så er det sentercocpit som er moten i Norge og kanskje folk ikke synes morris,bowman,starlighet,rustler osv er noe pene båter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristian_H Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Belønningen for å lete ut over det vanlige kan være stor dog. Om man er interessert i klassisk utseende -hvor mange av de kjente båtmerkene vi ser i Norge idag har for eksempel treratt (valgfri tresort)? Dte var et fint ratt hva slags båt er det til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Luffe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristian_H Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 samme form som karbon rattet på IMXen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Moody er jo velkjent og brukte Moody dukker jo også jevnlig opp på finn.no. Samtidig ikke mainstream, ikke så dyr som Orust og litt annerledes enn tysk eller fransk "Tupperware" Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Moody er jo velkjent og brukte Moody dukker jo også jevnlig opp på finn.no. Samtidig ikke mainstream, ikke så dyr som Orust og litt annerledes enn tysk eller fransk "Tupperware" Er ikke Moody kjøpt opp av Hanse? Ikke det at det skulle ha noe å si på kvaliteten, da de skulle videreføre Moody som det var... Huff nå tråkket jeg kanskje på noen "Hanseføtter" og det var slettes ikke meningen. Ellers var det artig å se noen av de for meg ukjente båtene. Det var noen artige og spennende designløninger der som skiller seg klart fra Mainstreambåtene vi tradisjonelt kjøper. Skråstilt akterkabin med kartbord (med luke ut mot salongen om man ville) og en med salongen helt i baugen, mens alt annet var lengre bak.... Artig spør du meg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Kvalitet på Moody har endret seg stort etter dem byttet eier. I dag er dem produsert i Øst-Tyskland der båtbygger tradisjon eksisterer ikke. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Merkelig, det er da kortere fra england og hjem enn frankrike. Ja, det er det jo, men hvilke Engelske alternativer til Beneteau/Jeanneau/Defour er det som finnes? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Nei det er vel ikke akkurat mange altenativer til akkurat de båtene, derimot så er det jo alternativer i england til de mer kostbare Svenske båtene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 I dag er dem produsert i Øst-Tyskland der båtbygger tradisjon eksisterer ikke. I motsetning til i Bayern? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Det var noen artige og spennende designløninger der som skiller seg klart fra Mainstreambåtene vi tradisjonelt kjøper. Skråstilt akterkabin med kartbord (med luke ut mot salongen om man ville) og en med salongen helt i baugen, mens alt annet var lengre bak.... Artig spør du meg. RSL Enig. Ikke bare artig, det ser ut til at det bygges greie båter i andre steder av verden også. Jeg skal titte på disse forskjellige løsningen før jeg går videre med innredningen av Hulda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Moody er jo velkjent og brukte Moody dukker jo også jevnlig opp på finn.no. Samtidig ikke mainstream, ikke så dyr som Orust og litt annerledes enn tysk eller fransk "Tupperware" For min del syns jeg at de fleste gamle Moody er dritstygge båter seiler dårlig og er fulle i plast. De er riktignok romslige, men det blir "spesielt" å påstå at det norske båtmarkedet hadde vært mer interessant med flere gamle Moody ihvertfall. Denne skjønnheten her f.eks: Pen ikke sant? Redigert 28.Oktober.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.